“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Skrivande i olika genrer: essä och reportage
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att skriva i olika genrer, särskilt essä och reportage. Eleverna ska visa sin förmåga att strukturera sina texter, använda ett rikt språk och anpassa skrivandet efter genrekrav.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Genrekunskap och skrivande av olika typer av texter, till exempel essäer och reportage. | Eleven skriver enkla och tydliga texter i olika genrer. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad kännetecknar en essä?
- A) En berättelse med en tydlig början och slut
- B) En personlig reflektion över ett ämne
- C) En faktabaserad text utan åsikter
- Vilket av följande är typiskt för reportage?
- A) En kronologisk berättelse
- B) En sammanställning av fakta
- C) En beskrivning av en verklig händelse med inslag av personliga upplevelser
- Vilken av följande är en viktig del av en essä?
- A) En tydlig tes eller huvudfråga
- B) En lång beskrivning av karaktärer
- C) En lista över fakta
- Vad är skillnaden mellan journalistiskt skrivande och akademiskt skrivande?
- A) Journalistiskt skrivande är mer subjektivt
- B) Akademiskt skrivande är alltid kortare
- C) Ingen skillnad
- Vad är syftet med en inledning i en essä?
- A) Att presentera ämnet och väcka intresse
- B) Att sammanfatta hela texten
- C) Att ge källor
- Vilken typ av språk används oftast i reportage?
- A) Formellt och akademiskt
- B) Informellt och personligt
- C) Enbart tekniskt språk
- Vad bör en avslutning i en essä innehålla?
- A) En sammanfattning av huvudpunkterna
- B) Nya idéer
- C) Orelaterade fakta
- Vilket av följande är en vanlig struktur för en essä?
- A) Inledning, huvuddel, avslutning
- B) Frågor och svar
- C) Lista med punkter
- Vad är en viktig del av att skriva bra reportage?
- A) Att intervjua människor och samla in fakta
- B) Att bara använda egna åsikter
- C) Att undvika detaljer
- Vilken av följande är en typ av essä?
- A) Argumenterande essä
- B) Skönlitterär essä
- C) Vetenskaplig essä
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”
Ord / Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Essä | En typ av berättelse | En personlig reflektion | En faktabaserad text |
Reportage | En fiktiv berättelse | En redogörelse för en händelse | En akademisk uppsats |
Inledning | Övergång till ämnet | Sammanfattning av texten | Beskrivning av karaktärer |
Slutsats | En ny idé | En sammanfattning av texten | En lista med punkter |
Språkbruk | Val av ord och fraser | Användning av slang | Ingen betydelse |
Genrekunskap | Kunskap om olika former av texter | Kunskap om författarskap | Kunskap om språkregler |
Argumentering | Att diskutera med känslor | Att ge skäl för en åsikt | Att berätta en historia |
Fakta | Omdöme om något | Objektiv information | Subjektiv uppfattning |
Berättarteknik | Metoder för att berätta en historia | Tekniker för att skriva | Ingen betydelse |
Tema | Ämnet för en text | Stilen i en text | Språkbruket i en text |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera skillnaderna mellan essä och reportage. Vilka element gör dem unika? Ge exempel på var och en.
- Reflektera över hur språket påverkar läsarens uppfattning av en text. Vilka språkliga verktyg kan användas för att förstärka budskapet?
- Analysera en essä eller ett reportage du har läst. Vad gör texten effektiv? Vilka tekniker har författaren använt?
- Hur kan du använda dina kunskaper om genrer i ditt eget skrivande? Beskriv hur du kan anpassa ditt språk och stil beroende på genre.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
“`