Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera olika medier och information. Eleverna ska visa sin förståelse för hur medier påverkar samhället och individens tankar samt deras förmåga att använda mediekunskap i praktiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Mediernas roll i samhället och hur medier påverkar individens uppfattningar. | Eleven kan beskriva och ge exempel på hur medier påverkar uppfattningar och värderingar. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilken funktion har media i en demokrati?
- A) Att informera medborgare
- B) Att manipulera opinionen
- C) Att underhålla publiken
- Vad innebär källkritik?
- A) Att alltid lita på källor
- B) Att granska och värdera information
- C) Att skriva källor i en uppsats
- Vilka av följande medier är traditionella?
- A) TV och radio
- B) Sociala medier
- C) Bloggar
- Vad är en filterbubbla?
- A) En typ av nyhetsartikel
- B) Ett begrepp som beskriver hur algoritmer påverkar information
- C) En klassificering av källor
- Vilken av följande är en fördel med digitala medier?
- A) De är alltid sanna
- B) De når en bred publik
- C) De är dyra att producera
- Vad menas med desinformation?
- A) Felaktig eller vilseledande information
- B) Korrekt information som publiceras
- C) Opartisk information
- Vad innebär begreppet “mediekompetens”?
- A) Kunna läsa och skriva
- B) Att förstå och kritiskt kunna analysera medier
- C) Att vara duktig på att skapa innehåll
- Hur kan sociala medier påverka ungas åsikter?
- A) Genom att alltid vara objektiva
- B) Genom att skapa gemenskaper och sprida idéer
- C) Genom att begränsa informationen de ser
- Vilken typ av medieinnehåll är oftast subjektivt?
- A) Nyhetsartiklar
- B) Debattartiklar
- C) Faktablad
- Vad innebär en medieanalys?
- A) Att beskriva mediers historia
- B) Att granska och utvärdera medieinnehåll
- C) Att skapa egna medier
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Algoritm | Regler för beräkningar | En typ av media | En journalistisk metod |
Digitalisering | Övergång till digitala format | Att skriva för hand | Att läsa böcker |
Opinionsbildning | Att skapa åsikter hos medborgarna | Att skriva artiklar | Att samla nyheter |
Nyhetsvärdering | Bedömning av vad som är nyheter | Att skriva brev | Att läsa böcker |
Public Service | Medier som finansieras av staten | Privata medier | Internationella medier |
Källkritik | Att värdera och granska källor | Att alltid lita på källor | Att ignorera källor |
Mediefenomen | En aktuell händelse i media | En typ av journalistik | En bokgenre |
Pressetik | Regler för hur medier ska agera | Att trycka tidningar | Att följa trender |
Filtrering | Utesluta viss information | Att publicera allt | Att stänga av media |
Innehållsanalys | Granskning av medieinnehåll | Att skriva artiklar | Att läsa böcker |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sociala medier kan påverka ungas identitet och självbild. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
- Reflektera över vikten av källkritik i dagens informationssamhälle. Hur kan en bristande förmåga att kritiskt granska källor påverka individen och samhället?
- Analysera ett medieinnehåll (artikel, video, etc.) som du anser har påverkat dig. Vilka tekniker användes för att få fram budskapet?
- Vilka ansvar har medierna i att informera och utbilda allmänheten? Vad kan hända om de misslyckas med detta?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 65% | (36) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |