Prov. Samhällskunskap 3. Källkritik: Vetenskapliga källor. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 3

Tema: Källkritik: Vetenskapliga källor

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga källor samt deras förståelse för källkritikens betydelse inom samhällsvetenskapen.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet. Eleven kan söka, granska och tolka information från olika källor och göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet.

Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad betyder källkritik?
    • A) Granskning av källors trovärdighet
    • B) Att hitta källor
    • C) Att lita på alla källor
  2. Vilket av följande är en vetenskaplig källa?
    • A) En bloggpost
    • B) En forskningsartikel
    • C) En reklam
  3. Vad är en primärkälla?
    • A) En källa som refererar till andra källor
    • B) En originalkälla som inte har tolkats eller sammanfattats
    • C) En källa som är gammal
  4. Vilken av följande metoder används för att utvärdera en källas trovärdighet?
    • A) Att kolla författarens bakgrund
    • B) Att läsa innehållet
    • C) Att se på bilderna
  5. Vilken typ av källor bör användas i akademiska arbeten?
    • A) Personliga anteckningar
    • B) Vetenskapliga artiklar och böcker
    • C) Sociala medier inlägg
  6. Vad är en sekundärkälla?
    • A) En källa som kommenterar eller analyserar primärkällor
    • B) En originalkälla
    • C) En källa som är föråldrad
  7. Vilken faktor är viktig när man bedömer en källas objektivitet?
    • A) Författarens åsikter
    • B) Källans syfte
    • C) Källans publiceringsdatum
  8. Vad innebär det att källhänvisa?
    • A) Att ge kreditering till de källor som använts
    • B) Att inte nämna några källor
    • C) Att bara använda en källa
  9. Vilken typ av källor är bäst för att få en allsidig bild av en fråga?
    • A) Enkäter
    • B) Flera olika typer av källor
    • C) En enskild artikel
  10. Vilket av följande är en fördel med att använda vetenskapliga källor?
    • A) De är alltid tillgängliga online
    • B) De är granskade av experter
    • C) De är korta och lättlästa

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp 1 2 3
Källkritik Att värdera källors trovärdighet Att samla in källor Att acceptera alla källor
Primärkälla En originalkälla En sekundärkälla En gammal källa
Vetenskaplig artikel En artikel som är granskad av experter En blogginlägg En reklamartikel
Objektivitet Att vara partisk Att vara neutral och saklig Att vara personlig
Referens Att citera en källa Att diskutera Att skriva en text
Statistik Datainsamling och analys En åsikt En berättelse
Granskning Översyn av innehåll Att försumma något Att kritisera någons arbete
Syfte Anledningen till en text Innehållet i texten Personliga åsikter
Källhänvisning Att ange var informationen kommer ifrån Att ställa frågor Att diskutera
Forskningsmetod Sätt att samla in data En åsikt En berättelse

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera vikten av att använda vetenskapliga källor i akademiska sammanhang. Vilka konsekvenser kan det få att inte göra det?
  2. Reflektera över skillnaden mellan primära och sekundära källor. Hur kan dessa påverka din forskning?
  3. Analysera hur olika medier kan påverka vår uppfattning om en fråga. Ge exempel på hur källor kan vara vinklade.
  4. Diskutera hur källkritik kan tillämpas i vardagen. Ge exempel på situationer där källkritik är viktig.

Bedömning

Total antal poäng:

Betygsnivå Andel rätt (%) Poäng (antal)
E 30% (9)
D 50% (12)
C 60% (13)
B 80% (15)
A 90% (18)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp