Prov. Svenska 2. Skrivande i olika genrer: essä och reportage. [Gymnasiet]

“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Skrivande i olika genrer: essä och reportage

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva i olika genrer, särskilt essä och reportage. Eleverna ska visa sin förmåga att strukturera sina texter, använda ett rikt språk och anpassa skrivandet efter genrekrav.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Genrekunskap och skrivande av olika typer av texter, till exempel essäer och reportage. Eleven skriver enkla och tydliga texter i olika genrer.

(Gy11, Kursplan Svenska 2)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad kännetecknar en essä?
    • A) En berättelse med en tydlig början och slut
    • B) En personlig reflektion över ett ämne
    • C) En faktabaserad text utan åsikter
  2. Vilket av följande är typiskt för reportage?
    • A) En kronologisk berättelse
    • B) En sammanställning av fakta
    • C) En beskrivning av en verklig händelse med inslag av personliga upplevelser
  3. Vilken av följande är en viktig del av en essä?
    • A) En tydlig tes eller huvudfråga
    • B) En lång beskrivning av karaktärer
    • C) En lista över fakta
  4. Vad är skillnaden mellan journalistiskt skrivande och akademiskt skrivande?
    • A) Journalistiskt skrivande är mer subjektivt
    • B) Akademiskt skrivande är alltid kortare
    • C) Ingen skillnad
  5. Vad är syftet med en inledning i en essä?
    • A) Att presentera ämnet och väcka intresse
    • B) Att sammanfatta hela texten
    • C) Att ge källor
  6. Vilken typ av språk används oftast i reportage?
    • A) Formellt och akademiskt
    • B) Informellt och personligt
    • C) Enbart tekniskt språk
  7. Vad bör en avslutning i en essä innehålla?
    • A) En sammanfattning av huvudpunkterna
    • B) Nya idéer
    • C) Orelaterade fakta
  8. Vilket av följande är en vanlig struktur för en essä?
    • A) Inledning, huvuddel, avslutning
    • B) Frågor och svar
    • C) Lista med punkter
  9. Vad är en viktig del av att skriva bra reportage?
    • A) Att intervjua människor och samla in fakta
    • B) Att bara använda egna åsikter
    • C) Att undvika detaljer
  10. Vilken av följande är en typ av essä?
    • A) Argumenterande essä
    • B) Skönlitterär essä
    • C) Vetenskaplig essä

Ordkollen

Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord / Begrepp 1 2 3
Essä En typ av berättelse En personlig reflektion En faktabaserad text
Reportage En fiktiv berättelse En redogörelse för en händelse En akademisk uppsats
Inledning Övergång till ämnet Sammanfattning av texten Beskrivning av karaktärer
Slutsats En ny idé En sammanfattning av texten En lista med punkter
Språkbruk Val av ord och fraser Användning av slang Ingen betydelse
Genrekunskap Kunskap om olika former av texter Kunskap om författarskap Kunskap om språkregler
Argumentering Att diskutera med känslor Att ge skäl för en åsikt Att berätta en historia
Fakta Omdöme om något Objektiv information Subjektiv uppfattning
Berättarteknik Metoder för att berätta en historia Tekniker för att skriva Ingen betydelse
Tema Ämnet för en text Stilen i en text Språkbruket i en text

Resonerande frågor

Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera skillnaderna mellan essä och reportage. Vilka element gör dem unika? Ge exempel på var och en.
  2. Reflektera över hur språket påverkar läsarens uppfattning av en text. Vilka språkliga verktyg kan användas för att förstärka budskapet?
  3. Analysera en essä eller ett reportage du har läst. Vad gör texten effektiv? Vilka tekniker har författaren använt?
  4. Hur kan du använda dina kunskaper om genrer i ditt eget skrivande? Beskriv hur du kan anpassa ditt språk och stil beroende på genre.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% (17)
D 50% (28)
C 60% (33)
B 80% (44)
A 90% (50)

“`


Modern Tillbaka-knapp