Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Samhällskunskap 3
Tema: Källkritik: Vetenskapliga källor
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och värdera vetenskapliga källor samt deras förståelse för källkritikens betydelse inom samhällsvetenskapen.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Förmåga att söka, kritiskt granska och tolka information från olika källor samt värdera källornas relevans och trovärdighet. | Eleven kan söka, granska och tolka information från olika källor och göra enkla reflektioner om källornas relevans och trovärdighet. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad betyder källkritik?
- A) Granskning av källors trovärdighet
- B) Att hitta källor
- C) Att lita på alla källor
- Vilket av följande är en vetenskaplig källa?
- A) En bloggpost
- B) En forskningsartikel
- C) En reklam
- Vad är en primärkälla?
- A) En källa som refererar till andra källor
- B) En originalkälla som inte har tolkats eller sammanfattats
- C) En källa som är gammal
- Vilken av följande metoder används för att utvärdera en källas trovärdighet?
- A) Att kolla författarens bakgrund
- B) Att läsa innehållet
- C) Att se på bilderna
- Vilken typ av källor bör användas i akademiska arbeten?
- A) Personliga anteckningar
- B) Vetenskapliga artiklar och böcker
- C) Sociala medier inlägg
- Vad är en sekundärkälla?
- A) En källa som kommenterar eller analyserar primärkällor
- B) En originalkälla
- C) En källa som är föråldrad
- Vilken faktor är viktig när man bedömer en källas objektivitet?
- A) Författarens åsikter
- B) Källans syfte
- C) Källans publiceringsdatum
- Vad innebär det att källhänvisa?
- A) Att ge kreditering till de källor som använts
- B) Att inte nämna några källor
- C) Att bara använda en källa
- Vilken typ av källor är bäst för att få en allsidig bild av en fråga?
- A) Enkäter
- B) Flera olika typer av källor
- C) En enskild artikel
- Vilket av följande är en fördel med att använda vetenskapliga källor?
- A) De är alltid tillgängliga online
- B) De är granskade av experter
- C) De är korta och lättlästa
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att värdera källors trovärdighet | Att samla in källor | Att acceptera alla källor |
Primärkälla | En originalkälla | En sekundärkälla | En gammal källa |
Vetenskaplig artikel | En artikel som är granskad av experter | En blogginlägg | En reklamartikel |
Objektivitet | Att vara partisk | Att vara neutral och saklig | Att vara personlig |
Referens | Att citera en källa | Att diskutera | Att skriva en text |
Statistik | Datainsamling och analys | En åsikt | En berättelse |
Granskning | Översyn av innehåll | Att försumma något | Att kritisera någons arbete |
Syfte | Anledningen till en text | Innehållet i texten | Personliga åsikter |
Källhänvisning | Att ange var informationen kommer ifrån | Att ställa frågor | Att diskutera |
Forskningsmetod | Sätt att samla in data | En åsikt | En berättelse |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”
- Diskutera vikten av att använda vetenskapliga källor i akademiska sammanhang. Vilka konsekvenser kan det få att inte göra det?
- Reflektera över skillnaden mellan primära och sekundära källor. Hur kan dessa påverka din forskning?
- Analysera hur olika medier kan påverka vår uppfattning om en fråga. Ge exempel på hur källor kan vara vinklade.
- Diskutera hur källkritik kan tillämpas i vardagen. Ge exempel på situationer där källkritik är viktig.
Bedömning
Total antal poäng:
Betygsnivå | Andel rätt (%) | Poäng (antal) |
---|---|---|
E | 30% | (9) |
D | 50% | (12) |
C | 60% | (13) |
B | 80% | (15) |
A | 90% | (18) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna