[Prov]. Svenska. Bedömning av elevtext. [Åk 9]

Assistant: Hej! Jag kan kan bistå med att bedöma, ta fram matriser och genomföra plagiatkontroller.

Uppge först aktuellt stadie och ämne.

User: Bedöm nivån

Svenska årkurs 9

Assistant: Hej! Tack för din förfrågan om att bedöma nivån för Svenska årskurs 9.

Kan du skicka mig elevtexten eller det material du vill att jag ska bedöma? Klistra in texten direkt i chatten så kan jag analysera den och göra en bedömning enligt aktuella betygskriterier för svenska i årskurs 9 (Lgr22).

Vill du också att jag skapar en bedömningsmatris baserad på svenska för årskurs 9? Eller önskar du endast bedömning av en specifik text?

User: Vårt språk har genomgått flera olika förändringar, det beror på att vårt språk följer trender. Trender som influerar vårt språk att utvecklas ytterligare, genom att hämta låneord från andra språkkulturer, eller att göra små men betydelsefulla förändringar på hur vi stavar, skriver eller utalar ord. Under dem kommande 150 åren så anser jag att mycket kommer att förendras. Globaliseringen har redan gjort det lättare att ta del av nya språkkulturer, men flätar även samman världen mer, genom handel och migration.

Svenskan har under flera tidsperioder hämtat låneord från språk som Engelska, Franska och Tyska. Orden som vi lånat har unerlättat under handel eller influerat oss genom intressen. Nutidens intressen när det gäller mode, inredning e.t.c, tror jag kommer leda till en ytteligare språkutveckling där vårt språk blir mer likt majoritetsspråket Engelskan. Engelskan som länge morderniserat och förenklat vårt språk, anser jag kommer ha en stor invärkan på hur vi kommer att komminucera i framtiden. Å andra sidan så kanske det kommer att bli viktigare att bevara sitt lands egen språkhistora, genom att avstå från utländska språk trender.

Den digitala utveckligen är något som jag anser vara drivmedlet till att många språk går igenom snabba samt drastiska förändringar. Dom morderna nya tekniska innventionerna kommer att bli allt fler och troligtvis knuffa bort minoritetsspråken ännu mer. Den stora reduceringen av minoritetsspråk kommer att kräva ett majoritesspråk som tar över och blir till en standard variant, som världens folk kan komminucera med. Detta standard språk som t.ex Engelska anser jag kommer att få fler anhängare, pågrund av enkelhetens skull.

En viktig aspekt från en intärn språkutvecklig kan man se olika typer av nya dialekter som har utvecklats parallelt med våra orginella. Ett exempel på nya dialekter är “förortssvenska” som växer i svergies förorter. Nya dialekter ponerar jag kommer att bli fler, detta anser jag positivt då det utvecklar nya subkulturer och utvecklar våra sociala sammanhang.

sammanfattningsvis så har vårt språk genomgått flera förändringar och kommer att genomgå desto fler i framtiden. Motiveringar till förändringar är primärt den digitalt utvecklingen och sedan globalicering och migration. Dessa drivande faktorer ponerar jag kommer att driva världensspråk närmare Engelskan, denna åsikt pågrund av alla standardiserade lånord som Engelskan har influerat oss med.

Assistant: Tack för att du delade texten! Jag ska nu göra en bedömning av nivån enligt svenska ämnets betygskriterier för årskurs 9 i grundskolan (Lgr22).

# Bedömning av språklig framställning – Svenska årskurs 9

**Årskurs:** 9
**Ämne:** Svenska
**Tema:** Språkutveckling och språkförändringar
**Omfattning:** Cirka 350 ord (elevens text)

## Sammanfattning

Texten är en anpassad diskussion om språkutveckling och språkförändringar, där eleven ger sina tankar om hur språk påverkas av globalisering, digitalisering och låneord från engelska samt hur nya dialekter utvecklas. Texten har ett tydligt ämnesfokus och innehåller utvecklade resonemang och exempel.

## Styrkor och svagheter

| Styrkor | Svagheter |
|———|———–|
| Texten har ett tydligt ämnesfokus och behandlar språkutveckling systematiskt. | Många språkliga fel i stavning och grammatik stör läsbarheten och påverkar förståelsen negativt. |
| Eleven försöker utveckla sina resonemang med exempel, till exempel låneord och digitaliseringens påverkan. | Upprepningar och något otydlig struktur gör att texten ibland känns spretig och otydlig. |
| Vissa ord och uttryck är adekvat valda i förhållande till ämnet. | Saknar tydliga styckeindelningar vilket försämrar textens helhet och flyt. |
| Eleven använder viss ämnesrelaterad vokabulär (t.ex. majoritetsspråk, minoritetsspråk, dialekter). | Skrivfel och felaktig meningsbyggnad förekommer frekvent (exempelvis “ponerar”, “morderniserat” etc.). |
| Eleven visar viss medvetenhet om form och sammanhang i texten. | Språkets variation och nyansering är begränsad, vilket gör att texten blir något enkel i uttrycket. |

