Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Svenska

Tema: Läsförståelse – “Därfinkar och dönickar” av Ulf Stark

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas läsförståelse och förmåga att analysera texten, samt att reflektera över innehållet och karaktärernas agerande.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Lässtrategier, till exempel att ställa frågor och att sammanfatta.Eleven kan förstå och tolka innehållet i skönlitterära texter.

Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad ville huvudkaraktären göra innan han gick tillbaka?
    • a) Byta om
    • b) Pissa
    • c) Gömma sig
  2. Vilken känsla hade huvudkaraktären när han var på väg tillbaka till gymnastiksalen?
    • a) Stressad
    • b) Nöjd
    • c) Arg
  3. Vem var den som sa “In och klä om dig”?
    • a) Anna
    • b) Duvan
    • c) Frida
  4. Vilka typer av fåglar trodde huvudkaraktären att han skulle ta med sig?
    • a) Vita fåglar
    • b) Bruna fåglar
    • c) Gröna fåglar
  5. Vad gjorde tjejerna när huvudkaraktären kom in i omklädningsrummet?
    • a) Bytte om lugnt
    • b) Gömde sig och viftade med kläder
    • c) Skrattade högt
  6. Hur reagerade Frida när hon såg huvudkaraktären?
    • a) Hon blev glad
    • b) Hon blev arg
    • c) Hon blev förvånad
  7. Vad råkade huvudkaraktären glömma bort?
    • a) Att han var kille
    • b) Att han skulle ta på sig kläder
    • c) Att han hade fåglar med sig
  8. Hur beskriver huvudkaraktären Duvan?
    • a) Som snäll
    • b) Som avsmakande
    • c) Som rolig
  9. Vad fick huvudkaraktären göra efter att Duvan drog iväg med honom?
    • a) Byta om
    • b) Sitta i killarnas omklädningsrum
    • c) Gå hem
  10. Vilken doft nämner huvudkaraktären när han sitter i omklädningsrummet?
    • a) Parfym
    • b) Svett och gamla gympadojor
    • c) Blommor
  11. Hur reagerade killarna när de kom in i duschen?
    • a) De klagade
    • b) De sprang nakna
    • c) De pratade om träning
  12. Hur beskriver huvudkaraktären killarnas kroppar?
    • a) Som prinskorvar, rädisor och små morötter
    • b) Som stora och starka
    • c) Som små och spinkiga
  13. Vad gjorde huvudkaraktären med sin hand?
    • a) Klappade sig själv
    • b) Kände på sina kalsonger
    • c) Torkade sig

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
Snuskputtea) En snäll personb) En klumpig personc) En person som är snusig
Tabbea) Ett misstagb) En presentc) En belöning
Halvnaknaa) Klädda i mycket kläderb) Dels kläddac) Klädda i badkläder
Flinaa) Att le brettb) Att vara argc) Att gråta
Olycksbådandea) Positivb) Negativc) Neutral
Omklädningsruma) Ett rum för lekb) Ett rum för byte av kläderc) Ett rum för sömn
Gormadea) Skrekb) Viskac) Pratade lugnt
Gömmaa) Att visab) Att döljac) Att ge bort
Visselpipaa) En sorts leksakb) Ett instrumentc) En sportartikel
Kalsongera) Ytterkläderb) Underkläderc) Skor

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Hur påverkar huvudkaraktärens känslor hans agerande i texten? Ge exempel från texten.
  2. Diskutera varför det är viktigt att känna till gränser för privatliv, som i fallet med huvudkaraktären som gick in i tjejernas omklädningsrum. Vad kan konsekvenserna bli?
  3. Reflektera över vänskapsrelationerna mellan karaktärerna. Hur upplever du relationen mellan huvudkaraktären och Duvan?
  4. Vad kan textens humor säga om hur vi hanterar pinsamma situationer? Diskutera med stöd av exempel från texten.

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E30-4917-27
D50-6928-37
C70-8938-48
B90-9949-53
A10054-55

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna