Ämne: Samhällskunskap
Årskurs: 4
Tema: Vad är ett samhälle
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa grundläggande kunskaper om vad ett samhälle är och förstå viktiga begrepp som rör politik, kultur, normer, regler, lagar, media, ekonomi, kommunernas ansvar och gemenskap. Provet stimulerar till både faktakunskap och tankar kring hur vi lever tillsammans i ett samhälle. Genom varierade frågetyper tränas elevernas läsförståelse, begreppsförståelse och förmåga att uttrycka egna tankar. Provet ger också möjlighet för lärare att bedöma elevernas förståelse på en anpassad nivå.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Samhällets uppbyggnad och funktioner. | Eleven kan med hjälp ge exempel på och beskriva olika delar i samhället. | Eleven kan ge enkla och utvecklade förklaringar till samhällsfunktioner. |
Begrepp som hör till samhällskunskap. | Eleven kan använda begrepp på ett enkelt sätt i sina beskrivningar. | Eleven kan använda begrepp på ett relativt väl utvecklat sätt. |
Resonemang om samhällets olika delar och dess betydelse. | Eleven kan föra enkla resonemang med viss koppling till ämnet. | Eleven kan föra utvecklade resonemang med relativt god koppling till ämnet. |
Källa: Lgr22, Samhällskunskap, Åk 4-6
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad betyder ordet “politik”?
a) Hur vi spelar spel
b) Hur beslut tas i samhället
c) Vilka filmer som är bäst - Vad är kultur?
a) Mat och kläder som människor har i ett samhälle
b) Hur man bygger hus
c) Djur som bor i skogen - Vad är en norm?
a) En regel som alla känner till och förväntas följa
b) En bok man läser i skolan
c) Ett djur - Vad är skillnaden mellan regler och lagar?
a) Regler är för alla, lagar är bara för vuxna
b) Regler är bestämmelser inom en grupp, lagar gäller för hela samhället
c) Regler är bara för skolan, lagar är för jobbet - Vad gör media?
a) Hjälper till att sprida information och nyheter
b) Bygger skolor
c) Ritar kartor - Vad betyder ekonomi?
a) Hur man tjänar och använder pengar
b) Hur man gör konst
c) Hur man spelar fotboll - Vad ansvarar kommunen för?
a) Skolor, vatten och vägar i området
b) Att göra filmer
c) Att skriva böcker - Vad är gemenskap?
a) Att människor samarbetar och trivs tillsammans
b) Att vara ensam hemma
c) Att köpa saker - Vad är en lag?
a) En regel som alla i samhället måste följa
b) En idé man tänker på
c) En bok - Varför är det viktigt med normer i ett samhälle?
a) För att vi ska veta hur vi ska bete oss mot varandra
b) För att rita fina bilder
c) För att spela spel - Vad betyder ordet “politik”?
a) Hur vi styr och bestämmer i samhället
b) Hur man lagar mat
c) Hur man bygger hus - Vad gör kommunen för barn och unga?
a) Ordnar skolor och fritidsaktiviteter
b) Lagar mat
c) Tittar på TV - Vad är skillnaden mellan media och normer?
a) Media sprider information, normer visar hur vi ska vara mot varandra
b) Media är lagar, normer är regler
c) Media är mat, normer är hus - Vad är en regel?
a) En överenskommelse som visar vad som är tillåtet eller förbjudet inom en grupp
b) En bok
c) En person - Varför har samhället lagar?
a) För att alla ska följa samma viktiga regler och känna sig trygga
b) För att leka lekar
c) För att äta mat - Vad betyder gemenskap?
a) Att känna samhörighet och hjälpas åt
b) Att vara ensam
c) Att rita - Vad är kultur?
a) Traditioner, språk, konst och sätt att leva i ett samhälle
b) En sport
c) En bil - Varför behöver vi ekonomi i samhället?
a) För att kunna köpa saker och betala för tjänster
b) För att leka spel
c) För att rita bilder
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Politik | Hur ett samhälle styrs | Att spela fotboll | En slags mat |
Norm | En oskriven regel i samhället | En bok | En byggnad |
Lag | En regel som gäller alla i samhället | En idé | En skola |
Ekonomi | Hur pengar används i samhället | Ett spel | En sport |
Media | Sätt att sprida nyheter och information | Ett hus | En mat |
Kultur | Traditioner och vanor i ett samhälle | En bil | En bok |
Gemenskap | Att människor trivs och hjälper varandra | Att sitta ensam | Att rita |
Kommun | Ett område som ansvarar för viktiga saker | En bil | En fotboll |
Regel | En överenskommelse om hur man ska göra | En bok | En person |
Politik | Hur man väljer ledare och fattar beslut | En maträtt | En bok |
Lagar | Regler som gäller hela samhället | Ett spel | En sång |
Normer | Osynliga regler för hur man beter sig | En bok | En byggnad |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Varför tror du att det är viktigt att ett samhälle har regler och lagar?
- Hur kan media påverka vad människor tycker och tänker om viktiga saker i samhället?
- Vad betyder det att känna gemenskap i en grupp eller ett samhälle? Kan du ge ett exempel?
- Kommunen har ansvar för många saker, såsom skolor och vägar. Varför är det viktigt att kommunen sköter dessa uppgifter?
- Tänk dig att det finns en regel som du tycker är orättvis. Hur skulle du kunna göra för att ändra den?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30% | 15 |
D | 45% | 23 |
C | 60% | 30 |
B | 75% | 38 |
A | 90% | 45 |
Poängen fördelas mellan faktafrågor och ordkollen som är enklare och värda ett poäng per rätt svar. De resonerande frågorna bedöms med 4 poäng vardera baserat på kvalitet på svar och förmåga att utveckla tankar.
Tidsuppskattning: Ca 60 minuter, med möjlighet att ge extra tid för elever som behöver det.