Assistant: Hej! Jag kan göra allt möjligt åt dig.
Välj ett av alternativen nedan, eller skriv direkt till mig!
User: Kan du skriva betygskriterier för svenska 2 på gymnasiet där elever ska visa prov på att de kan diskutera litterära texter Antiken och Medeltiden?
Assistant: # Betygskriterier: Svenska 2 – Diskussion av litterära texter Antiken och Medeltiden [Gymnasiet]
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Svenska 2
**Tema:** Diskussion av litterära texter från Antiken och Medeltiden
Detta underlag presenterar tydliga betygskriterier kopplade till ämnet Svenska 2 på gymnasienivå där fokus ligger på att eleverna ska visa förmåga att diskutera litterära texter med särskilt fokus på epokerna Antiken och Medeltiden. Syftet är att ge ett rakt och användbart stöd för bedömning, så att elevernas muntliga och skriftliga resonemang kan utvärderas enligt läroplanens krav samt kursens centrala innehåll.
—
## Betyg E
– Eleven visar grundläggande förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera om litterära texter från Antiken och Medeltiden på ett enkelt sätt.
– Eleven för tillfredsställande resonemang om texternas huvudidéer, handlingar och karaktärer med något stöd.
– Eleven redogör för grundläggande samband mellan litterära verk och deras historiska och kulturella sammanhang.
– Eleven använder med viss säkerhet litteraturvetenskapliga begrepp och uttrycker sig begripligt med en enkel men fungerande språklig variation.
—
## Betyg C
– Eleven kommunicerar muntligt och skriftligt på ett ändamålsenligt och strukturerat sätt kring litterära verk från Antiken och Medeltiden.
– Eleven gör relevanta och utvecklade resonemang om textens innehåll, språk och stil samt deras budskap och betydelse.
– Eleven förklarar samband mellan litterära verk och deras historiska, kulturella och samhälleliga kontexter med tydlighet.
– Eleven använder litteraturvetenskapliga begrepp med viss säkerhet och ibland med utvecklad språklig variation och anpassning till mottagare.
—
## Betyg A
– Eleven kommunicerar mycket väl muntligt och skriftligt och visar säkerhet och självständighet i diskussioner om litterära texter från Antiken och Medeltiden.
– Eleven fördjupade och nyanserade resonemang om texternas innehåll, stil, budskap och funktion i sina historiska och kulturella sammanhang.
– Eleven analyserar och värderar samband mellan litterära verk och deras kontext på ett väl utvecklat sätt.
– Eleven använder litteraturvetenskapliga begrepp precist och har ett rikt och varierat språk med god anpassning till syfte och mottagare.
—
Dessa kriterier är i linje med vad som framgår av de kursplaner och betygskriterier som gäller för Svenska 2 enligt Gy25. De betonar både kunskaper om litterära epoker och förmågan att diskutera och analysera litteratur utifrån innehåll, form, och kontext, vilket är centralt i ämnet.
Vill du att jag sammanställer detta i en professionellt formaterad Word-fil och skickar till din e-post? Jag kan då inkludera sidhuvud med ditt namn och dagens datum samt korrekt layout för gymnasiet.
User: kan du göra en sammanställning av dessa betygskriterier där jag kan använda mig av godtagbara betyg och mer än godtagbara betyg?
Assistant: # Sammanställning av betygskriterier för Svenska 2: Godtagbara och mer än godtagbara betyg – Diskussion av litterära texter Antiken och Medeltiden [Gymnasiet]
**Årskurs:** Gymnasiet
**Ämne:** Svenska 2
**Tema:** Diskussion av litterära texter från Antiken och Medeltiden
Denna sammanställning grupperar betygskriterierna i två huvudnivåer: **Godtagbara betyg** (motsvarande E till C) och **Mer än godtagbara betyg** (motsvarande A-nivå). Syftet är att ge en tydlig och praktisk överblick för bedömning av elevernas förmåga att diskutera litterära texter muntligt och skriftligt med koppling till Antiken och Medeltiden.
—
## Godtagbara betyg
– Eleven kan med hjälp kommunicera på ett fungerande sätt om litterära verk från Antiken och Medeltiden.
– Eleven gör enkla till utvecklade resonemang om texters innehåll, huvudidéer och karaktärer.
– Eleven visar viss förmåga att koppla litterära texter till deras historiska och kulturella sammanhang.
– Eleven använder grundläggande litteraturvetenskapliga begrepp i sina diskussioner och uttrycker sig begripligt med enkel språklig variation.
—
## Mer än godtagbara betyg
– Eleven kommunicerar självständigt, ändamålsenligt och strukturerat kring litterära texter från Antiken och Medeltiden.
– Eleven fördjupade och nyanserade resonemang om textens innehåll, stil, budskap och dess historiska, kulturella och samhälleliga sammanhang.
– Eleven visar säkerhet i att analysera och värdera samband mellan litterära verk och deras kontext.
– Eleven använder litteraturvetenskapliga begrepp precist och har ett rikt, varierat och anpassat språk i både muntliga och skriftliga diskussioner.
—
Denna sammanfattning är avsedd som stöd i den löpande bedömningen och hjälper till att konkretisera skillnaden mellan betygsstegen i Svenska 2 kopplat till diskussion av litterära texter från Antiken och Medeltiden.
Vill du att jag skapar denna sammanställning som en professionellt formaterad Word-fil och skickar till din e-post?