Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och kritiskt granska argumentationer i debattartiklar. Eleverna ska visa sin förståelse för hur argument konstrueras och vilken effekt de kan ha på mottagaren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Argumentationsanalys och hur argument kan användas för att påverka. | Eleven kan med viss säkerhet identifiera och beskriva argument i olika typer av texter. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en tes i en debattartikel?
- A) En slutsats
- B) En inledning
- C) Huvudargumentet
- Vilket av följande kännetecknar en trovärdig källa?
- A) Anonymitet
- B) Opartiskhet
- C) Subjektivitet
- Vad innebär “retorisk fråga”?
- A) En fråga utan svar
- B) En fråga som ställer krav på svar
- C) En fråga ställd för effekt
- Vilket av följande är ett exempel på ett motargument?
- A) För att stödja min åsikt
- B) Många håller inte med
- C) Det finns många fördelar
- Vad är syftet med en debattartikel?
- A) Att informera
- B) Att underhålla
- C) Att övertyga
- Vilken stil är vanligtvis förknippad med debattartiklar?
- A) Formell
- B) Informell
- C) Poetisk
- Vad är en slutsats?
- A) Det centrala argumentet
- B) Sammanfattningen av argumenten
- C) En ny fråga
- Vad menas med evidens i argumentation?
- A) Personliga åsikter
- B) Stödjande information
- C) Rykten
- Vilket av följande är en typ av argument?
- A) Känslomässigt
- B) Logiskt
- C) Båda ovanstående
- Vad är en debatt?
- A) En diskussion mellan flera parter
- B) En ensam röst
- C) En skriftlig text
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argument | En åsikt | Bevis för en åsikt | En fråga |
Debatt | En ensam åsikt | En diskussion mellan flera | En artikel |
Retorik | Konsten att övertyga | Konsten att informera | Konsten att underhålla |
Persuasiv | Övertygande | Informativ | Neutral |
Källa | Var information kommer ifrån | En typ av argument | En åsikt |
Motargument | Argument som går emot | Stödjande argument | Inledande argument |
Debattartikel | En form av berättelse | En form av argumentation | En form av dikt |
Kritisk granskning | Att ifrågasätta | Att acceptera | Att ignorera |
Slutsats | En sammanfattning av argument | En introduktion | En fråga |
Evidens | Bevis för en åsikt | En känsla | En idé |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur retoriska grepp kan användas för att förstärka ett argument. Ge exempel från debattartiklar.
- Analysera en debattartikel som du tycker är särskilt övertygande. Vilka tekniker används för att övertyga läsaren?
- Reflektera över vikten av källkritik i debattartiklar. Hur kan en bristande källkritik påverka argumentationen?
- Argumentera för eller emot en aktuell debattfråga. Hur bygger du upp dina argument och motargument?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |