Provkonstruktion
Årskurs: Grundskolan, Åk. 2
Ämne: Svenska
Tema: Läsa och analysera bilder
Syfte
Syftet med detta prov är att bedöma elevernas förmåga att läsa och analysera bilder i en bildberättelse. Eleverna ska kunna tolka vad bilderna visar och relatera dem till en berättelse eller ett ämne.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska ges möjlighet att utveckla sin förmåga att läsa och förstå bilder i olika sammanhang. | Eleven kan beskriva vad bilder i en berättelse handlar om. |
Källa: (Lgr 22, Svenska, åk. 1-3)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad föreställer bilden?
- a) En hund
- b) En katt
- c) En fågel
- Vad kännetecknar känslan i bilden?
- a) Glädje
- b) Sorg
- c) Rädsla
- Vilken färg dominerar i bilden?
- a) Blå
- b) Grön
- c) Röd
- Vad händer i bilden?
- a) Någon sover
- b) Någon springer
- c) Någon äter
- Vem är huvudpersonen i bilden?
- a) En vuxen
- b) Ett barn
- c) Ett djur
- Var utspelar sig bilden?
- a) I skolan
- b) I skogen
- c) Hemma
- Vad gör personerna i bilden?
- a) De pratar
- b) De bråkar
- c) De leker
- Vilken tid på dagen är det i bilden?
- a) Morgon
- b) Eftermiddag
- c) Natt
- Vad är temat i bilden?
- a) Vänskap
- b) Rivalitet
- c) Familj
- Vad kan vi lära oss av bilden?
- a) Att vara snäll
- b) Att vara tyst
- c) Att vara snabb
- Hur känner sig personen i bilden?
- a) Ledsen
- b) Glad
- c) Arg
- Vilket djur syns i bilden?
- a) Katt
- b) Hund
- c) Kanin
- Vad har personerna på sig?
- a) Kläder
- b) Uniformer
- c) Pyjamas
- Vad ser vi i bakgrunden?
- a) Bilar
- b) Träd
- c) Hus
- Vad kan vi tänka oss att hända efter bilden?
- a) Någon reser sig
- b) Någon går hem
- c) Någon skrattar
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Bild | En målning | En text | En ljudbok |
Berättelse | En historia | En sång | En film |
Känsla | En åsikt | En emotion | En handling |
Färg | En nyans | En lukt | En smak |
Person | En karaktär | Ett djur | En plats |
Tema | Ett ämne | En färg | En känsla |
Analys | En bedömning | En åsikt | En handling |
Miljö | En plats | En person | En känsla |
Huvudperson | Den viktigaste | En biroll | En staty |
Handling | Vad som händer | Var det sker | Vem som gör det |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Beskriv vad du ser i bilden och hur det gör att du känner. Ge exempel på känslor som kan kopplas till bilden.
- Tänk på en liknande bild du har sett. Hur skiljer sig de två bilderna åt? Förklara dina tankar.
- Vad tror du att bilden vill berätta? Diskutera vad du tror är syftet med bilden.
- Hur påverkar färgerna i bilden din känsla? Beskriv hur olika färger kan förändra hur en bild uppfattas.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (% och antal poäng) |
---|---|
E | Minst 30 % (16-17 poäng) |
D | Minst 50 % (27-28 poäng) |
C | Minst 65 % (36-37 poäng) |
B | Minst 80 % (45-46 poäng) |
A | Minst 90 % (50-55 poäng) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna