Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språk och teknologi: artificiell intelligens
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om artificiell intelligens (AI), dess tillämpningar och konsekvenser i samhället, samt deras förmåga att argumentera och utreda frågor kring detta ämne.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Definition av AI samt centrala begrepp inom området. | Eleven visar godtagbara kunskaper om AI, dess tillämpningar, tekniker och beståndsdelar. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad står AI för?
- A) Automatisk Information
- B) Artificiell Intelligens
- C) Avancerad Integrering
- Vilket av följande är en tillämpning av AI?
- A) Sociala medier
- B) Tryckta böcker
- C) Traditionell undervisning
- Vilken av följande teknologier är relaterad till AI?
- A) Maskininlärning
- B) Datorprogrammering
- C) Webbdesign
- Vad är en av de största riskerna med AI?
- A) Brist på teknik
- B) Dataförlust
- C) Etiska frågor
- Vad innebär “maskininlärning”?
- A) En maskin kan lära sig av erfarenheter
- B) En maskin kan inte förändras
- C) En maskin kan bara utföra manuella uppgifter
- Vilken lag reglerar användningen av AI i Sverige?
- A) GDPR
- B) Arbetsmiljölagen
- C) Skollagen
- Vilken funktion har AI i sjukvården?
- A) Diagnosstöd
- B) Patientföljning
- C) Administrativa uppgifter
- Vilken av följande är en fördel med AI?
- A) Mänskligt fel
- B) Snabbare dataanalys
- C) Kostnad för utbildning
- Vad är “naturligt språkbehandling”?
- A) Kommunikation mellan maskiner
- B) Maskinens förmåga att förstå mänskligt språk
- C) Skriva kod
- Hur kan AI påverka arbetsmarknaden?
- A) Förlust av jobb
- B) Skapande av nya jobb
- C) Både A och B
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Artificiell intelligens | En typ av robot | Maskinens förmåga att simulera mänskligt tänkande | En databas |
Maskininlärning | En typ av programmering | Maskiner som kan lära sig från data | En mänsklig aktivitet |
Algoritm | En matematisk formel | En sekvens av instruktioner | En typ av hårdvara |
Dataanalys | Att samla in data | Att tolka och dra slutsatser från data | Att skapa data |
Neuronnät | En biologisk struktur | En typ av programvara för AI | En typ av databas |
Etik | Studiet av moral | Studiet av teknik | Studiet av historia |
Automatisering | Att göra något för hand | Att låta maskiner utföra uppgifter | Att öka arbetsbelastningen |
Generativ AI | AI som kan generera kontent | AI som bara analyserar data | AI som används i spel |
Big Data | En liten mängd data | Stora datamängder som analyseras | En typ av databas |
Beslutstödssystem | System för att fatta beslut baserat på data | System för att samla in data | System för att lagra data |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera fördelar och nackdelar med AI i samhället. Vilka aspekter anser du är viktigast att beakta?
- Hur tror du att AI kommer att förändra framtidens arbetsmarknad? Ge exempel på hur olika sektorer kan påverkas.
- Resonera kring etiska frågor kopplade till AI. Vad anser du är de största utmaningarna?
- Vilka konsekvenser kan AI ha på individens integritet och säkerhet? Diskutera med exempel.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Procent rätt | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |