Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Samhällskunskap 3

Tema: Klimatpolitik: Etiska dilemman

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för klimatpolitik och de etiska dilemman som kan uppstå. Provets utformning syftar till att uppmuntra kritiskt tänkande och förmåga att resonera kring samhällsfrågor.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Analys av utmaningar som individen, nationen och jorden står inför i en globaliserad värld.Eleven kan ge välgrundade och nyanserade argument för sina ståndpunkter och värderar med nyanserade omdömen andras ståndpunkter.

(Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande alternativ är en del av klimatpolitiken?
    • A) Skattereform
    • B) Grön energi
    • C) Ökad militärbudget
  2. Vad innebär begreppet “koldioxidavtryck”?
    • A) Den mängd koldioxid som ett land producerar
    • B) Den mängd koldioxid som en individ eller organisation släpper ut genom sina aktiviteter
    • C) Den mängd koldioxid som en växt absorberar
  3. Vilken av följande åtgärder är mest effektiv för att minska koldioxidutsläpp?
    • A) Ökade fossila bränslen
    • B) Förnybar energi
    • C) Mer biltrafik
  4. Vad står IPCC för?
    • A) International Panel on Climate Change
    • B) International Policy on Climate Change
    • C) International Program for Climate Change
  5. Vilken typ av energikälla är solenergi?
    • A) Fossil bränsle
    • B) Förnybar energi
    • C) Kärnenergi
  6. Vad är ett etiskt dilemma?
    • A) Ett val mellan två lagar
    • B) Ett val mellan två moraliskt svåra alternativ
    • C) Ett val mellan två jobb
  7. Vilket av följande land har en ambitiös klimatpolitik?
    • A) USA
    • B) Sverige
    • C) Saudiarabien
  8. Vad är Parisavtalet?
    • A) Ett avtal för internationell handel
    • B) Ett avtal för att bekämpa klimatförändringar
    • C) Ett avtal för att minska krigsinsatser
  9. Vad innebär “hållbar utveckling”?
    • A) Utveckling som inte påverkar miljön
    • B) Utveckling som tillgodoser dagens behov utan att äventyra framtida generationers möjligheter
    • C) Utveckling som fokuserar på ekonomisk tillväxt
  10. Vilken är en konsekvens av klimatförändringar?
    • A) Minskat antal stormar
    • B) Ökad havsnivå
    • C) Stabilare väder
Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Begrepp123
KlimatförändringarÄndringar i temperaturen i en stadÄndringar i det globala klimatet över tidÄndringar i vädret varje dag
Förnybar energiEnergi som inte kan användas igenEnergi som kommer från fossila bränslenEnergi som kan återanvändas, som sol och vind
UtsläppAvfall som släpps ut i luften eller vattnetMat som slängsVatten som används i industrier
Global uppvärmningÖkning av temperaturen i en regionÖkning av den genomsnittliga temperaturen på jordenÖkning av luftfuktigheten
Biologisk mångfaldOlika typer av djur i en zooVariation av liv i ett ekosystemAntalet djur i en viss art
Ekologiskt fotavtryckHur mycket resurser en individ använderHur många steg en person tarHur mycket mark en byggnad tar upp
HållbarhetAtt använda resurser utan att tänkaAtt leva på ett sätt som inte skadar miljönAtt endast tänka på ekonomisk vinning
ResiliensFörmåga att återhämta sig efter svåra påfrestningarFörmåga att alltid vinnaFörmåga att anpassa sig till förändringar
KlimatpolitikRegler för hur man ska använda energiRegler för hur länder ska hantera klimatförändringarRegler för hur man ska transportera varor
KlimaträttvisaRättvis fördelning av resurserRättvis fördelning av klimatproblem och lösningarRättvis behandling av djur
Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur klimatförändringar påverkar olika delar av världen och hur dessa effekter kan vara olika beroende på socioekonomiska faktorer.
  2. Vad innebär klimatpolitik för dig och hur tycker du att den bör utformas för att vara rättvis och effektiv?
  3. Resonera kring de etiska dilemman som kan uppstå vid beslut om klimatåtgärder. Vem bär ansvaret och hur bör det fördelas?
  4. Diskutera stödet för förnybar energi och motståndet mot fossila bränslen. Vilka intressen är involverade, och hur kan dessa intressen påverka politiska beslut?
Bedömning

Totalt antal poäng:

BetygRätt i procentAntal poäng
E30%15
D40%20
C50%25
B70%30
A90%40
Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna