“`html

Provkonstruktion

Årskurs: Gymnasiet

Ämne: Svenska 3

Tema: Kritisk diskursanalys: makt och ideologi

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt analysera texter och diskurser samt att formulera välgrundade argument kring ämnen relaterade till makt och ideologi. Eleverna ska också kunna tillämpa retoriska grepp och argumentationsteknik i både skriftlig och muntlig framställning.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Diskurser och deras funktion i samhället.Eleven kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor.

(Gy11, Kursplan Svenska 3)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad innebär begreppet “diskurs”?
    • A) En typ av skrivelse
    • B) En systematisk analys av språkbruk
    • C) En formell debatt
  2. Vilket av följande är en typ av maktanalys?
    • A) Social makt
    • B) Ekonomisk makt
    • C) Politisk makt
  3. Vad innebär “ideologi”?
    • A) En samling av värderingar och idéer
    • B) Ett vetenskapligt påstående
    • C) En praktisk handlingsplan
  4. Vilken av följande författare är känd för sina verk om makt och diskurs?
    • A) Michel Foucault
    • B) Karl Marx
    • C) Noam Chomsky
  5. Vad är en hegemonisk diskurs?
    • A) En diskurs som ifrågasätter normer
    • B) En dominerande diskurs som formar maktrelationer
    • C) En historisk diskurs
  6. Vilken funktion har språket i maktanalys?
    • A) Det skapar förvirring
    • B) Det är ett verktyg för att utöva makt
    • C) Det är irrelevant
  7. Vad kännetecknar en kritisk diskursanalys?
    • A) Fokuserar på språkliga strukturer
    • B) Ignorerar kontext
    • C) Analyserar maktrelationer i texter
  8. Vilken av följande är en aspekt av ideologisk analys?
    • A) Textens struktur
    • B) Textens syfte och mottagare
    • C) Textens ordförråd
  9. Enligt Foucault, vilken typ av makt är mest synlig?
    • A) Makt i institutioner
    • B) Disciplinär makt
    • C) Produktionell makt
  10. Vad innebär “diskurser i konflikt”?
    • A) Olika diskurser som konkurrerar om makt
    • B) Sammanblandning av olika språk
    • C) Enighet i ordval

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
DiskursEn mätning av språklig aktivitetEn form av maktöverföringEn form av språkligt uttryck
IdeologiEn samling av tankar och idéerEn praktisk handledningEn typ av litteratur
MaktFörmågan att påverka andraEn typ av argumentationEn teori om språk
HegemoniTeoretisk maktDominans över en annanEn grupps sammanhållning
Diskurser i konfliktDiskurser som stödjer varandraOeniga diskurserDiskurser utan syfte
Kritisk diskursanalysEn analys av språkliga formerEn analys av makt och ideologiEn analys av skönlitteratur
FoucaultEn matematikerEn sociologEn filosof
ArgumentationEn form av diskussionEn typ av skriftlig framställningEn retorisk teknik
RetorikKonsten att övertygaStudiet av statistikEn typ av konst
SamhällsstrukturIndivider i samhälletEn analys av språkOrganisering av samhälleliga relationer

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur påverkar diskurser vår uppfattning om verkligheten? Ge exempel på hur språk kan forma vår förståelse av makt.
  2. Diskutera hur media använder diskurser för att påverka opinionen. Vilka exempel kan du ge på detta?
  3. Analysera en aktuell text eller artikel utifrån en kritisk diskursanalys. Vilka maktstrukturer kan du identifiera?
  4. Hur kan en förståelse av ideologi hjälpa oss att kritiskt granska politiska eller sociala debatter? Ge konkreta exempel.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygRätt procent (%)Antal poäng
E30%(17)
D40%(22)
C50%(28)
B70%(39)
A90%(50)

“`