Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 5
Ämne: Samhällskunskap
Tema: Etik, moral, brott och straff
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för begreppen etik och moral, samt hur dessa relaterar till brott och straff i samhället. Provets frågor syftar till att utmana elevernas förmåga att resonera kring och diskutera moraliska dilemman och rättvisa.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Etik och moral, grundläggande begrepp och problem. | Eleven kan ge exempel på och förklara grundläggande begrepp inom etik och moral. |
Källa: (Lgr 22, Samhällskunskap, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär begreppet etik?
- Regler för hur man ska bete sig
- Forskning om hur samhället fungerar
- En känsla av skuld
- Vilket av följande är ett exempel på ett brott?
- Att låna en bok på biblioteket
- Att stjäla något från en affär
- Att hjälpa en vän
- Vad är en moralisk fråga?
- En fråga som handlar om lagar
- En fråga som handlar om vad som är rätt och fel
- En fråga om ekonomi
- Vilket av följande är ett exempel på en lag?
- Det är olagligt att köra utan körkort
- Man får alltid vara ute sent på kvällen
- Alla ska vara snälla mot varandra
- Vad är syftet med straff i ett samhälle?
- Att straffa människor för deras handlingar
- Att verka avskräckande och förebygga brott
- Att ge alla en chans att göra om
- Vad innebär begreppet moral?
- Regler som gäller för alla
- Individens uppfattning om rätt och fel
- En lag som alla måste följa
- Vad kan vara en konsekvens av att bryta mot lagen?
- Man får beröm
- Man kan få ett straff
- Man får en belöning
- Vad handlar etik om?
- Vad som är lagligt
- Hur människor ska mäta varandras värde
- Vad som är rätt och fel
- Vilket av följande är inte ett straff?
- Fängelse
- Böter
- Att få ett diplom
- Vilken typ av brott är stöld?
- Ett brott mot person
- Ett brott mot egendom
- Ett politiskt brott
- Vad innebär begreppet “rättssäkerhet”?
- Att alla har rätt till en advokat
- Att alla är skyldiga tills de bevisats oskyldiga
- Att lagen är densamma för alla
- Vad kan man göra om man ser ett brott?
- Ignorera det
- Rapportera det till polisen
- Delta i brottet
- Vad är skillnaden mellan regel och lag?
- Inga skillnader, de är samma sak
- Regler är frivilliga, lagar är tvingande
- Regler gäller bara i skolan, lagar gäller i samhället
- Vilken av följande handlingar kan ses som oetisk?
- Att hjälpa en medmänniska
- Att ljuga för att få fördelar
- Att följa lagen
- Vad är ett brott mot någons person?
- Stöld
- Misshandel
- Fusk
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Etik | Regler för beteende | Känslor | Tankar om rätt och fel |
Moral | Lagliga normer | Individens värderingar | Samhällets regler |
Brott | Något olagligt | Något som gör ont | Något man gör för kul |
Straff | Belöning | Konsekvenser av brott | En typ av lag |
Rättssäkerhet | Trygghet i samhället | Att följa regler | Skydd mot maktmissbruk |
Dilemma | Ett enkelt val | En svår beslutsituation | Ett lagligt problem |
Rätt | Lagligt | Moraliskt | Socialt acceptabelt |
Regel | En lag | En rekommendation | Ett förbud |
Lagar | Skriftliga normer | Anvisningar från lärare | Riktlinjer i hemmet |
Oetisk | Moraliskt fel | Lagar som inte följs | Rätt och riktigt |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera vad som kan hända om man bryter mot lagen. Vilka konsekvenser kan det få för både individen och samhället?
- Resonera kring skillnaden mellan moral och lag. Kan något vara moraliskt fel men lagligt? Ge exempel.
- Tänk på en händelse där du har ställts inför ett moraliskt dilemma. Hur resonerade du och vad gjorde du?
- Hur skulle du definiera rättvisa? Vad tycker du är viktigt för att ett samhälle ska vara rättvist?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) |
---|---|
E | 30% |
D | 50% |
C | 70% |
B | 85% |
A | 90% |