Ämne: Svenska 2
Årskurs: Gymnasiet
Syfte
Syftet med uppgiften är att utveckla elevens förmåga att analysera och tolka en litterär text samt att uttrycka sig i skrift på ett klart och sammanhängande sätt. Eleven ska visa förståelse för novellens tema, handling och karaktärer samt kunna resonera kring dess budskap och stilistiska grepp. Detta kopplas till kursens mål att eleven ska kunna formulera egna och nyanserade texter med god anpassning till syfte, mottagare och situation, samt använda språkliga strategier för att skapa variation och nyanser i sitt uttryck.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Litteraturens roll och villkor, samt olika texters språkliga och litterära uttrycksformer. | Eleven kan på ett enkelt sätt analysera och tolka texter med viss koppling till innehåll och form. | Eleven kan på ett utvecklat sätt analysera och tolka texter med god koppling till innehåll och form. |
Skriftlig framställning med anpassning till texttyp, mottagare och syfte. | Eleven kan skriva en enkel, begriplig och sammanhängande text med viss anpassning till syfte och mottagare. | Eleven kan skriva en välutvecklad, sammanhängande och anpassad text med tydlig struktur och variation i språket. |
Källa: Gy11 Svenska 2, centralt innehåll och kunskapskrav
Prov
Resonerande text
Antal poäng: 40
Uppgift:
Skriv en resonerande text där du analyserar novellen “Den lilla flickan” av Katherine Mansfield. I din text ska du:
- Redogöra för handlingen och huvudtemat i novellen.
- Resonera om hur Mansfield använder språkliga och litterära grepp för att förmedla känslor och budskap.
- Diskutera novellens budskap och vilken effekt det har på läsaren.
- Reflektera över varför du tror att novellen fortfarande är relevant att läsa idag.
Din text ska vara strukturerad med en inledning, avhandling och avslutning, och du ska använda exempel från novellen för att stärka dina argument.
Bedömning
Totalt antal poäng: 40
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | Minst 30 % | 12 |
D | 50 % | 20 |
C | 70 % | 28 |
B | 85 % | 34 |
A | 90 % | 36 |
Poängen fördelas främst på hur väl eleven lyckas analysera och resonera kring texten samt hur väl den skriftliga framställningen är anpassad och strukturerad.
Tidsuppskattning: 60 minuter