Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 9
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förmåga att förstå och tolka en given text, samt att analysera och reflektera över dess innehåll.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
Läsa och analysera olika typer av texter. | Eleven kan läsa och förstå enklare texter och återge deras innehåll. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska 1)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad handlar texten om? – A) En personlig berättelse – B) En historisk händelse – C) En vetenskaplig upptäckte
- Vilken ton har texten? – A) Humoristisk – B) Allvarlig – C) Neutral
- Vilket syfte har författaren med texten? – A) Att informera – B) Att underhålla – C) Att argumentera
- Vilket av följande påståenden är korrekt? – A) Texten är skriven i jag-form – B) Texten är skriven i tredje person – C) Texten är en dikt
- Vilket avsnitt handlar om … – A) Tema – B) Karaktärer – C) Handling
- Vad kan man dra för slutsats av texten? – A) Att allt är positivt – B) Att det finns flera perspektiv – C) Att inget förändras
- Hur beskriver författaren huvudkaraktären? – A) Genom detaljerade beskrivningar – B) Genom andra karaktärers åsikter – C) Genom dialoger
- Vilken känsla förmedlar texten? – A) Glädje – B) Sorg – C) Förundran
- Vad är den huvudsakliga konflikten i texten? – A) Intern konflikt – B) Extern konflikt – C) Ingen konflikt
- Vilket litterärt grepp används? – A) Metafor – B) Simile – C) Personifikation
- Vad är textens huvudbudskap? – A) Att vara snäll – B) Att kämpa för rättvisa – C) Att förstå sig själv
- Vilken typ av text är det? – A) Roman – B) Novell – C) Essä
- Vilket är det centrala temat i texten? – A) Kärlek – B) Vänskap – C) Ensamhet
- Vilken stil används i texten? – A) Formell – B) Informell – C) Akademisk
- Hur slutar texten? – A) Med en öppen slut – B) Med en lösning – C) Med en cliffhanger
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
Tema | Huvudidé | Karaktär | Miljö |
Metafor | Jämförelse | Beskrivning | Sammanfattning |
Karaktär | Person i text | Handlingen | Platsen |
Konflikt | Problem | Lösning | |
Tema | Stil | Skrivsätt | |
Beskrivning | Förklaring | Sammanfattning | En dialog |
Sammanfattning | Kort version | Lång text | En analys |
Dialog | Tal mellan karaktärer | Beskrivning | Sammanfattning |
Punkt | Avslut | En del av text | En idé |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Vad tycker du är det viktigaste budskapet i texten? Motivera ditt svar med exempel från texten.
- Hur relaterar textens tema till dagens samhälle? Ge konkreta exempel.
- Vilken karaktär identifierar du dig mest med och varför? Beskriv deras egenskaper och hur de påverkar handlingen.
- Diskutera textens slut. Tycker du att det var ett bra slut? Varför eller varför inte?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
E | 30% | (17) |
D | 50% | (28) |
C | 60% | (33) |
B | 80% | (44) |
A | 90% | (50) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna