Provkonstruktion
Årskurs: SFI 1C
Ämne: Svenska
Tema: Bisatser med eftersom
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
Eleven ska ges möjlighet att utveckla kunskaper om språkliga strukturer och analyser av sådana.
Kunskapskrav
- Eleven kan med viss säkerhet använda och förstå bisatser i sin skriftliga och muntliga kommunikation.
- Eleven kan uttrycka sig i skrift med ganska goda grammatiska strukturer, inklusive användning av bisatser.
Övning
Faktauppgifter
- Vilket av följande är en bisats?
- A) Jag dricker vatten.
- B) Eftersom det regnar, stannar jag hemma.
- C) Jag går ut om det inte regnar.
- Vad betyder ordet “eftersom” i en mening?
- A) Men
- B) För att
- C) På grund av
- Välj den mening som är korrekt med en bisats.
- A) Jag är glad eftersom jag fick ett bra betyg.
- B) Jag är glad, jag fick ett bra betyg.
- C) Jag är glad men fick ett bra betyg.
- Fyll i rätt alternativ: “Jag kommer inte till festen ______ jag är sjuk.”
- A) och
- B) men
- C) eftersom
- Vilken av följande meningar är felaktig?
- A) Eftersom jag gillar äpplen, jag köper dem.
- B) Jag köper äpplen eftersom jag gillar dem.
- C) Jag gillar äpplen eftersom de är nyttiga.
- I vilken mening används “eftersom” korrekt?
- A) Hon åker hem, eftersom hon trött.
- B) Hon åker hem eftersom hon är trött.
- C) Eftersom hon är trött, åker hon hem.
- Vilken av dessa är en bisats med “eftersom”?
- A) Jag går zooskola.
- B) Jag tycker om att läsa.
- C) Eftersom jag tycker om att läsa, går jag till biblioteket.
- Fyll i rätt ord: “Vi stannade hemma ______ det var kallt.”
- A) och
- B) eftersom
- C) men
- Identifiera bisatsen: “Hon spelar fotboll eftersom hon älskar sport.”
- A) Hon spelar fotboll
- B) eftersom hon älskar sport
- C) älskar sport
- Vilken mening är felaktigt strukturerad?
- A) Hon är glad eftersom hon fick present.
- B) Eftersom hon trött, hon går hem.
- C) Jag kom inte eftersom jag var sen.
Resonerande frågor
- Beskriv varför man använder bisatser i meningar.
Syftet är att få elever att reflektera över funktionen av bisatser i kommunikationen. - Ge exempel på tre olika meningar där du använder “eftersom”. Förklara syftet med varje mening.
Denna fråga ger eleverna möjlighet att visa sin förståelse och kreativitet i att konstruera meningar. - Diskutera skillnaden mellan en huvudsats och en bisats med exempel.
Här får eleverna möjlighet att resonera kring grammatikens struktur och betydelse. - Förklara hur du kan använda “eftersom” för att förtydliga en mening.
Syftet är att få eleverna att tänka kritiskt kring hur de kan förbättra sina meningar. - Konstrukt en mening som innehåller en bisats med “eftersom” och en huvudsats, och förklara dess betydelse.
Ger eleverna chansen att kombinera sin kunskap och reflektera över krav på meningens struktur.
Bedömning
- Faktafrågor: 1 poäng per rätt svar, totalt 10 poäng.
- Resonerande frågor: 2 poäng per svar, totalt 10 poäng.
Poängkrav:
- E-nivå: Minst 8 poäng
- C-nivå: Minst 12 poäng (varav minst 3 från resonerande frågor)
- A-nivå: Minst 18 poäng (varav minst 5 från resonerande frågor)
Denna övning syftar till att utveckla elevernas förståelse för bisatser och deras applicering i språket. Lycka till med övningen!