Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Svenska
Tema: Berättande text
Syfte
Syftet med denna avstämning är att bedöma elevernas skrivförmåga i berättande texter. Eleverna ska ges möjlighet att visa sin förmåga att strukturera en berättelse, uttrycka sig klart och skapa intresse hos läsaren.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning samt utbyggnad med enkla miljö- och personbeskrivningar. | Eleven skriver en berättande text med en enkel struktur och ett händelseförlopp. |
Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är en viktig del av en berättande text?
- A) Inledning
- B) Referat
- C) Faktatext
- Vad ska alltid finnas med i en berättelse?
- A) En tydlig huvudkaraktär
- B) En kronologisk ordning
- C) En författarbiografi
- Vad kännetecknar en händelsebeskrivning?
- A) Det är informativt
- B) Det är känslomässigt
- C) Det är kortfattat
- Vad är syftet med en avslutning i en berättelse?
- A) Att presentera nya karaktärer
- B) Att knyta ihop trådarna
- C) Att ställa frågor
- Vilka känslor kan en berättelse framkalla?
- A) Enbart glädje
- B) Olika känslor beroende på innehållet
- C) Ingen känsla alls
- Vilket av följande ord beskriver en miljö?
- A) Blå
- B) Lyssna
- C) Skog
- Vad betyder “berättarperspektiv”?
- A) Vem som berättar historien
- B) Vilket tema berättelsen har
- C) Hur länge berättelsen är
- Vilken typ av språk används ofta i berättande texter?
- A) Formellt språk
- B) Vardagligt språk
- C) Teknisk terminologi
- Vad är skillnaden mellan en berättelse och en faktatext?
- A) Berättelsen är längre
- B) Berättelsen är påhittad
- C) Ingen skillnad
- Vad kännetecknar en bra inledning?
- A) Den är kort och koncis
- B) Den fångar läsarens intresse
- C) Den presenterar alla karaktärer direkt
- Vad innebär “karaktärsutveckling”?
- A) Att karaktären förblir oförändrad
- B) Att karaktären förändras under berättelsens gång
- C) Att karaktären bara förekommer i bakgrunden
- Vilken funktion har dialog i en berättelse?
- A) Att beskriva miljön
- B) Att visa karaktärernas relationer
- C) Att förklara regler
- Hur kan en berättelse vara “spännande”?
- A) Genom att ha många karaktärer
- B) Genom att ha oväntade händelser
- C) Genom att vara lång
- Vad är en “konflikt” i en berättelse?
- A) En del av miljön
- B) En utmaning för karaktären
- C) En karaktärs namn
- Vilken del är oftast den längsta i en berättelse?
- A) Inledningen
- B) Huvuddel
- C) Avslutningen
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
Berättelse | En faktatext | En påhittad historia | En diktsamling |
Miljö | Var en historia utspelar sig | En typ av karaktär | En berättelse som är kort |
Spänning | Något som förklarar | Något som skapar intresse | En typ av faktatext |
Karaktär | En person i berättelsen | En typ av miljö | En handling |
Händelse | En del av dialogen | Något som sker | En beskrivning av miljö |
Konflikt | Problem i berättelsen | En typ av miljö | En karaktärs namn |
Inledning | Början av en berättelse | En del av miljön | En avslutning |
Avslutning | Slutet av en berättelse | En del av konflikten | En karaktärs namn |
Tema | Berättelsens budskap | En typ av berättelse | En karaktärs namn |
Dialog | Skriftlig kommunikation mellan karaktärer | En beskrivning | En typ av miljö |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv hur du skulle strukturera en berättelse. Vilka delar skulle du inkludera och varför?
- Vilken roll spelar karaktärerna i en berättelse? Ge exempel från en berättelse du gillar.
- Diskutera betydelsen av miljöbeskrivningar. Hur påverkar de läsarens upplevelse av berättelsen?
- Reflektera över vikten av att ha en konflikt i en berättelse. Hur bidrar det till berättelsens dynamik?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
E | 30 % | 17 |
D | 50 % | 27 |
C | 60 % | 33 |
B | 80 % | 45 |
A | 90 % | 50 |
Uppföljning
Ange ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna