Ämne: Samhällskunskap 1b
Årskurs: Gymnasiet
Provkonstruktion
Detta prov är framtaget för att undersöka elevernas kunskaper och förmågor i ämnet Samhällskunskap 1b på gymnasiet, med temat Politiska system och medborgarinflytande. Provet syftar till att pröva både faktakunskaper och djupare analysförmåga kring politiska system på lokal, nationell och EU-nivå samt mediernas roll i demokratin. Anpassningar kan göras för elever med särskilda behov.
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om Sveriges politiska system och EU:s institutioner samt deras förmåga att analysera och diskutera samhällsfrågor med samhällsvetenskapliga begrepp och teorier. Provet tränar också kritisk källgranskning och förmågan att reflektera över mediers roll i demokratin. Undervisningen kopplas tydligt till centralt innehåll och betygskriterier i kursplanen för Samhällskunskap 1b.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Politiska system lokalt, nationellt och på EU-nivå. Ansvarsutkrävande och medborgarnas möjligheter att påverka. | Eleven kan redogöra översiktligt för politiska system och medborgarinflytande. | Eleven kan utförligt redogöra och förklara samband mellan politiska system och medborgarinflytande. |
Mediernas roll i demokratin och nyhetsvärdering i en digitaliserad värld. | Eleven kan ge enkla exempel på mediernas roll och påverkan i samhället. | Eleven kan analysera mediernas betydelse och diskutera nyhetsvärdering med relevanta exempel. |
Källa: Gy11, Samhällskunskap 1b.
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 10
- Vad är riksdagens huvudsakliga uppgift?
- Vilka nivåer finns i det svenska politiska systemet?
- Vad innebär ansvarsutkrävande i en demokrati?
- Nämn två viktiga institutioner inom EU.
- Ge ett exempel på hur medborgare kan påverka politiska beslut på lokal nivå.
Resonerande frågor
Antal poäng: 30
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor utförligt. Du kan skriva på baksidan om det behövs.
- Beskriv hur det svenska politiska systemet är uppbyggt och hur medborgare kan påverka politiken på olika nivåer. Ge exempel.
- Analysera mediernas roll i demokratin. Vad kan konsekvenserna bli om medierna inte fungerar som en granskande makt?
- Förklara EU:s institutioner och deras roller i beslutsfattandet. Hur kan en svensk medborgare påverka EU:s beslut?
- Diskutera varför ansvarsutkrävande är viktigt i en demokrati med konkreta exempel från Sverige.
- Etiskt dilemma: Digitala medier sprider ibland falsk information som kan påverka opinionen. Hur bör samhället och medborgarna hantera detta för att skydda demokratin?
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 12 |
D | 50 % | 20 |
C | 65 % | 26 |
B | 80 % | 32 |
A | 90 % | 36 |
Provet bedömer elevens faktakunskaper och förmåga till fördjupad analys och resonemang. Tidsåtgång är cirka 50 minuter.