“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Språkteknologi och digital kommunikation
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och färdigheter inom språkteknologi och digital kommunikation. Provets utformning syftar till att undersöka hur eleverna kan tillämpa sina kunskaper i praktiska och teoretiska sammanhang, samt att de kan reflektera över och kritiskt granska olika digitala kommunikationsformer.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Samhällets utveckling och digitaliseringen påverkar språk, språkbruk och former för kommunikation. | Eleven kan redogöra översiktligt för hur digitalisering påverkar språkanvändning. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär språkteknologi?
- Vilken funktion har digital kommunikation i dagens samhälle?
- Ge ett exempel på hur sociala medier påverkar språket.
- Vad är skillnaden mellan synkron och asynkron kommunikation?
- Nämn två programvaror som används för textbearbetning.
- Vilken roll spelar algoritmer i språkteknologi?
- Vad är ett digitalt verktyg för språkgranskning?
- Hur kan man kritiskt granska källor på internet?
- Vad betyder “interaktiv kommunikation”?
- Nämn en fördel och en nackdel med digital kommunikation.
- Definiera termen “flerspråkighet” i digital kontext.
- Hur påverkar emojis och GIFs språket?
- Vad är ett “digitalt fotavtryck”?
- Ge exempel på hur företag använder digital kommunikation.
- Vad är “fake news” och hur kan det spridas via digitala medier?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Språkteknologi | Teknik för att förbättra språk | Digital kommunikation | Ingen av ovanstående |
Digital kommunikation | Kommunikation utan teknik | Kommunikation via digitala plattformar | Endast via e-post |
Flerspråkighet | Att tala flera språk | Att bara använda ett språk | Ingen av ovanstående |
Algoritm | En typ av dataprogram | En process för att lösa problem | En digital enhet |
Källkritik | Att bedöma källors trovärdighet | Att lita på alla källor | Ingen av ovanstående |
Interaktiv kommunikation | Kommunikation med flera parter | Envägskommunikation | Ingen av ovanstående |
Emoji | En typ av digital bild | Text utan mening | Ingen av ovanstående |
Fake news | Riktig information | Falsk information som sprids | Ingen av ovanstående |
Digitalt fotavtryck | Spår av ens aktivitet online | Ingen online aktivitet | Endast e-post meddelanden |
Sociala medier | Traditionella medier | Online plattformar för kommunikation | Ingen av ovanstående |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur digital kommunikation kan påverka språkutvecklingen hos unga. Vad är riskerna och möjligheterna?
- Reflektera över hur algoritmer kan påverka vilket innehåll vi ser på sociala medier. På vilket sätt kan detta påverka våra åsikter och beteenden?
- Hur kan flerspråkighet berika vår kommunikation i den digitala världen? Ge exempel på hur detta kan tillämpas i praktiken.
- Vilka etiska aspekter bör beaktas vid användning av digital kommunikation? Diskutera kort.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Minst % rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 16,5 (17) |
D | 50% | 27,5 (28) |
C | 60% | 33 (34) |
B | 80% | 44 (45) |
A | 90% | 50 (51) |
“`