Prov. Svenska 2. Kritiskt tänkande och mediekunskap. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 2

Tema: Kritiskt tänkande och mediekunskap

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt granska och analysera information samt att förstå och tillämpa mediekunskap i praktiska och teoretiska sammanhang.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av texter och källor i olika medier. Eleven kan föra en enkel och sammanhängande diskussion om texters innehåll och budskap.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär “kritiskt tänkande”?
    A) Att alltid vara negativ.
    B) Att ifrågasätta och analysera information.
    C) Att acceptera all information utan tvekan.
  2. Vilket av följande är ett exempel på en primärkälla?
    A) En tidningsartikel.
    B) En intervju med en person som var med om händelsen.
    C) En bok som sammanfattar flera artiklar.
  3. Vad är syftet med mediekunskap?
    A) Att kunna hantera och förstå mediers påverkan.
    B) Att alltid lita på medier.
    C) Att endast läsa artiklar i tryckta medier.
  4. Vilket av följande är en teknik för att kritiskt granska källor?
    A) Att verifiera författarens bakgrund.
    B) Att bara läsa rubriker.
    C) Att undvika att tänka själv.
  5. Vad innebär “fake news”?
    A) Nyheter som är sanna.
    B) Meddelanden skapade för att vilseleda.
    C) Nyheter som publiceras av stora företag.
  6. Vilken metod är användbar för att analysera en text?
    A) Att bara läsa den en gång.
    B) Att identifiera huvudbudskap och argument.
    C) Att inte göra anteckningar.
  7. Vad kännetecknar en trovärdig källa?
    A) Den publiceras på sociala medier.
    B) Den har en författare med relevant expertis.
    C) Den är populär bland allmänheten.
  8. Vad är en sekundärkälla?
    A) En källa som ger din egen åsikt.
    B) En källa som refererar till primärkällor.
    C) En källa som inte går att verifiera.
  9. Hur kan man identifiera bias i en text?
    A) Genom att se om texten presenterar flera perspektiv.
    B) Genom att alltid lita på författaren.
    C) Genom att ignorera motstridiga åsikter.
  10. Vad betyder “mediekompetens”?
    A) Att kunna skapa egna medier.
    B) Att förstå och kritiskt granska medieinnehåll.
    C) Att endast konsumera medier passivt.

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Kritiskt tänkande Att ifrågasätta information. Att alltid vara positiv. Att acceptera allt som sanning.
Mediekunskap Förståelse för mediers funktion. Att läsa endast tryckta medier. Att ignorera digitala medier.
Primärkälla Första handskälla av information. En samling av artiklar. En analys av andra källor.
Bias Partiskhet i information. Objektivitet i rapportering. Neutral presentation av fakta.
Fake news Falska eller vilseledande nyheter. Verkliga rapporter. Nyheter som alltid är positiva.
Trovärdig källa En källa som kan verifieras. En källa utan författare. En anonym källa.
Analys Att bryta ner information för att förstå den. Att läsa utan reflektion. Att sammanfatta utan insikter.
Mediekompetens Förmåga att skapa och kritiskt granska medier. Att konsumera medier utan kritik. Att endast förstå traditionella medier.
Sekundärkälla En källa som citerar primärkällor. En källa som alltid är sann. En anonym källa.
Faktakontroll Processen att verifiera information. Att ignorera källor. Att acceptera allt som sanning.

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  • 1. Diskutera vikten av att kunna kritiskt granska information idag. Vilka konsekvenser kan det få om vi inte gör det?
  • 2. Reflektera över hur digitala medier påverkar vårt sätt att tänka och agera. Ge exempel på både positiva och negativa aspekter.
  • 3. Vad innebär det att vara en medveten mediekonsument? Vilka strategier kan man använda för att öka sin medvetenhet?
  • 4. Hur kan utbildning i mediekunskap bidra till att motverka spridning av falsk information? Diskutera möjliga åtgärder.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent rätt Antal poäng
E 30% 10
D 50% 15
C 65% 20
B 80% 25
A 90% 30

Modern Tillbaka-knapp