Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera information samt att förstå och tillämpa mediekunskap i praktiska och teoretiska sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Analys av texter och källor i olika medier. | Eleven kan föra en enkel och sammanhängande diskussion om texters innehåll och budskap. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär “kritiskt tänkande”?
A) Att alltid vara negativ.
B) Att ifrågasätta och analysera information.
C) Att acceptera all information utan tvekan. - Vilket av följande är ett exempel på en primärkälla?
A) En tidningsartikel.
B) En intervju med en person som var med om händelsen.
C) En bok som sammanfattar flera artiklar. - Vad är syftet med mediekunskap?
A) Att kunna hantera och förstå mediers påverkan.
B) Att alltid lita på medier.
C) Att endast läsa artiklar i tryckta medier. - Vilket av följande är en teknik för att kritiskt granska källor?
A) Att verifiera författarens bakgrund.
B) Att bara läsa rubriker.
C) Att undvika att tänka själv. - Vad innebär “fake news”?
A) Nyheter som är sanna.
B) Meddelanden skapade för att vilseleda.
C) Nyheter som publiceras av stora företag. - Vilken metod är användbar för att analysera en text?
A) Att bara läsa den en gång.
B) Att identifiera huvudbudskap och argument.
C) Att inte göra anteckningar. - Vad kännetecknar en trovärdig källa?
A) Den publiceras på sociala medier.
B) Den har en författare med relevant expertis.
C) Den är populär bland allmänheten. - Vad är en sekundärkälla?
A) En källa som ger din egen åsikt.
B) En källa som refererar till primärkällor.
C) En källa som inte går att verifiera. - Hur kan man identifiera bias i en text?
A) Genom att se om texten presenterar flera perspektiv.
B) Genom att alltid lita på författaren.
C) Genom att ignorera motstridiga åsikter. - Vad betyder “mediekompetens”?
A) Att kunna skapa egna medier.
B) Att förstå och kritiskt granska medieinnehåll.
C) Att endast konsumera medier passivt.
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Kritiskt tänkande | Att ifrågasätta information. | Att alltid vara positiv. | Att acceptera allt som sanning. |
Mediekunskap | Förståelse för mediers funktion. | Att läsa endast tryckta medier. | Att ignorera digitala medier. |
Primärkälla | Första handskälla av information. | En samling av artiklar. | En analys av andra källor. |
Bias | Partiskhet i information. | Objektivitet i rapportering. | Neutral presentation av fakta. |
Fake news | Falska eller vilseledande nyheter. | Verkliga rapporter. | Nyheter som alltid är positiva. |
Trovärdig källa | En källa som kan verifieras. | En källa utan författare. | En anonym källa. |
Analys | Att bryta ner information för att förstå den. | Att läsa utan reflektion. | Att sammanfatta utan insikter. |
Mediekompetens | Förmåga att skapa och kritiskt granska medier. | Att konsumera medier utan kritik. | Att endast förstå traditionella medier. |
Sekundärkälla | En källa som citerar primärkällor. | En källa som alltid är sann. | En anonym källa. |
Faktakontroll | Processen att verifiera information. | Att ignorera källor. | Att acceptera allt som sanning. |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- 1. Diskutera vikten av att kunna kritiskt granska information idag. Vilka konsekvenser kan det få om vi inte gör det?
- 2. Reflektera över hur digitala medier påverkar vårt sätt att tänka och agera. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
- 3. Vad innebär det att vara en medveten mediekonsument? Vilka strategier kan man använda för att öka sin medvetenhet?
- 4. Hur kan utbildning i mediekunskap bidra till att motverka spridning av falsk information? Diskutera möjliga åtgärder.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 10 |
D | 50% | 15 |
C | 65% | 20 |
B | 80% | 25 |
A | 90% | 30 |