Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 3
Tema:
Globala rättighetsrörelser
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om globala rättighetsrörelser och deras påverkan på samhällsstrukturer och individuella rättigheter. Provets struktur kommer att testa såväl faktakunskap som förmåga till kritisk analys och resonerande.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Globalisering och dess betydelse utifrån ett demokratiskt, ekonomiskt och politiskt perspektiv. | Eleven kan redogöra för centrala begrepp och teorier inom ämnet. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år antogs FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna?
- 1945
- 1948
- 1950
- Vilken av följande rörelser fokuserar på medborgerliga rättigheter?
- Rörelsen för kvinnors rättigheter
- Black Lives Matter
- Miljörörelsen
- Vad syftar begreppet “globalisering” på?
- Ökad nationell isolering
- Ökad internationell samverkan
- Ökad lokal ekonomi
- Vilken organisation arbetar huvudsakligen med mänskliga rättigheter globalt?
- Världshälsoorganisationen (WHO)
- Amnesty International
- Internationella Röda Korset
- Vad handlar begreppet “intersektionalitet” om?
- Olika identiteter och hur de samverkar
- Endast kvinnors rättigheter
- Enbart rasfrågor
- Vilken av följande faktorer anses vara en orsak till globala migreringar?
- Krig och konflikter
- Ökad tillgång till utbildning
- Förbättrad livskvalitet i hemländer
- Vad innebär begreppet “maktens fördelning” i ett demokratiskt samhälle?
- Att makten koncentreras till en grupp
- Att makten sprids över flera aktörer
- Att makten inte påverkas av folket
- Vilket dokument är centralt för skyddet av mänskliga rättigheter i EU?
- Europakonventionen
- Schengenavtalet
- Maastrichtfördraget
- Vad är syftet med protestsanger i rättighetsrörelser?
- För att underhålla
- För att sprida budskap
- För att skapa konflikter
- Vilken rättighet skyddas av artikel 19 i FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna?
- Rätten till utbildning
- Rätten till yttrandefrihet
- Rätten till arbete
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som alla människor har | Bara rättigheter för medborgare | Rättigheter som gäller för vissa grupper |
Globalisering | Ökad interaktion mellan länder | Avskildhet mellan länder | Minskad handel |
Intersektionalitet | Övergripande analys av identiteter | Separata analyser av identiteter | Enbart fokus på kön |
Demokrati | Styrelseform där folket bestämmer | En styrelse som inte tar hänsyn till folket | En absolut monarki |
Asylrätt | Rättighet att söka skydd i annat land | Rättighet att stanna i hemlandet | Rättighet att resa utan visum |
Rättighetsrörelse | Grupper som kämpar för specifika rättigheter | En rörelse för att bevara traditioner | En rörelse för att minska rättigheter |
Protest | Handling för att visa missnöje | Handling för att hylla en ledare | Handling för att ignorera problem |
Yttrandefrihet | Rätt att uttrycka sina åsikter | Rätt att inte tala | Rätt att censurera others |
Kvinnors rättigheter | Rättigheter som skyddar kvinnor | Rättigheter som är begränsade för kvinnor | Rättigheter som gäller endast män |
Miljörörelsen | Rörelse för att skydda miljön | Rörelse mot miljöskydd | Rörelse för att öka föroreningar |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur globala rättighetsrörelser kan påverka nationella lagar och politik. Reflektera över specifika exempel och deras betydelse för medborgarnas rättigheter.
- Analysera skillnaderna mellan olika rättighetsrörelser, som exempelvis kvinnors rättigheter och HBTQ+-rörelsen. Hur påverkar deras fokus på olika frågor samhället?
- Argumentera för vikten av att inkludera ungdomar i globala rättighetsdiskussioner. Vilka fördelar och utmaningar finns det med att engagera yngre generationer?
- Reflektera över hur sociala medier har förändrat sättet rättighetsrörelser kommunicerar och mobiliserar stöd. Vilka möjligheter och risker medför detta?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Poäng (antal rätt) |
---|---|---|
E | 30% (16,5) | 16 |
D | 50% (27) | 27 |
C | 65% (36) | 36 |
B | 80% (44) | 44 |
A | 90% (50) | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna