Prov. Svenska. Krönika. [Åk. 8]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 8

Ämne: Svenska

Tema: Krönika

Syfte

Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att skriva en krönika, där de får möjlighet att uttrycka sina åsikter och reflektera över aktuella ämnen samt att använda ett personligt och engagerande språk.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Eleverna ska kunna skriva olika typer av texter, till exempel noveller och krönikor, med en tydlig struktur och en personlig stil. Eleven kan skriva enkla och sammanhängande texter med en tydlig struktur och viss variation i språket.

Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad kännetecknar en krönika?
    1. Den är alltid baserad på fakta.
    2. Den innehåller alltid en berättelse.
    3. Den är personlig och subjektiv.
    4. Den är en journalistisk textform.
  2. Vilket av följande ämnen passar bäst för en krönika?
    1. En redogörelse för en historisk händelse.
    2. En personlig reflektion över skolmat.
    3. En recension av en film.
    4. En rapport om vädret.
  3. Vad är en viktig del av strukturen i en krönika?
    1. En sammanfattning av fakta.
    2. En tydlig inledning, mittendel och avslutning.
    3. En lista med punkter.
    4. En intervju med en person.
  4. Vilken känsla är viktig att förmedla i en krönika?
    1. Neutralitet.
    2. Personligt engagemang.
    3. Objektivitet.
    4. Oro.
  5. Vad är syftet med en krönika?
    1. Att informera om fakta.
    2. Att underhålla och engagera läsaren.
    3. Att ge en detaljerad redogörelse.
    4. Att analysera data.
  6. Vilken av följande skrivstilar passar bäst för en krönika?
    1. Formell och akademisk.
    2. Personlig och fri.
    3. Kort och koncis.
    4. Teknisk och detaljerad.
  7. Vilket av följande är en viktig komponent i en krönika?
    1. En objektiv framställning av fakta.
    2. En personlig åsikt eller reflektion.
    3. En statistisk analys.
    4. En beskrivning av en händelse.
  8. Hur bör en krönika avslutas?
    1. Med en sammanfattning av fakta.
    2. Med en personlig insikt eller reflektion.
    3. Med en uppräkning av händelser.
    4. Med en fråga till läsaren.
  9. Vilken ton är oftast lämplig i en krönika?
    1. Formell.
    2. Informell och personlig.
    3. Teknisk.
    4. Sarkastisk.
  10. Hur kan man göra en krönika mer engagerande?
    1. Genom att inkludera fakta och siffror.
    2. Genom att använda personliga berättelser och exempel.
    3. Genom att hålla sig till en strikt struktur.
    4. Genom att vara så objektiv som möjligt.
  11. Vad kan man använda för att fånga läsarens intresse i en krönika?
    1. En stark inledning med en fråga eller ett citat.
    2. En lång lista med fakta.
    3. En beskrivning av en händelse.
    4. En sammanfattning av texten.
  12. Vad bör man tänka på när man skriver en krönika?
    1. Att den ska vara så kort som möjligt.
    2. Att den ska innehålla många faktauppgifter.
    3. Att den ska ha en personlig ton och stil.
    4. Att den ska vara helt objektiv.
  13. Vilken av följande källor kan vara relevant för en krönika?
    1. En akademisk artikel.
    2. Personliga erfarenheter och observationer.
    3. En nyhetsartikel.
    4. En forskningsrapport.
  14. Vad är en viktig aspekt av att skriva en krönika?
    1. Att följa en strikt formell stil.
    2. Att skapa en personlig koppling till läsaren.
    3. Att inkludera så många fakta som möjligt.
    4. Att vara helt neutral.
  15. Vilken av följande fraser är lämplig att använda i en krönika?
    1. “Enligt forskningen…”
    2. “Jag tycker att…”
    3. “Det är ett faktum att…”
    4. “Statistik visar att…”

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Krönika En dikt En personlig text En nyhetsartikel
Reflektion Tänkande och funderingar En rapport En berättelse
Struktur Hur texten är uppbyggd Antalet ord En lista
Engagemang Intresse och delaktighet Skrivförmåga En typ av text
Tona Att justera ljud Att skriva med känsla Att avsluta en text
Subjektiv Baserad på fakta Personlig och åsiktsbaserad En objektiv ståndpunkt
Inledning Början av texten Avslutning av texten Huvuddel av texten
Avslutning Sammanfattning Inledande stycke Huvuddel
Berättelse En historia En krönika En artikel
Personlig Som rör en själv Allmän Objektiv

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Reflektera över ett ämne som du brinner för. Varför är det viktigt för dig och hur skulle du kunna skriva en krönika om det? Diskutera också hur du skulle fånga läsarens intresse.
  2. Hur kan en krönika påverka läsarnas åsikter och tankar? Ge exempel på krönikor som har gjort intryck på dig och förklara varför.
  3. Vilken roll spelar språket och stilen i en krönika? Hur kan du använda stilistiska grepp för att förstärka ditt budskap?
  4. Diskutera skillnaderna mellan en krönika och andra texter, såsom nyhetsartiklar eller essäer. Vad gör krönikan unik?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30 17
D 50 28
C 70 39
B 85 47
A 90 50

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp