Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: Gymnasiet
Tema: Grundläggande samhällsstrukturer, rättsstat, demokrati och brott
Syfte
Förhöret syftar till att ge eleverna möjlighet att visa sin förståelse för centrala samhällsvetenskapliga begrepp och samband. Eleverna ska kunna beskriva och analysera demokratiska principer, rättsstatens funktion, olika brottstyper och hur lagar påverkar samhället. Genom varierande frågetyper tränas både faktakunskap och förmågan att uttrycka egna tankar och argument, vilket är centralt i ämnet samhällskunskap på gymnasienivå.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Samhällets organisation och demokratiska principer | Eleven kan ge enkla och till viss del underbyggda förklaringar av hur samhället är organiserat | Eleven kan utförligt och relativt väl underbyggt förklara hur samhället är organiserat |
Rättsstatens principer och grundläggande lagar | Eleven kan ge enkla exempel på rättsstatens principer och lagars betydelse | Eleven kan ge utvecklade och relativt väl underbyggda exempel på rättsstatens principer och lagars betydelse |
Brott och påföljder samt deras konsekvenser för individ och samhälle | Eleven kan ge enkla beskrivningar av olika brott och påföljder | Eleven kan ge utvecklade beskrivningar och enkla analyser av brott och påföljders konsekvenser |
Källa: Gy11, Samhällskunskap 1a1, Gymnasiet
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad innebär begreppet demokrati?
a) Att en person bestämmer allt
b) Att folket är med och bestämmer
c) Att lagen inte behöver följas - Vilket av följande är en grundläggande rättsstatlig princip?
a) Godtyckliga straff
b) Alla är lika inför lagen
c) Endast vissa får rösta - Vad kallas den lag som reglerar det mesta i samhället?
a) Grundlagen
b) Trafiklagen
c) Skollagen - Vilken myndighet utreder brott i Sverige?
a) Domstolen
b) Polisen
c) Kommunen - Vad är en konsekvens av att bryta mot lagen?
a) Man får extra pengar
b) Man kan få böter eller fängelse
c) Man får ledigt från skolan - Vad innebär begreppet rättssäkerhet?
a) Att man kan straffa vem som helst utan bevis
b) Att rättsprocessen är rättvis och laglig
c) Att lagen ändras varje dag - Vilket är det högsta beslutande organet i Sverige?
a) Regeringen
b) Riksdagen
c) Kommunfullmäktige - Vilken av följande handlingar är ett brott?
a) Att låna en bok på biblioteket
b) Att stjäla något från en butik
c) Att rösta i val - Vad betyder ordet “påföljd”?
a) En belöning
b) En följd eller straff efter ett brott
c) En lagtext - Vilken princip utgör grunden för all demokrati?
a) Majoritetsprincipen
b) Diktatur
c) Godtycklighet - Vad är ett exempel på en mänsklig rättighet?
a) Rätten att bli straffad utan dom
b) Rätten till yttrandefrihet
c) Rätten att bestämma över andras liv - Vem har rätt att stifta lagar i Sverige?
a) Domstolarna
b) Riksdagen
c) Polisen - Vad innebär att Sverige är en konstitutionell monarki?
a) Kungen bestämmer allt i landet
b) Kungen har en ceremoniell roll och lagarna styrs av riksdagen
c) Sverige har ingen kung - Vad betyder begreppet “offentlig makt”?
a) Makten som används av privatpersoner
b) Makten som staten och myndigheter har
c) Makten att bestämma över sin egen familj - Vad är syftet med lagar?
a) Att styra och skydda samhället
b) Att göra det svårt för människor att leva
c) Att låta vissa personer bestämma över andra - Vad kallas rätten för en person att försvara sig i en rättegång?
a) Överklagande
b) Rätt till försvar
c) Straff - Vad är en folkomröstning?
a) När folket får rösta om en fråga direkt
b) När politiker bestämmer utan folket
c) När staten tar beslut utan samråd - Vilken myndighet dömer i brottmål?
a) Polisen
b) Domstolen
c) Skolan
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Demokrati | Folkstyre där alla får vara med och bestämma | Att en person bestämmer allt | Att lagen inte behöver följas |
Rättsstat | Ett samhälle där lagen är lika för alla och skyddar rättigheter | Ett samhälle där bara vissa följer lagen | Ett samhälle utan lagar |
Brott | En handling som är förbjuden enligt lag | Något som är tillåtet | En regel man kan bryta utan konsekvenser |
Påföljd | Straff eller annan konsekvens efter ett brott | En belöning | En lag som gäller för alla |
Grundlag | En lag som är viktigare än andra och skyddar demokratin | En vanlig lag | En lag som bara gäller i vissa kommuner |
Riksdag | Sveriges folkvalda parlament | Sveriges regering | Sveriges högsta domstol |
Rättssäkerhet | Att rättsprocessen är rättvis och laglig | Att man kan straffas utan bevis | Att lagen ändras varje dag |
Mänskliga rättigheter | Rättigheter som gäller alla människor | Rättigheter som bara vissa får | Rättigheter som staten bestämmer från dag till dag |
Majoritetsprincip | Att flest personer bestämmer i en omröstning | Att en person bestämmer | Att lagen inte gäller för någon |
Offentlig makt | Makten som staten och myndigheter har | Makten som privatpersoner har | Makten att bestämma över sin familj |
Konstitutionell monarki | Ett land med kung men där lagarna bestäms av riksdagen | Ett land där kungen bestämmer allt | Ett land utan kung |
Folkomröstning | När folket får rösta direkt om en fråga | När politiker bestämmer utan folket | När endast domstolar tar beslut |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara vad som kännetecknar en demokrati och ge exempel på hur det visas i Sverige.
- Beskriv vad en rättsstat är och varför det är viktigt för ett samhälle.
- Diskutera varför det är viktigt att alla är lika inför lagen. Ge exempel på vilka konsekvenser det kan få om så inte är fallet.
- Vilka påföljder kan en person som begått ett brott få? Hur kan dessa påverka både individen och samhället?
- Etiskt dilemma: En person begår ett brott av ekonomiska skäl för att försörja sin familj. Diskutera hur samhället och rättssystemet kan förhålla sig till detta och vilka aspekter som bör vägas in vid bedömningen.
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 50 % | 25 |
C | 70 % | 35 |
B | 80 % | 40 |
A | 90 % | 45-50 |
Poängfördelningen är fördelad så att faktafrågor och ordkollen tillsammans ger 30 poäng, medan de resonerande frågorna är värda 20 poäng för att betona förmågan att analysera och reflektera.
Tidsuppskattning: Cirka 20 minuter.