Kompakt AI-Knappmeny

[Prov]. Samhällskunskap. Politiska system och medborgarinflytande. [Gymnasiet]

Ämne: Samhällskunskap 1b

Årskurs: Gymnasiet

Provkonstruktion

Detta prov är framtaget för att undersöka elevernas kunskaper och förmågor i ämnet Samhällskunskap 1bgymnasiet, med temat Politiska system och medborgarinflytande. Provet syftar till att pröva både faktakunskaper och djupare analysförmåga kring politiska system på lokal, nationell och EU-nivå samt mediernas roll i demokratin. Anpassningar kan göras för elever med särskilda behov.

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges politiska system och EU:s institutioner samt deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med samhällsvetenskapliga begrepp och teorier. Provet tränar också kritisk källgranskning och förmågan att reflektera över mediers roll i demokratin. Undervisningen kopplas tydligt till centralt innehåll och betygskriterier i kursplanen för Samhällskunskap 1b.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Politiska system lokalt, nationellt och på EU-nivå. Ansvarsutkrävande och medborgarnas möjligheter att påverka. Eleven kan redogöra översiktligt för politiska system och medborgarinflytande. Eleven kan utförligt redogöra och förklara samband mellan politiska system och medborgarinflytande.
Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld. Eleven kan ge enkla exempel på mediernas roll och påverkan i samhället. Eleven kan analysera mediernas betydelse och diskutera nyhetsvärdering med relevanta exempel.

Källa: Gy11, Samhällskunskap 1b.

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 10

  • Vad är riksdagens huvudsakliga uppgift?
  • Vilka nivåer finns i det svenska politiska systemet?
  • Vad innebär ansvarsutkrävande i en demokrati?
  • Nämn två viktiga institutioner inom EU.
  • Ge ett exempel på hur medborgare kan påverka politiska beslut på lokal nivå.

Resonerande frågor

Antal poäng: 30

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor utförligt. Du kan skriva på baksidan om det behövs.

  • Beskriv hur det svenska politiska systemet är uppbyggt och hur medborgare kan påverka politiken på olika nivåer. Ge exempel.
  • Analysera mediernas roll i demokratin. Vad kan konsekvenserna bli om medierna inte fungerar som en granskande makt?
  • Förklara EU:s institutioner och deras roller i beslutsfattandet. Hur kan en svensk medborgare påverka EU:s beslut?
  • Diskutera varför ansvarsutkrävande är viktigt i en demokrati med konkreta exempel från Sverige.
  • Etiskt dilemma: Digitala medier sprider ibland falsk information som kan påverka opinionen. Hur bör samhället och medborgarna hantera detta för att skydda demokratin?

Bedömning

Totalt antal poäng: 40

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 12
D 50 % 20
C 65 % 26
B 80 % 32
A 90 % 36

Provet bedömer elevens faktakunskaper och förmåga till fördjupad analys och resonemang. Tidsåtgång är cirka 50 minuter.


Modern Tillbaka-knapp