Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: SFI C
Tema: Språkförståelse och kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper i svenska språket, med fokus på hörförståelse, läsförståelse, muntlig interaktion och skriftlig färdighet. Provets design syftar till att ge en helhetsbild av elevens språkförmåga och deras förmåga att tillämpa språket i praktiska situationer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Kommunikation i olika sammanhang | Eleven kan förstå och återge innehåll i korta, enkla texter. |
Källa: Kursplan för SFI C
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är syftet med att läsa en text?
- A) För att fördriva tiden
- B) För att få information
- C) För att träna på att skriva
- Vilken typ av text är en nyhetsartikel?
- A) Fiktiv text
- B) Informativ text
- C) Litterär text
- Vad innebär “hörförståelse”?
- A) Att förstå skriven text
- B) Att förstå talad kommunikation
- C) Att förstå bilder
- Vad är en dialog?
- A) En text med ett enda perspektiv
- B) Ett samtal mellan två eller flera personer
- C) En berättelse med en huvudkaraktär
- Vilket av följande är ett exempel på en skriftlig uppgift?
- A) Att delta i ett samtal
- B) Att skriva en uppsats
- C) Att lyssna på en föreläsning
- Vilken typ av språk används i en instruktion?
- A) Formellt språk
- B) Fiktivt språk
- C) Slang
- Hur kan man visa att man lyssnar aktivt?
- A) Genom att titta på mobilen
- B) Genom att nicka och ställa frågor
- C) Genom att prata hela tiden
- Vad är viktigt att tänka på när man skriver en text?
- A) Att använda komplicerade ord
- B) Att texten är tydlig och sammanhängande
- C) Att texten är kort
- Vad är en sammanfattning?
- A) En lång berättelse
- B) En kort återgivning av huvudpunkterna
- C) En lista över ord
- Vilket av följande är inte en typ av text?
- A) Novell
- B) Recept
- C) Känsla
- Vilken funktion har ett frågetecken?
- A) Det visar att något är sant
- B) Det indikerar en fråga
- C) Det avslutar en uppsats
- Vad innebär att “bearbeta en text”?
- A) Att skriva den på nytt
- B) Att diskutera den med andra
- C) Att analysera och förbättra den
- Vad är viktigt när man ger feedback på en text?
- A) Att kritisera hårt
- B) Att ge konstruktiv kritik
- C) Att ignorera texten
- Vad menas med “språklig variation”?
- A) Samma språk används alltid
- B) Språket förändras över tid och plats
- C) Ingen förändring i språket
- Vilken typ av kommunikation används mest i sociala medier?
- A) Skriftlig kommunikation
- B) Muntlig kommunikation
- C) Visuell kommunikation
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kommunikation | Att prata med andra | Att skriva brev | Att läsa böcker |
Hörförståelse | Att förstå talat språk | Att skriva ner information | Att läsa texter |
Sammanfattning | Att berätta allt | Att återge huvudsakliga punkter | Att läsa länge |
Skriftlig färdighet | Att tala offentligt | Att skriva korrekt | Att lyssna aktivt |
Dialog | Ett samtal | En monolog | En berättelse |
Instruktion | En uppmaning | En lång text | En diskussion |
Aktivt lyssnande | Att prata hela tiden | Att ignorera | Att visa intresse |
Feedback | Att ge beröm | Att ge konstruktiv kritik | Att vara tyst |
Variation | Att vara detsamma | Att förändras | Att vara tråkig |
Texttyp | En typ av språk | En typ av skrift | En typ av samtal |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Reflektera över vikten av att förstå olika texttyper och ge exempel på situationer där det kan vara användbart.
- Diskutera hur aktivt lyssnande kan förbättra dina kommunikativa färdigheter. Ge konkreta exempel.
- Analysera en text du nyligen har läst. Vilka element gjorde den effektiv? Vad skulle kunna förbättras?
- Beskriv hur du skulle förbereda dig för att skriva en uppsats. Vilka steg skulle du ta och varför?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (E) |
D | 50% | 28 (D) |
C | 65% | 36 (C) |
B | 80% | 44 (B) |
A | 90% | 50 (A) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna