Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Svenska. Berättande text. [Åk. 4]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 4

Ämne: Svenska

Tema: Berättande text

Syfte

Syftet med denna avstämning är att bedöma elevernas skrivförmåga i berättande texter. Eleverna ska ges möjlighet att visa sin förmåga att strukturera en berättelse, uttrycka sig klart och skapa intresse hos läsaren.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt utbyggnad med enkla miljö- och personbeskrivningar. Eleven skriver en berättande text med en enkel struktur och ett händelseförlopp.

Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är en viktig del av en berättande text?
    • A) Inledning
    • B) Referat
    • C) Faktatext
  2. Vad ska alltid finnas med i en berättelse?
    • A) En tydlig huvudkaraktär
    • B) En kronologisk ordning
    • C) En författarbiografi
  3. Vad kännetecknar en händelsebeskrivning?
    • A) Det är informativt
    • B) Det är känslomässigt
    • C) Det är kortfattat
  4. Vad är syftet med en avslutning i en berättelse?
    • A) Att presentera nya karaktärer
    • B) Att knyta ihop trådarna
    • C) Att ställa frågor
  5. Vilka känslor kan en berättelse framkalla?
    • A) Enbart glädje
    • B) Olika känslor beroende på innehållet
    • C) Ingen känsla alls
  6. Vilket av följande ord beskriver en miljö?
    • A) Blå
    • B) Lyssna
    • C) Skog
  7. Vad betyder “berättarperspektiv”?
    • A) Vem som berättar historien
    • B) Vilket tema berättelsen har
    • C) Hur länge berättelsen är
  8. Vilken typ av språk används ofta i berättande texter?
    • A) Formellt språk
    • B) Vardagligt språk
    • C) Teknisk terminologi
  9. Vad är skillnaden mellan en berättelse och en faktatext?
    • A) Berättelsen är längre
    • B) Berättelsen är påhittad
    • C) Ingen skillnad
  10. Vad kännetecknar en bra inledning?
    • A) Den är kort och koncis
    • B) Den fångar läsarens intresse
    • C) Den presenterar alla karaktärer direkt
  11. Vad innebär “karaktärsutveckling”?
    • A) Att karaktären förblir oförändrad
    • B) Att karaktären förändras under berättelsens gång
    • C) Att karaktären bara förekommer i bakgrunden
  12. Vilken funktion har dialog i en berättelse?
    • A) Att beskriva miljön
    • B) Att visa karaktärernas relationer
    • C) Att förklara regler
  13. Hur kan en berättelse vara “spännande”?
    • A) Genom att ha många karaktärer
    • B) Genom att ha oväntade händelser
    • C) Genom att vara lång
  14. Vad är en “konflikt” i en berättelse?
    • A) En del av miljön
    • B) En utmaning för karaktären
    • C) En karaktärs namn
  15. Vilken del är oftast den längsta i en berättelse?
    • A) Inledningen
    • B) Huvuddel
    • C) Avslutningen

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Berättelse En faktatext En påhittad historia En diktsamling
Miljö Var en historia utspelar sig En typ av karaktär En berättelse som är kort
Spänning Något som förklarar Något som skapar intresse En typ av faktatext
Karaktär En person i berättelsen En typ av miljö En handling
Händelse En del av dialogen Något som sker En beskrivning av miljö
Konflikt Problem i berättelsen En typ av miljö En karaktärs namn
Inledning Början av en berättelse En del av miljön En avslutning
Avslutning Slutet av en berättelse En del av konflikten En karaktärs namn
Tema Berättelsens budskap En typ av berättelse En karaktärs namn
Dialog Skriftlig kommunikation mellan karaktärer En beskrivning En typ av miljö

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Beskriv hur du skulle strukturera en berättelse. Vilka delar skulle du inkludera och varför?
  2. Vilken roll spelar karaktärerna i en berättelse? Ge exempel från en berättelse du gillar.
  3. Diskutera betydelsen av miljöbeskrivningar. Hur påverkar de läsarens upplevelse av berättelsen?
  4. Reflektera över vikten av att ha en konflikt i en berättelse. Hur bidrar det till berättelsens dynamik?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 % 17
D 50 % 27
C 60 % 33
B 80 % 45
A 90 % 50

Uppföljning

Ange ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp
×