Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Argumentationsanalys i debattartiklar
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att analysera och värdera argument i debattartiklar. Eleverna ska också visa sin förmåga att uttrycka egna åsikter och resonera kring olika perspektiv relaterade till ett aktuellt ämne.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Argumentation och retorik i olika medier | Eleven kan översiktligt redogöra för och analysera argumentationsstrukturer i texter. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en debattartikel?
- A) En artikel som beskriver fakta
- B) En artikel som argumenterar för eller emot en ståndpunkt
- C) En artikel som berättar en historia
- Vilket av följande är ett kännetecken för argumentation?
- A) Objektivitet
- B) Subjektivitet
- C) Neutralitet
- Vad innebär ethos i en argumentation?
- A) Talarnas trovärdighet
- B) Känslor
- C) Logiska samband
- Vad står pathos för?
- A) Logik
- B) Känslor
- C) Etik
- Vilket av följande är en typ av argument?
- A) Faktapåstående
- B) Åsiktspåstående
- C) Både A och B
- Vad är syftet med en debattartikel?
- A) Att informera
- B) Att övertyga
- C) Att underhålla
- Vad är en motargument?
- A) Ett starkt argument
- B) Ett argument som motsätter sig huvudargumentet
- C) En irrelevant kommentar
- Vilken typ av språk används oftast i debattartiklar?
- A) Fackspråk
- B) Vardagligt språk
- C) Metaforiskt språk
- Vad innebär logos i argumentation?
- A) Logik och resonemang
- B) Känslor
- C) Trovärdighet
- Vilket av följande är viktigt när man skriver en debattartikel?
- A) Ha en tydlig tes
- B) Vara otydlig
- C) Använda långa meningar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Argument | En åsikt | En påstående som stöder en tes | En fråga |
Debatt | En diskussion mellan flera personer | En ensidig presentation | En typ av artikel |
Tes | En slutsats | En påstående som ska bevisas | En fråga |
Retorik | Konsten att övertyga | Konsten att informera | Konsten att underhålla |
Källkritik | Att granska källor | Att skriva källor | Att ignorera källor |
Motargument | Ett argument som stödjer tesen | Ett argument som motsätter sig tesen | En irrelevant kommentar |
Perspektiv | En synvinkel | En typ av argument | En åsikt |
Fakta | Verifierad information | Åsikter | Bevisade teorier |
Opinionsbildning | Att påverka åsikter | Att informera om fakta | Att skriva rapporter |
Argumentationskedja | En kedja av åsikter | En logisk struktur av argument | En typ av artikel |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur en debattartikel kan påverka samhällsfrågor. Ge exempel på en debattartikel som du tycker har haft stor påverkan. Resonera kring dess argument och hur de presenterades.
- Vilka etiska aspekter bör man tänka på när man skriver en debattartikel? Resonera kring vad som är acceptabelt och vad som kan anses oetiskt.
- Analysera en debattartikel ur ett argumentationsperspektiv. Identifiera huvudargument, motargument och hur dessa presenteras. Vad gör att vissa argument är mer övertygande än andra?
- Diskutera hur olika medier kan påverka argumentationen i debattartiklar. Hur kan formatet (tryckt, digitalt, sociala medier) påverka hur argumenten uppfattas och sprids?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | (17) |
D | 50 | (28) |
C | 65 | (36) |
B | 80 | (44) |
A | 90 | (50) |