## Formativ bedömning

– Du behöver arbeta med stavning och grammatik för att göra din text mer lättläst och förståelig. Jag rekommenderar att du går igenom texten för rättstavning och meningsbyggnad noggrant.
– Försök att minska upprepningar och variera meningsbyggnaden mer för att skapa ett bättre flyt i din text.
– Dela in texten i tydliga stycken med egna huvudidéer för varje stycke, vilket hjälper läsaren att följa dina tankegångar bättre.
– Tänk på att använda rätt ordval, till exempel “anser” istället för “ponerar”, och var noggrann med prepositioner och böjningar.
– Förbättra kopplingarna mellan dina argument för att få en mer sammanhängande och övertygande text. Fundera på hur du kan utveckla och nyansera dina argument mer för högre betyg.
– Fortsätt att utveckla ditt ordförråd kring ämnet språk och samhälle, då det stärker din argumentation och ger texten mer djup.
– Reflektera över meningsbyggnad så att du kan uttrycka mer komplexa tankar tydligare och mer precist.
– Skriv lite lugnare och kontrollera texten noga innan du lämnar in för att undvika onödiga slarvfel.

## Anmärkningar (språkfel och förbättringsförslag)

| Felaktighet | Förklaring | Alternativ |
|—————————|———————————————————–|———————————————|
| *förendras* | Stavfel, rätt är “förändras”. | förändras |
| *utalar* | Stavfel, rätt är “uttalar”. | uttalar |
| *dem kommande 150 åren* | Fel pronomen, rätt är “de kommande 150 åren”. | de kommande 150 åren |
| *låneord från andra språkkulturer* | Otydlig formulering, “språk” räcker. | låneord från andra språk |
| *morderniserat* | Stavfel, rätt är “moderniserat”. | moderniserat |
| *invärkan* | Stavfel, rätt är “inverkan”. | inverkan |
| *komminucera* | Stavfel, rätt är “kommunicera”. | kommunicera |
| *digitala utveckligen* | Stavfel, rätt är “utvecklingen”. | utvecklingen |
| *Dom* | Talspråk, använd formellt “De” i skrift. | De |
| *innventionerna* | Stavfel, rätt är “innovationerna”. | innovationerna |
| *minoritetsspråken* | Oklar meningsformulering, “minoritetsspråken” rätt men meningsbyggnad kan förbättras. | minoritetsspråken |
| *standard språk* | Ordet ska skrivas ihop som “standardspråk”. | standardspråk |
| *pågrund av* | Ordet ska vara två separata ord “på grund av”. | på grund av |
| *intärn språkutvecklig* | Stavfel, rätt är “intern språkutveckling”. | intern språkutveckling |
| *orginella* | Stavfel, rätt är “originella”. | originella |
| *ponerar* | Oklart ordval, antagligen menar “anser” eller “påstår”. | anser / påstår |
| *svergies* | Stavfel, rätt är “Sveriges”. | Sveriges |
| *sammanfattningsvis* | Saknar stor bokstav vid början av meningen. | Sammanfattningsvis |
| *desto fler* | Språkligt fel i detta sammanhang, använd “många fler”. | många fler |
| *digitalt utvecklingen* | Ordet “digitalt” ska vara “digitala” för att överensstämma med “utvecklingen”. | digitala utvecklingen |
| *globalicering* | Stavfel, rätt är “globalisering”. | globalisering |
| *världensspråk* | Sammansatt ord, ska skrivas isär “världens språk”. | världens språk |
| *pågrund av alla standardiserade lånord* | Dåligt formulerad fras, bör förtydligas. | på grund av alla standardiserade lånord |

## Bedömning

| Betyg E | Betyg C | Betyg A |
|————————————|——————————————————|———————————————————–|
| Texten behandlar ämnet på ett grundläggande sätt med enkla resonemang. | Texten behandlar ämnet med viss variation och god typ av resonemang. | Texten visar nyanserat och utvecklat resonemang med komplexa tankar. |
| Språkliga fel förekommer men stör inte allvarligt förståelsen. | Språkliga fel är få och påverkar inte förståelsen. | Språklig korrekthet är mycket hög och språket är varierat. |
| Enkel struktur, svag styckeindelning och viss upprepning. | Texten har en tydligare struktur och varierad meningsbyggnad. | Texten har en genomarbetad textstruktur med välvalda stilgrepp. |
| Ordförrådet är grundläggande men adekvat för ämnet. | Ordförrådet är varierat och ämnesanpassat. | Ordförrådet är rikt, nyanserat och precist. |

**Allgot bedömer underlaget till betyget D.**

Din text visar tydlig ämnesinriktning och en god ambition att formulera egna åsikter kring språkutveckling. Språket är dock i behov av fler noggrannheter i stavning, meningsbyggnad och språkvariation för att nå högre betygsnivåer. Med fortsatt träning i språkriktighet och bättre textstrukturering kan du nå C eller A.

Vill du att jag hjälper dig att skapa en bedömningsmatris som visar kriterierna för svenska årskurs 9? Eller önskar du bedömningen som professionellt formaterad Word-fil för dokumentation?


Modern Tillbaka-knapp