Provkonstruktion

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskap och förståelse för att kombinera olika material inom träslöjd, samt deras förmåga att planera och utvärdera sina projekt. Provets frågor syftar till att uppmuntra reflektionsförmåga och kreativt tänkande kring materialkombinationer.

Koppling till styrdokument

Centralt innehåll

Lektionens centrala innehåll fokuserar på att kombinera trä med andra material för att skapa mer komplexa och intressanta projekt. Eleverna kommer att lära sig om hur olika material kan integreras i träslöjd, samt utforska hur dessa kombinationer påverkar både design och funktion.

Kunskapskrav

Eleverna ska kunna planera, genomföra och utvärdera arbetsprocesser som involverar flera olika material. De ska kunna reflektera över sina designval och analysera hur dessa påverkar det färdiga resultatet i deras träslöjdsprojekt.

Prov

Faktafrågor

1. Vilket av följande material kan kombineras med trä?

A. Glas

B. **Metall**

C. Papper

D. Läder

2. Vad är en viktig aspekt när man arbetar med olika material i träslöjd?

A. Att använda så lite verktyg som möjligt

B. **Säkerhetsaspekter**

C. Att alltid limma materialen

D. Att fokusera enbart på träet

3. Vilket projektkan vara lämpligt för att kombinera trä med textil?

A. En skulptur

B. **En bänk**

C. En fågelholk

D. En träsked

4. Vilken teknik är viktig att förstå när man fäster textil till trä?

A. Sätta ihop med spik

B. **Sömteknik**

C. Limning

D. Snickra

5. Vad bidrar kombinationen av olika material till i ett projekt?

A. Ingenting

B. **Ökad funktionalitet och estetik**

C. Högre kostnader

D. Mindre hållbarhet

6. Vilket av följande kan förbättra ett träprojekts hållbarhet?

A. Använda mer lim

B. **Kombinera med metall**

C. Använda plast

D. Måla med färg

7. Vad är viktigt att tänka på när man väljer material för ett projekt?

A. Priset

B. **Materialens egenskaper**

C. Färgerna

D. Vikten

8. Varför är det bra att reflektera över designval?

A. För att låta andra göra jobbet

B. **För att förstå materialens påverkan på resultatet**

C. För att det är tidskrävande

D. För att alltid få maximal poäng

9. Vilken egenskap har trä jämfört med plast?

A. **Styrka**

B. Lättare att forma

C. Ingen lukt

D. Lättare att skada

10. Vad är en effekt av att kombinera flera material i en design?

A. Det blir otydligt

B. **Det kan bli mer intressant**

C. Det blir ofta dyrt

D. Det förlorar sin funktionalitet

11. Vad kan en skulptur med metallinslag öka i ett projekt?

A. Ingen skillnad

B. **Estetisk värde**

C. Kostnaden

D. Enkla produktåtgång

12. Vilken aspekt är minst viktig när man arbetar med materialkombinationer?

A. Att känna till varje materials egenskaper

B. **Att ha en tydlig plan**

C. Att vara kreativ

D. Säkerhet

13. Vilket av följande projekt kräver kreativitet med materialkombinationer?

A. Träbitar staplade på varandra

B. **Skulptur med trä och metall**

C. Gåva av en träsked

D. En enkel fågelholk

14. Vilken känsla kan ett välgenomtänkt materialval ge till en design?

A. Otydlighet

B. **Harmoni**

C. Förvirring

D. Billighet

15. Vad bidrar feedback från klasskamrater till under utvärderingen?

A. För att den är oönskad

B. **För att ge nya perspektiv**

C. För att undvika arbete

D. För att det är onödigt

Resonerande frågor

1. Beskriv vilka tre material du valde för ditt projekt och varför. (Syftet är att eleverna ska reflektera över sina materialval och förstå deras betydelse.)

2. Hur påverkade dina designval det slutgiltiga resultatet av ditt projekt? (Syftet är att eleverna ska analysera designens påverkan på slutresultatet.)

3. Vad var den största utmaningen med att kombinera materialen, och hur övervann du den? (Syftet är att uppmuntra eleverna att tänka kring problemlösning.)

4. Ge exempel på hur olika tekniker för att fästa material kan påverka slutprodukten. (Syftet är att eleverna ska diskutera betydelsen av tekniska aspekter.)

5. Reflektera över feedbacken från dina klasskamrater. Hur påverkade den din syn på ditt arbete? (Syftet är att tänka kritiskt kring kamratbedömning.)

6. Vad skulle du göra annorlunda nästa gång när du kombinerar olika material? (Syftet är att eleverna ska tänka framåt och sätta mål för framtida projekt.)

7. Hur inställning till lärande och experimenterande kan påverka kreativiteten i slöjd? (Syftet är att koppla kreativitet till att våga pröva nya saker.)

8. Diskutera hur du kan använda materialkombinationer i andra framtida projekt. (Syftet är att uppmuntra elever att tänka på bredare tillämpningar av sina kunskaper.)

Bedömning

Provets totalpoäng är 30.

Faktafrågor: Varje rätt svar ger 1 poäng, totalt 15 poäng.

Resonerande frågor: Varje svar bedöms med upp till 3 poäng, totalt 24 poäng.

För betyget E krävs minst 8 poäng, för C minst 12 poäng (varav 3 poäng från resonerande frågor) och för A minst 18 poäng (varav 5 poäng från resonerande frågor).