Prov. Svenska 2. Kritisk granskning av nyhetsmedier. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Kritisk granskning av nyhetsmedier

Syfte

Syftet med provet är att eleverna ska kunna analysera och kritiskt granska nyhetsmedier samt förstå hur medier påverkar vår uppfattning av verkligheten. Provets innehåll syftar också till att utveckla elevernas förmåga att argumentera, resonera och uttrycka sig skriftligt och muntligt kring aktuella samhällsfrågor.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Mediernas roll i samhället och hur de påverkar individers och gruppers uppfattningar. Eleven kan med viss säkerhet beskriva och ge exempel på mediers funktion och påverkan.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilken typ av journalistik fokuserar på granskning av makthavare?
    • A) Underhållningsjournalistik
    • B) Investigativ journalistik
    • C) Sportjournalistik
  2. Vad innebär begreppet “fake news”?
    • A) Nyheter som är sanna men inte bekräftade
    • B) Medvetet falsk information presenterad som nyhet
    • C) Nyheter som är skrivna av amatörer
  3. Vilken organisation ansvarar för yttrandefriheten i Sverige?
    • A) Sveriges Radio
    • B) Myndigheten för press, radio och tv
    • C) Journalistförbundet
  4. Vad är en nyhetsartikel?
    • A) En artikel som alltid har en åsikt
    • B) En objektiv rapportering av aktuella händelser
    • C) En personlig berättelse om en händelse
  5. Vilken av följande är inte en nyhetskälla?
    • A) Bloggar
    • B) Sociala medier
    • C) Personliga dagböcker
  6. Vad står förkortningen “SR” för?
    • A) Sveriges Riksdag
    • B) Sveriges Radio
    • C) Svenska Riksdagen
  7. Vilken typ av media är mest sårbar för spridning av falsk information?
    • A) Tryckta medier
    • B) TV
    • C) Sociala medier
  8. Vad innebär “mediekritik”?
    • A) Kritik mot mediernas innehåll och funktion
    • B) Kritik av mediekonsumenter
    • C) Ingen kritik alls
  9. Vilken av följande metoder används för att undersöka mediers påverkan?
    • A) Enkätstudier
    • B) Kvalitativa intervjuer
    • C) Både A och B
  10. Vad är det viktigaste syftet med journalistik?
    • A) Underhålla
    • B) Informera allmänheten
    • C) Skapa opinion

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Pressfrihet Rätten att publicera vad man vill Rätten att utöva press utan censur Rätten att arbeta som journalist
Mediekonvergens Samarbete mellan olika medier Övergång mellan olika medietyper Utveckling av nya medier
Objektivitet Att vara partisk i sin rapportering Att återge fakta utan personliga åsikter Att alltid ge sin egen åsikt
Nyhetsvärdering Bedömning av nyheters relevans Uppskattning av tid för publicering Analys av tidigare nyheter
Opinionsjournalistik Journalistik som alltid är objektiv Journalistik som uttrycker en åsikt Journalistik om sport
Sociala medier Plattformar för interaktion och delning Traditionella nyhetskällor Statliga informationskanaler
Faktakoll Kontroll av huruvida en nyhet är sann Att alltid lita på nyheter Att värdera opinioner
Granskande journalistik Journalistik som alltid är positiv Journalistik som ifrågasätter och granskar Journalistik utan faktakontroll
Medieetiska regler Regler för hur medier ska arbeta Regler för hur publiceringar ska göras Regler för journalistisk utbildning
Pressmeddelande Nyhetsinformation från myndigheter Privata meddelanden från företag Informella meddelanden mellan journalister

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur nyhetsmedier kan påverka den allmänna opinionen. Ge exempel på situationer där detta har skett.
  2. Hur kan vi som konsumenter av nyhetsmedier bli bättre på att kritiskt granska den information vi får? Diskutera möjliga metoder.
  3. Reflektera över skillnaden mellan traditionell journalistik och journalistik på sociala medier. Vilka fördelar och nackdelar ser du med dessa olika former av journalistik?
  4. Hur påverkar faktakontroll och medieetiska regler journalistikens kvalitet? Resonera kring vilka konsekvenser bristande följsamhet kan få.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Procent rätt Poäng (antal)
E 30% (17)
D 50% (27)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

Modern Tillbaka-knapp