Provkonstruktion
Årskurs: Gymnasiet
Ämne: Svenska 3
Tema: Språkhistoria: språkreformer och standardisering
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas kunskaper om språkreformer och standardisering inom svensk språkhistoria. Eleverna ska visa sin förmåga att analysera och diskutera olika språkliga förändringar samt deras påverkan på det svenska språket och samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Historiska språkutvecklingar och språkreformer i Sverige. | Eleven kan översiktligt redogöra för språkhistoriska förändringar och deras konsekvenser. |
(Gy11, Kursplan Svenska 3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket år infördes den första svenska språkreformen?
- A) 1906
- B) 1732
- C) 1869
- Vad syftade den svenska språkreformen 1906 till att åstadkomma?
- A) Förenkla stavning
- B) Införa nya grammatiska regler
- C) Standardisera ordförrådet
- Vilket av följande språk påverkade svenskan mest under medeltiden?
- A) Tyska
- B) Franska
- C) Latinska
- Vad innebär standardisering av ett språk?
- A) Att språkets användning blir mer varierad
- B) Att en enhetlig form av språket fastställs
- C) Att språket anpassas till andra språk
- Vem var en centralgestalt i den svenska språkreformen under 1900-talet?
- A) Olof Lagercrantz
- B) Elin Wägner
- C) Carl Grimberg
- Vad var en viktig konsekvens av språkreformen 1906?
- A) Ökad läskunnighet
- B) Minskad språklig kreativitet
- C) Enhetlig rättstavning
- Vilket av följande beskriver ett mål med språkreformer?
- A) Att bevara gamla språkformer
- B) Att förenkla och modernisera språket
- C) Att förbjuda lånord
- Vilken av följande faktorer kan påverka språkutvecklingen?
- A) Teknologiska framsteg
- B) Sociala förändringar
- C) Både A och B
- Vad kallas den period i svensk historia som kännetecknas av starka språkliga förändringar under 1800-talet?
- A) Språkets renässans
- B) Språkets revolution
- C) Språklig modernisering
- Vad kännetecknar en språkreform?
- A) En omställning av språkliga normer
- B) En ökning av språklig mångfald
- C) En minskning av språkets användning
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord eller begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Språkreform | En förändring i språkets struktur | En forntida språktradition | En språklig norm |
Standardisering | Att införa nya ord | Att skapa enhetlighet i språket | Att bevara dialekter |
Dialekt | En regional språklig variant | En gammal språkform | En språktyp |
Språkets historia | Utvecklingen av ett språk över tid | Språkets grammatik | Språkets ordförråd |
Ortografi | Korrekt stavning av ett språk | Språkets talmönster | Språkets ljudsystem |
Lexikon | En samling av ord och deras betydelser | En språklig analys | En litterär genre |
Språkfamilj | Grupp av besläktade språk | En typ av språkstruktur | En språklig regel |
Neologism | Nytt ord i ett språk | En gammal språkform | En språklig norm |
Morfofonologi | Studiet av ljudsystemet | Studiet av ordens struktur | Studiet av språklig förändring |
Semantik | Studiet av ordens betydelse | Studiet av språkets ljud | Studiet av språkliga normer |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur språkreformer har påverkat det svenska språket och ge exempel på både positiva och negativa konsekvenser av dessa förändringar.
- Hur kan språknormer och standardisering påverka språklig mångfald? Resonera kring för- och nackdelar.
- Vilken roll spelar teknologiska framsteg i språkutvecklingen? Ge exempel på hur digital kommunikation påverkar språket idag.
- Reflektera över hur språkets förändring speglar samhällsutvecklingen. Hur hänger språk och kultur ihop?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |