Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne eller kurs: Svenska 2
Tema: Språk och makt: språkets roll i samhället
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om språkets betydelse i olika sociala sammanhang och hur språk påverkar maktförhållanden i samhället. Eleverna ska kunna analysera och reflektera över hur språk används för att påverka, mobilisera och skapa identitet.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Språkets roll i samhället, inklusive språkets funktioner och betydelse för identitet och makt. | Eleven kan översiktligt redogöra för språkets funktioner och betydelse i olika sammanhang. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en funktion av språket?
- A) Att förmedla information
- B) Att hindra kommunikation
- C) Att skapa konflikter
- Vad menas med språklig makt?
- A) När ett språk används av många
- B) Möjligheten att påverka genom språk
- C) Att inte kunna prata
- Vilket av följande språk används mest globalt?
- A) Spanska
- B) Mandarin
- C) Engelska
- Språk kan förändras över tid. Vad kallas detta fenomen?
- A) Språklig evolution
- B) Språklig degeneration
- C) Språklig revolution
- Vilket av följande uttryck beskriver bäst språkets sociala funktion?
- A) Att kommunicera känslor
- B) Att skapa hierarkier
- C) Att förbättra grammatik
- Vilken av följande teorier handlar om språk och makt?
- A) Sociolingvistik
- B) Kognitiv teori
- C) Behaviourism
- Vad är en dialekt?
- A) Ett skriftspråk
- B) En regional språklig variant
- C) En gammal språkform
- Vilken grupp påverkar språkets utveckling mest?
- A) Politiken
- B) Ungdomar
- C) Äldre människor
- Vad menas med språkets normer?
- A) Regler för hur språket ska användas
- B) Olika språk varianter
- C) Språkets historia
- Vilken av följande påståenden är korrekt?
- A) Språket påverkar inte våra tankar
- B) Språket kan forma vår verklighetsuppfattning
- C) Språket är alltid konstant
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Språklig makt | Förmågan att påverka | Att kunna prata många språk | En typ av grammatik |
Dialekt | Språkvariant i en region | Språk utan skriftspråk | En gammal språkform |
Norm | Regler för språkanvändning | En språkvariant | En gammal text |
Sociolingvistik | Studiet av språk och samhälle | Studiet av språkljud | Studiet av språkets historia |
Språkets funktioner | Språkets uppgifter i samhället | Språkets grammatik | Språkets ordförråd |
Språkförändring | Ändringar i språket över tid | Att skapa nya språk | Att bevara ett språk |
Kommunikation | Att överföra information | Att skriva texter | Att läsa böcker |
Språklig variation | Skillnader i språkbruk | Språkets ursprung | Språkets grammatik |
Språkets roll | Betydelsen av språket i samhället | Språkets historia | Språkets grammatik |
Identitet | Den sociala identiteten i språket | Språkets ursprung | Språkets grammatik |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur språk kan påverka maktförhållanden i samhället. Ge exempel på situationer där detta är tydligt.
- Reflektera över din egen språkbruk och hur det kan påverka din identitet. Hur skiljer sig ditt språk inför olika grupper?
- Undersök hur medier använder språk för att påverka opinionen. Ge konkreta exempel.
- Vilka konsekvenser kan det få om vissa språk dör ut? Diskutera språkets betydelse för kultur och samhälle.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Antal rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 |
D | 50% | 28 |
C | 65% | 36 |
B | 80% | 44 |
A | 90% | 50 |