En AI-baserad digital lärarassistent

Prov. SFI. Svenska som andraspråk – Färger och kläder






Provkonstruktion

Provkonstruktion

Årskurs: SFI

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Färger och kläder

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter i svenska språket genom att fokusera på ämnet färger och kläder. Eleverna ska få möjlighet att visa sin förmåga att förstå och använda relevant ordförråd i både muntlig och skriftlig form.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Undervisningen ska behandla färger, olika typer av kläder samt hur dessa uttrycker kulturer och personligheter. Eleverna ska få möjlighet att utveckla sitt ordförråd och sina språkkunskaper genom att prata, skriva och lyssna på olika former av texter relaterade till färger och kläder.

Kunskapskrav

Eleven kan förstå och använda ord och fraser som rör färger och kläder. Eleverna kan även beskriva och jämföra olika kläder, med viss säkerhet och förståelse i såväl muntlig som skriftlig form.

Prov

Faktafrågor

1. Vad är den svenska motsvarigheten till färgen “blue”?
A) Grön
B) Röd
C) Blå
D) Gul

2. Vilken typ av klädesplagg är en “t-shirt”?
A) Byxor
B) Överdel
C) Skor
D) Kappa

3. Vilken färg förknippas ofta med sorg?
A) Grön
B) Svart
C) Röd
D) Blå

4. Vilket plagg använder man ofta på sommaren?
A) Kappa
B) Handskar
C) T-shirt
D) Mössa

5. Vad beskriver “klädstil”?
A) Hur vi klär oss
B) Vad vi äter
C) Var vi bor
D) Vilka språk vi talar

6. Vilken färg är ofta kopplad till lycka?
A) Grå
B) Gul
C) Blå
D) Lila

7. Vad är typiskt för kläder från kalla klimat?
A) Lätta och tunna
B) Tjocka och varma
C) Färgglada
D) Starka mönster

8. Vilket av följande plagg är vanligast på vintern?
A) Shorts
B) Vinterjacka
C) Sandaler
D) T-Shirt

9. Vilken kroppsdel bär man ett bälte?
A) Huvud
B) Fötter
C) Midja
D) Armar

10. Vad betyder “att klä sig i lager”?
A) Att bära många färger
B) Att ha flera plagg på sig
C) Att byta kläder ofta
D) Att färga håret

11. Vilken av följande färger är en sekundär färg?
A) Röd
B) Lila
C) Blå
D) Gul

12. Vilket av följande plagg är typiskt för formella tillfällen?
A) Shorts
B) Kostym
C) T-Shirt
D) Klänning för stranden

13. Vad beskriver termen “streetwear”?
A) Traditionella kläder
B) Nyhet inom mode
C) Avslappnad stadsstil
D) Kläder för klubb

14. Vilken stil kännetecknas av vintage-kläder?
A) Modernt
B) Retro
C) Sportigt
D) Formellt

15. Vilken klädfärg anses neutralt?
A) Grön
B) Beige
C) Lila
D) Orange

Resonerande frågor

1. Beskriv vad din favoritfärg betyder för dig och hur den påverkar din klädstil.
Syftet med denna fråga är att eleverna ska reflektera över sin personliga relation till färger och kläder.

2. Hur påverkar kläder hur du känner dig och hur andra ser på dig?
Frågan öppnar upp för diskussion kring identitet och social dynamik kopplad till kläder.

3. Diskutera hur olika kulturer använder färger i sina kläder och vad dessa färger representerar.
Denna fråga uppmuntrar till jämförelse och kulturell förståelse.

4. Reflektera över hur mode har förändrats över tid och vad som påverkat dessa förändringar.
Elever ges möjlighet att analysera och tänka kritiskt kring modets utveckling.

5. Jämför och kontrastera din klädstil med en annan persons stil och vad det kan säga om er som individer.
Dessa frågor stödjer djupare insikter om personlig stil och kulturella skillnader.

6. Hur kan du använda färger för att uttrycka din personlighet?
Frågan ger möjlighet att koppla teori och praktik i elevernas liv.

7. Referera till en känd designer eller stil och diskutera deras påverkan på klädtrender.
Elever uppmanas att forska och formulera egna åsikter kring modeikoner.

8. Reflektera över vad kläder kan berätta om andra människor i olika sammanhang.
Här ges möjlighet att tänka på sociala och kulturella signaler.

Bedömning

Provet består av 15 faktafrågor där varje korrekt svar ger 1 poäng och 8 resonerande frågor där varje svar ger 2 poäng.

För betyg E krävs minst 8 poäng, för C krävs 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor) och för A krävs 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).