Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Svenska
Tema: Läsförståelse – “Därfinkar och dönickar” av Ulf Stark
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas läsförståelse och förmåga att analysera texten, samt att reflektera över innehållet och karaktärernas agerande.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Lässtrategier, till exempel att ställa frågor och att sammanfatta. | Eleven kan förstå och tolka innehållet i skönlitterära texter. |
Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad ville huvudkaraktären göra innan han gick tillbaka?
- a) Byta om
- b) Pissa
- c) Gömma sig
- Vilken känsla hade huvudkaraktären när han var på väg tillbaka till gymnastiksalen?
- a) Stressad
- b) Nöjd
- c) Arg
- Vem var den som sa “In och klä om dig”?
- a) Anna
- b) Duvan
- c) Frida
- Vilka typer av fåglar trodde huvudkaraktären att han skulle ta med sig?
- a) Vita fåglar
- b) Bruna fåglar
- c) Gröna fåglar
- Vad gjorde tjejerna när huvudkaraktären kom in i omklädningsrummet?
- a) Bytte om lugnt
- b) Gömde sig och viftade med kläder
- c) Skrattade högt
- Hur reagerade Frida när hon såg huvudkaraktären?
- a) Hon blev glad
- b) Hon blev arg
- c) Hon blev förvånad
- Vad råkade huvudkaraktären glömma bort?
- a) Att han var kille
- b) Att han skulle ta på sig kläder
- c) Att han hade fåglar med sig
- Hur beskriver huvudkaraktären Duvan?
- a) Som snäll
- b) Som avsmakande
- c) Som rolig
- Vad fick huvudkaraktären göra efter att Duvan drog iväg med honom?
- a) Byta om
- b) Sitta i killarnas omklädningsrum
- c) Gå hem
- Vilken doft nämner huvudkaraktären när han sitter i omklädningsrummet?
- a) Parfym
- b) Svett och gamla gympadojor
- c) Blommor
- Hur reagerade killarna när de kom in i duschen?
- a) De klagade
- b) De sprang nakna
- c) De pratade om träning
- Hur beskriver huvudkaraktären killarnas kroppar?
- a) Som prinskorvar, rädisor och små morötter
- b) Som stora och starka
- c) Som små och spinkiga
- Vad gjorde huvudkaraktären med sin hand?
- a) Klappade sig själv
- b) Kände på sina kalsonger
- c) Torkade sig
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Snuskputte | a) En snäll person | b) En klumpig person | c) En person som är snusig |
Tabbe | a) Ett misstag | b) En present | c) En belöning |
Halvnakna | a) Klädda i mycket kläder | b) Dels klädda | c) Klädda i badkläder |
Flina | a) Att le brett | b) Att vara arg | c) Att gråta |
Olycksbådande | a) Positiv | b) Negativ | c) Neutral |
Omklädningsrum | a) Ett rum för lek | b) Ett rum för byte av kläder | c) Ett rum för sömn |
Gormade | a) Skrek | b) Viska | c) Pratade lugnt |
Gömma | a) Att visa | b) Att dölja | c) Att ge bort |
Visselpipa | a) En sorts leksak | b) Ett instrument | c) En sportartikel |
Kalsonger | a) Ytterkläder | b) Underkläder | c) Skor |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Hur påverkar huvudkaraktärens känslor hans agerande i texten? Ge exempel från texten.
- Diskutera varför det är viktigt att känna till gränser för privatliv, som i fallet med huvudkaraktären som gick in i tjejernas omklädningsrum. Vad kan konsekvenserna bli?
- Reflektera över vänskapsrelationerna mellan karaktärerna. Hur upplever du relationen mellan huvudkaraktären och Duvan?
- Vad kan textens humor säga om hur vi hanterar pinsamma situationer? Diskutera med stöd av exempel från texten.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30-49 | 17-27 |
D | 50-69 | 28-37 |
C | 70-89 | 38-48 |
B | 90-99 | 49-53 |
A | 100 | 54-55 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna