Provkonstruktion
Årskurs: SFI
Ämne: Svenska
Tema: Verb i olika tempus
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och använda svenska verb i olika tempus, samt att analysera och konstruera meningar med korrekt tempusform.
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll
”Verben: böjning i presens, preteritum, perfekt och futurum.”
Kunskapskrav
– Eleven kan ge exempel på och använda verben i presens, preteritum och perfekt.
– Eleven kan konstruera meningar med olika tempusformer i både tal och skrift.
Prov
Faktafrågor
1. Vad är presens?
– a) Dåtid
– b) Nutid
– **c) Framtid**
2. Vilket av följande verb är i preteritum?
– **a) Gick**
– b) Går
– c) Gå
3. Vilken av dessa former är ett exempel på perfekt?
– a) Jag går
– **b) Jag har gått**
– c) Jag gick
4. Vilket tempus används för att beskriva en framtida handling?
– a) Preteritum
– **b) Futurum**
– c) Presens
5. Vad är den korrekta presensformen av verbet “att skriva”?
– a) skrev
– **b) skriver**
– c) skrivit
6. Vilken av följande meningar är i perfekt?
– **a) Jag har ätit**
– b) Jag äter
– c) Jag åt
7. Vad betyder verbet “att se” i presens?
– **a) Ser**
– b) Såg
– c) Sett
8. Vilken form används för att beskriva något som redan har hänt?
– **a) Preteritum**
– b) Futurum
– c) Presens
9. Vad är den preteritumformen av verbet “att gå”?
– **a) Gick**
– b) Går
– c) Gått
10. Hur böjs verbet “att tala” i presens?
– a) Talade
– **b) Talar**
– c) Talat
11. Vilken mening är skriven i futurum?
– a) Jag gick till skolan.
– **b) Jag ska gå till skolan.**
– c) Jag går till skolan.
12. Vad är futurumformen av verbet “att läsa”?
– **a) Ska läsa**
– b) Läste
– c) Läser
13. Vad betyder “de har simmat”?
– a) De simmar
– **b) De har simmat**
– c) De simmade
14. Vilket mått används för att bedöma en handling som pågår nu?
– **a) Presens**
– b) Preteritum
– c) Futurum
15. I vilken form är verbet “att skriva” i följande mening: “Hon skriver en bok.”?
– a) Preteritum
– **b) Presens**
– c) Futurum
Resonerande frågor
1. Beskriv skillnaden mellan presens och preteritum.
Syftet med frågan är att se om eleven kan förklara grundläggande tempusformer.
2. Ge exempel på en mening i perfekt och förklara varför den är i perfekt.
Här kan eleven visa sin förståelse för hur perfekt används i språket.
3. Diskutera varför det är viktigt att använda rätt tempus i svenskan.
Frågan bjuder in till en reflektion kring språkets klarhet och förståelse.
4. Skriv en kort berättelse som inkluderar minst tre olika tempusformer.
Genom detta kan eleven visa sin förmåga att variera tempus i skrift.
5. Hur påverkar valet av tempus betydelsen i en berättelse?
Eleven får här möjlighet att analysera hur tempus kan förändra ett budskap.
6. Jämför presens och futurum i kontexten av att prata om planering.
Denna fråga ger möjlighet för eleven att resonera kring praktiska tillämpningar av tempus.
7. Vad kan hända om man använder fel tempus i en mening?
Frågan ger eleven möjlighet att reflektera över språkets dynamik och betydelse.
8. Vilken av de tre tempusformerna (presens, preteritum, perfekt) tycker du är mest utmanande och varför?
Detta hjälper till att identifiera vilket område eleven behöver mer stöd i.
Bedömning
– **Faktafrågor:** Varje korrekt svar ger 1 poäng. Totalt 15 poäng möjliga.
– **Resonerande frågor:** Varje korrekt och utförlig svar ger 2 poäng. Totalt 16 poäng möjliga.
Poängkrav:
– E: Minst 8 poäng (kan inkludera poäng från faktafrågor).
– C: Minst 12 poäng (minst 3 poäng från resonerande frågor).
– A: Minst 18 poäng (minst 5 poäng från resonerande frågor).