Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 3
Tema:
Ekonomisk politik: Internationella perspektiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper inom internationell ekonomi och ekonomisk politik, samt deras förmåga att analysera och diskutera dessa frågor i ett globalt perspektiv.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Internationella handelsrelationer och ekonomisk integration samt deras aktörer. | Eleven kan översiktligt redogöra för handelskontakter och handelsrelationer utifrån olika perspektiv. |
(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär globalisering?
- Vilken organisation ansvarar för internationell handel?
- Vad är en tull?
- Vilket av följande länder är med i EU?
- Vad är syftet med IMF?
- Vilken typ av politik syftar till att påverka valutakurser?
- Vad står WTO för?
- Vilken är en av de största fördelarna med frihandel?
- Vad kallas det när ett land exporterade mer än det importerade?
- Vilka länder bildade euroområdet?
- Vad mäter bruttonationalprodukten (BNP)?
- Vad är ett handelsavtal?
- Vilken typ av marknad styrs av utbud och efterfrågan?
- Vad är en transnationell företag?
- Vad innebär ekonomisk integration?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Globalisering | Ökad internationell handel | Ökad lokal produktion | Ökad arbetslöshet |
Import | Utbyte av varor med andra länder | Försäljning av varor till utlandet | Köp av varor från utlandet |
Export | Köp av varor från utlandet | Försäljning av varor till utlandet | Utbyte av varor med andra länder |
Tull | Skatt på importerade varor | Avgift för export | Ingen avgift |
Valuta | Pengar i ett land | Aktier i företag | Fastigheter |
BNP | Bruttonationalprodukt | Bruttoskatteprocent | Bruttoinlandsprodukt |
Handelsbalans | Skillnaden mellan export och import | Jämförelse av två länders handel | Antal exporterade produkter |
Internationell ekonomi | Studiet av hur länder handlar med varandra | Ekonomi inom ett land | Lokala affärer |
Frihandel | Handel utan tullar | Handel med höga skatter | Handel med restriktioner |
Subvention | Statligt stöd till företag | Skatt på varor | Avgift för tjänster |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur globaliseringen påverkar nationella ekonomier. Vilka är de positiva och negativa effekterna?
- Hur påverkar internationella handelsavtal länders ekonomiska relationer? Ge exempel.
- Vilken roll spelar IMF i den globala ekonomin? Diskutera dess betydelse och kritik.
- Vad innebär ekonomisk integration och vilka former finns det? Diskutera för- och nackdelar.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16.5 |
D | 50% | 27.5 |
C | 70% | 38.5 |
B | 85% | 46.5 |
A | 90% | 49.5 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna