Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kritisk granskning av nyhetsmedier
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera nyhetsmedier. Eleverna ska visa att de kan identifiera och reflektera över budskap, källor och informationskvalitet i olika typer av nyhetsrapporter.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hur medierna påverkar och formar uppfattningar samt hur man kan granska budskap och källor kritiskt. | Eleven kan översiktligt diskutera frågor med medieinnehåll och ger enkla förklaringar. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken av följande källor är mest tillförlitlig när det kommer till nyheter?
a) Bloggar
b) Officiella nyhetsbyråer
c) Sociala medier - Vad är en nyhetsartikel?
a) En personlig åsikt
b) En objektiv rapportering av händelser
c) En reklamtext - Vilken typ av nyhetsrapportering kallas för “grävande journalistik”?
a) Ytlig rapportering
b) Djupgående undersökningar
c) Snabba nyhetsuppdateringar - Vad kännetecknar “fake news”?
a) Sann information
b) Medvetet vilseledande information
c) Utbildande artiklar - Vilken funktion har en rubrik i en nyhetsartikel?
a) Att ge en sammanfattning
b) Att sälja tidningen
c) Att vara underhållande - Vad innebär “källkritik”?
a) Att tro på allt man läser
b) Att analysera och värdera källor
c) Att ignorera motstridiga uppgifter - Vilken av följande är en indikator på opartiskhet i nyhetsrapportering?
a) En balanserad presentation av olika perspektiv
b) Enbart citat från en part
c) Personliga åsikter från journalisten - Vilken typ av journalistik fokuserar på att förstå och förklara komplexa samhällsfrågor?
a) Underhållningsjournalistik
b) Analytisk journalistik
c) Sportjournalistik - Vad är syftet med nyhetsmedier?
a) Att underhålla
b) Att informera allmänheten
c) Att påverka - Vilken av följande är en konsekvens av att inte utöva källkritik?
a) Ökad förståelse
b) Spridning av desinformation
c) Bättre beslut - Vad betyder termen “journalistisk integritet”?
a) Att vara anonym
b) Att följa etiska riktlinjer
c) Att vara populär - Vad är “pressetik”?
a) Regler för hur man skriver
b) Etiska riktlinjer för journalister
c) Lagar för publicering - Vilken av följande är ett exempel på en primärkälla?
a) En bok om historia
b) En intervju med en ögonvittne
c) En filmkritik - Vad innebär “rapportering om brännpunkter”?
a) Att skriva om vad som helst
b) Att fokusera på aktuella kriser eller händelser
c) Att ignorera brister i rapportering - Vilken är en viktig aspekt av objektiv nyhetsrapportering?
a) Att alltid inkludera personliga åsikter
b) Att rapportera fakta utan partiskhet
c) Att skriva för att underhålla
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Källkritik | Att granska källor noggrant | Att lita på allt man ser | Att skriva en artikel |
Nyhetsvärdering | Bedöma vad som är viktigt att rapportera | Att ge sin åsikt | Att skapa en film |
Pressetik | Regler för journalistik | Att vara underhållande | Att skriva dikt |
Grävande journalistik | Ytlig rapportering | Djupgående undersökning | Att vara rolig |
Fake news | Verklig information | Medvetet falska nyheter | Opinionsartiklar |
Opartiskhet | Att vara partisk | Att inte ta ställning | Att alltid vara negativ |
Primärkälla | En sekundär analys | Direkt information från första hand | En bok om ämnet |
Journalistisk integritet | Att vara anonym | Att följa etiska riktlinjer | Att skriva under press |
Desinformation | Korrekt information | Felaktig information spridd avsiktligt | Nyhetsrapporter |
Public service | En typ av journalistik | Medier som inte är kommersiella | En blogg |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur nyhetsmedier kan påverka allmänhetens uppfattning om viktiga samhällsfrågor. Ge exempel på hur detta kan ske.
- Reflektera över skillnaden mellan objektiv och subjektiv rapportering. Varför är det viktigt att kunna skilja mellan dessa?
- Analysera en nyhetsartikel du nyligen har läst. Vilka källor användes och hur påverkar de artikelns trovärdighet?
- Diskutera rollen av sociala medier i nyhetsförmedling idag. Vilka för- och nackdelar ser du med detta?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng (max) |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 27.5 |
C | 60% | 33 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 49.5 |