“`html
Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Kritisk diskursanalys: makt och ideologi
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att kritiskt analysera texter och diskurser samt att formulera välgrundade argument kring ämnen relaterade till makt och ideologi. Eleverna ska också kunna tillämpa retoriska grepp och argumentationsteknik i både skriftlig och muntlig framställning.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Diskurser och deras funktion i samhället. | Eleven kan med säkerhet samla, sovra och sammanställa information från olika källor. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad innebär begreppet “diskurs”?
- A) En typ av skrivelse
- B) En systematisk analys av språkbruk
- C) En formell debatt
- Vilket av följande är en typ av maktanalys?
- A) Social makt
- B) Ekonomisk makt
- C) Politisk makt
- Vad innebär “ideologi”?
- A) En samling av värderingar och idéer
- B) Ett vetenskapligt påstående
- C) En praktisk handlingsplan
- Vilken av följande författare är känd för sina verk om makt och diskurs?
- A) Michel Foucault
- B) Karl Marx
- C) Noam Chomsky
- Vad är en hegemonisk diskurs?
- A) En diskurs som ifrågasätter normer
- B) En dominerande diskurs som formar maktrelationer
- C) En historisk diskurs
- Vilken funktion har språket i maktanalys?
- A) Det skapar förvirring
- B) Det är ett verktyg för att utöva makt
- C) Det är irrelevant
- Vad kännetecknar en kritisk diskursanalys?
- A) Fokuserar på språkliga strukturer
- B) Ignorerar kontext
- C) Analyserar maktrelationer i texter
- Vilken av följande är en aspekt av ideologisk analys?
- A) Textens struktur
- B) Textens syfte och mottagare
- C) Textens ordförråd
- Enligt Foucault, vilken typ av makt är mest synlig?
- A) Makt i institutioner
- B) Disciplinär makt
- C) Produktionell makt
- Vad innebär “diskurser i konflikt”?
- A) Olika diskurser som konkurrerar om makt
- B) Sammanblandning av olika språk
- C) Enighet i ordval
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Diskurs | En mätning av språklig aktivitet | En form av maktöverföring | En form av språkligt uttryck |
Ideologi | En samling av tankar och idéer | En praktisk handledning | En typ av litteratur |
Makt | Förmågan att påverka andra | En typ av argumentation | En teori om språk |
Hegemoni | Teoretisk makt | Dominans över en annan | En grupps sammanhållning |
Diskurser i konflikt | Diskurser som stödjer varandra | Oeniga diskurser | Diskurser utan syfte |
Kritisk diskursanalys | En analys av språkliga former | En analys av makt och ideologi | En analys av skönlitteratur |
Foucault | En matematiker | En sociolog | En filosof |
Argumentation | En form av diskussion | En typ av skriftlig framställning | En retorisk teknik |
Retorik | Konsten att övertyga | Studiet av statistik | En typ av konst |
Samhällsstruktur | Individer i samhället | En analys av språk | Organisering av samhälleliga relationer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur påverkar diskurser vår uppfattning om verkligheten? Ge exempel på hur språk kan forma vår förståelse av makt.
- Diskutera hur media använder diskurser för att påverka opinionen. Vilka exempel kan du ge på detta?
- Analysera en aktuell text eller artikel utifrån en kritisk diskursanalys. Vilka maktstrukturer kan du identifiera?
- Hur kan en förståelse av ideologi hjälpa oss att kritiskt granska politiska eller sociala debatter? Ge konkreta exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Rätt procent (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 40% | (22) |
C | 50% | (28) |
B | 70% | (39) |
A | 90% | (50) |
“`