Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska argumentationer i debattartiklar. Eleverna ska visa sin förståelse för hur argument konstrueras och vilken effekt de kan ha på mottagaren.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Argumentationsanalys och hur argument kan användas för att påverka.Eleven kan med viss säkerhet identifiera och beskriva argument i olika typer av texter.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en tes i en debattartikel?
    • A) En slutsats
    • B) En inledning
    • C) Huvudargumentet
  2. Vilket av följande kännetecknar en trovärdig källa?
    • A) Anonymitet
    • B) Opartiskhet
    • C) Subjektivitet
  3. Vad innebär “retorisk fråga”?
    • A) En fråga utan svar
    • B) En fråga som ställer krav på svar
    • C) En fråga ställd för effekt
  4. Vilket av följande är ett exempel på ett motargument?
    • A) För att stödja min åsikt
    • B) Många håller inte med
    • C) Det finns många fördelar
  5. Vad är syftet med en debattartikel?
    • A) Att informera
    • B) Att underhålla
    • C) Att övertyga
  6. Vilken stil är vanligtvis förknippad med debattartiklar?
    • A) Formell
    • B) Informell
    • C) Poetisk
  7. Vad är en slutsats?
    • A) Det centrala argumentet
    • B) Sammanfattningen av argumenten
    • C) En ny fråga
  8. Vad menas med evidens i argumentation?
    • A) Personliga åsikter
    • B) Stödjande information
    • C) Rykten
  9. Vilket av följande är en typ av argument?
    • A) Känslomässigt
    • B) Logiskt
    • C) Båda ovanstående
  10. Vad är en debatt?
    • A) En diskussion mellan flera parter
    • B) En ensam röst
    • C) En skriftlig text

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
ArgumentEn åsiktBevis för en åsiktEn fråga
DebattEn ensam åsiktEn diskussion mellan fleraEn artikel
RetorikKonsten att övertygaKonsten att informeraKonsten att underhålla
PersuasivÖvertygandeInformativNeutral
KällaVar information kommer ifrånEn typ av argumentEn åsikt
MotargumentArgument som går emotStödjande argumentInledande argument
DebattartikelEn form av berättelseEn form av argumentationEn form av dikt
Kritisk granskningAtt ifrågasättaAtt accepteraAtt ignorera
SlutsatsEn sammanfattning av argumentEn introduktionEn fråga
EvidensBevis för en åsiktEn känslaEn idé

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur retoriska grepp kan användas för att förstärka ett argument. Ge exempel från debattartiklar.
  2. Analysera en debattartikel som du tycker är särskilt övertygande. Vilka tekniker används för att övertyga läsaren?
  3. Reflektera över vikten av källkritik i debattartiklar. Hur kan en bristande källkritik påverka argumentationen?
  4. Argumentera för eller emot en aktuell debattfråga. Hur bygger du upp dina argument och motargument?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30%(17)
D50%(28)
C60%(33)
B80%(44)
A90%(50)