Provkonstruktion
Årskurs:
Gymnasiet
Ämne:
Samhällskunskap 3
Tema:
Sociologi: Makt och ojämlikhet
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för sociologiska teorier och begrepp relaterade till makt och ojämlikhet. Provets mål är också att utvärdera deras förmåga att analysera och kritiskt granska samhällsfrågor kopplade till dessa teman.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av maktstrukturer och ojämlikhet i samhället utifrån sociologiska teorier. | Eleven kan beskriva och ge exempel på olika maktstrukturer och ojämlikhet i samhället. |
Källa: (Gy11, Kursplan Samhällskunskap 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär begreppet “strukturell ojämlikhet”?
- A) Ojämlikhet baserad på individuella prestationer
- B) Ojämlikhet som är inbyggd i samhällssystemet
- C) Ojämlikhet som inte påverkar samhället
- Vilken teori fokuserar på maktens fördelning i samhället?
- A) Funktionalism
- B) Konfliktteori
- C) Symbolisk interaktionism
- Vad står “klassamhälle” för?
- A) Ett samhälle där alla har samma ekonomiska resurser
- B) Ett samhälle med tydliga ekonomiska och sociala klasskillnader
- C) Ett samhälle utan hierarkier
- Vilken av följande faktorer bidrar till ojämlikhet?
- A) Utbildning
- B) Teknologisk utveckling
- C) Båda ovanstående
- Vad är en av konsekvenserna av ojämlikhet?
- A) Ökad social sammanhållning
- B) Ökad kriminalitet
- C) Bättre folkhälsa
- Vad innebär “social mobilitet”?
- A) Förändringar i sociala normer
- B) Förändringar i en individs sociala status
- C) Förändringar i befolkningens storlek
- Enligt konfliktteorin, vad är drivkraften bakom samhällsförändringar?
- A) Samarbete mellan klasser
- B) Konkurrens och konflikt mellan klasser
- C) Jämlikhet mellan individer
- Vilka grupper är ofta drabbade av ojämlikhet?
- A) Minoriteter och kvinnor
- B) Endast kvinnor
- C) Endast män
- Vad betyder “intersektionalitet”?
- A) Att se på ojämlikhet utifrån flera olika faktorer
- B) Att fokusera på en enskild faktor av ojämlikhet
- C) Att analysera ekonomisk ojämlikhet
- Vilket av följande är ett exempel på maktutövning?
- A) Att ge utbildning till alla
- B) Att styra över en grupp människor utan deras samtycke
- C) Att föra en demokratisk dialog
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Makt | Förmågan att påverka andra | Enbart politisk kontroll | Ingen betydelse i samhället |
Ojämlikhet | Skillnader i tillgångar och möjligheter | Likhet mellan alla | Enbart ekonomisk skillnad |
Segregation | Fördelning av individer i olika grupper | Sammanställning av gemenskaper | Ingen skillnad mellan grupper |
Rättvisa | Att alla får lika mycket | Att bedöma utifrån individuella behov | Ingen betydelse för samhället |
Diskriminering | Att behandla någon orättvist | Jämlikhet i alla avseenden | Att ge fördelar till alla |
Jämlikhet | Att alla ska ha samma rättigheter | Att vissa ska ha fler rättigheter | Ingen betydelse i samhället |
Integration | Sammanförande av olika grupper | Separering av grupper | Ingen påverkan på samhället |
Empowerment | Att ge makt och resurser till individer | Att ta bort resurser från individer | Att ignorera individers behov |
Sociala rättigheter | Rättigheter som gäller för alla medborgare | Endast ekonomiska rättigheter | Rättigheter som inte gäller i praktiken |
Resursfördelning | Hur resurser fördelas i samhället | Att alla har samma resurser | Ingen betydelse för samhället |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur makt och ojämlikhet påverkar individers livschanser. Ge exempel på hur olika faktorer kan samverka.
- Hur kan samhället arbeta för att minska ojämlikhet? Ange konkreta åtgärder och diskutera deras potentiella effekt.
- Beskriv hur globaliseringen påverkar maktstrukturer och ojämlikhet i dagens samhälle.
- Reflektera över din egen maktposition i samhället. Hur påverkar den dina möjligheter och skyldigheter?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent av rätta svar | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (15) |
D | 50% | (25) |
C | 60% | (30) |
B | 80% | (40) |
A | 90% | (45) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna