Prov. Svenska 3. Avancerad textanalys: intertextualitet. [Gymnasiet]

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Avancerad textanalys: intertextualitet

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att analysera och tolka texter med fokus på intertextualitet, samt att utvärdera deras förmåga att koppla samman litterära verk och diskussioner om teman och stilar.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Analys av litterära texter och deras sammanhang. Eleven kan med viss säkerhet analysera och tolka innehållet i litterära texter.

(Gy11, Kursplan Svenska 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet intertextualitet?
    • A) Användning av metaforer
    • B) Referenser mellan olika texter
    • C) Berättarteknik
  2. Vilken författare är känd för att ha använt intertextualitet i sina verk?
    • A) August Strindberg
    • B) Selma Lagerlöf
    • C) Karin Boye
  3. Vad syftar termen “litterär kanon” på?
    • A) En lista över klassiska verk
    • B) En typ av litterär stil
    • C) En litterär genre
  4. Vilken funktion har allusioner i litteratur?
    • A) För att förvirra läsaren
    • B) För att ge djupare mening
    • C) För att underhålla
  5. Vad kan en textanalys innehålla?
    • A) Enbart sammanfattning
    • B) Teman, stil och struktur
    • C) Personliga åsikter
  6. Vad är en parafras?
    • A) En sammanfattning av en text
    • B) En omskrivning av en text
    • C) En analys av en text
  7. I vilket sammanhang används begreppet “metafiktion”?
    • A) Inom poesi
    • B) Inom dramatiska verk
    • C) Inom litteratur som diskuterar sin egen natur
  8. Vilken av följande är en typisk egenskap hos modernistisk litteratur?
    • A) Tydlig berättarröst
    • B) Experimentell struktur
    • C) Traditionella teman
  9. Vad innebär “litterärt förhållande”?
    • A) Förhållandet mellan författare och läsare
    • B) Sammanhanget mellan olika litterära verk
    • C) Stilen som används av författaren
  10. Hur kan intertextualitet påverka läsarens förståelse av en text?
    • A) Genom att ge ledtrådar
    • B) Genom att förvirra läsaren
    • C) Genom att skapa förväntningar baserat på tidigare texter

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.”

Ord/Begrepp 1 2 3
Allusion Referens till en annan text En slutsats En typ av berättelse
Intertextualitet Relation mellan texter En genre En stil
Metafiktion Fiktion om fiktion En berättelse om livet En typ av dikt
Parafras Oskriven text Omskrivning av text En analys
Symbolik Användning av symboler En typ av berättelse En litterär genre
Referens En fotnot En direkt citation En hänvisning till en annan text
Kanon Uppfattad lista av viktiga verk En litterär stil En typ av verk
Metafor Direkt jämförelse En stilfigur En typ av berättelse
Genre Typ av litteratur En stil En period
Tematik Ämnet i en text Stilen av text En författare

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: “Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.”

  1. Diskutera hur intertextualitet kan förändra läsarens tolkning av en text. Ge exempel från kända litterära verk.
  2. Jämför och kontrastera två olika författares användning av intertextualitet. Vad skiljer dem åt och vad har de gemensamt?
  3. Hur kan förståelse för intertextualitet hjälpa oss att bättre förstå samtida litteratur? Diskutera med exempel.
  4. Reflektera över din egen läsupplevelse av intertextualitet. Har du stött på texter där du upplevt en djupare förståelse tack vare referenser till andra verk?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Rätt (%) Antal poäng
E 30% 17
D 50% 28
C 60% 33
B 80% 44
A 90% 50

Modern Tillbaka-knapp