Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 2
Tema: Textbindning och koherens i texter
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tillämpa principer för textbindning och koherens, samt deras förmåga att analysera och producera texter som är strukturerade och sammanhängande.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Textbindning med hjälp av sambandsord. | Eleven kan använda sambandsord för att skapa koherens i texter. |
(Gy11, Kursplan Svenska 2)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad betyder textbindning?
- Ge exempel på tre olika sambandsord.
- Vad är koherens i en text?
- Vilken funktion har inledningen i en text?
- Vad är syftet med en avslutning i en text?
- Nämn två typer av texter där koherens är viktig.
- Hur kan man säkerställa att en text är sammanhängande?
- Vad skiljer mellan en sammanhängande och en osammanhängande text?
- Ge exempel på en typ av text där struktur är särskilt viktig.
- Vilka konsekvenser kan brist på koherens ha för läsaren?
- Hur påverkar meningsbyggnad textens koherens?
- Vad menas med yttre och inre struktur i en text?
- Ge exempel på hur man kan använda styckeindelning för att öka koherensen.
- Vad är betydelsen av att använda rätt ordval i en text?
- Vilka verktyg kan man använda för att förbättra textbindning?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Koherens | Enhetlighet i en text | Antal ord i en mening | En text utan struktur |
Sambandsord | Ord som binder ihop meningar | Ord som beskriver känslor | Ord som anger tid |
Textbindning | Att knyta ihop textens delar | Att skriva klart en text | Att analysera en text |
Inledning | Början av en text | Mitten av en text | Avslutningen på en text |
Avslutning | Slutet av en text | En del av mitten | Början av texten |
Struktur | Ordning i texten | Antal sidor i texten | Typ av text |
Meningsbyggnad | Hur meningar är uppbyggda | Antal meningar i texten | Språkliga normer |
Styckeindelning | Att dela text i stycken | Att skriva en text utan pauser | Att öka textens längd |
Ordval | Valet av ord i en text | Antal ord i en text | Typ av text |
Yttre struktur | Textens layout | Innehållet i texten | Språkliga normer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur sambandsord påverkar läsarens förståelse av en text. Ge exempel.
- Reflektera över vikten av textbindning i olika typer av texter (exempelvis skönlitteratur, faktatexter). Hur skiljer sig behoven mellan dessa genrer?
- Analysera en text du nyligen läst och identifiera dess struktur och koherens. Vad fungerade bra och vad kunde förbättras?
- Beskriv hur du skulle gå tillväga för att förbättra koherensen i en osammanhängande text. Vilka verktyg och tekniker skulle du använda?
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Poäng | Rätt i % |
---|---|---|
E | 30 | 30% |
D | 38 | 38% |
C | 45 | 45% |
B | 53 | 53% |
A | 60 | 90% |