body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
font-weight: bold;
font-size: 20px;
color: #82895b;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}
.instruction {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
ol, ul {
margin: 12px 0;
padding-left: 24px;
}
li {
margin: 6px 0;
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
margin: 20px 0;
}
th, td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Svenska som andraspråk 1
Årskurs: Gymnasiet Nivå 1
Tid: Ej specificerad
Bedömningsmatris
Område | Uppgift | Vad visar eleven på E-nivå? |
---|---|---|
Muntlig framställning | Muntlig presentation (ca 3 min) |
– Kan framföra ett enkelt budskap som går att förstå. – Använder vardagligt språk och enkla meningar. – Har en enkel struktur: början, mitt och slut. – Kan svara på enkla frågor. |
Skriftlig produktion | Text: “En dag i mitt liv” |
– Skriver en begriplig text med enkel struktur. – Använder vardagligt språk och grundläggande grammatik. – Texten har inledning, handling och avslutning. |
Läsförståelse | Frågor till kort faktatext |
– Kan hitta huvudidéer i texten. – Ger enkla och korrekta svar. – Kan koppla informationen till egna erfarenheter. |
Hörförståelse | Lyssna på korta samtal |
– Förstår huvudbudskapet i tydliga samtal. – Kan använda det hörda för att svara på enkla frågor eller utföra enkla uppgifter. – Känner igen vanliga ord och uttryck. |