[Prov]. Svenska. Läsförståelse och textanalys. [Åk 7–9]

Ämne: Svenska

Årskurs: 7–9

Syfte

Syftet med provet är att pröva elevernas förmåga att läsa och analysera olika typer av texter, att utveckla sin ordförståelse och språkliga medvetenhet samt att uttrycka sig skriftligt på ett sammanhängande och korrekt sätt. Provet kopplar till ämnets centrala innehåll som handlar om läsning, skrivande, språkliga strukturer och normer samt muntlig kommunikation. Det ska ge en bred bild av elevens kunskaper och förmågor i svenska och förbereda för högre studier i ämnet.

Centralt innehåll Betygskriterium E Betygskriterium C
Läsa och skriva: Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte och sammanhang. Eleven kan på ett enkelt sätt läsa och förstå texter, urskilja budskap och tema samt göra enkla sammanfattningar. Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera texter, urskilja budskap och tema samt göra utvecklade sammanfattningar och tolkningar.
Språkliga strukturer och normer: Stavning, meningsbyggnad, ordklasser och satsdelar. Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet och kan använda grundläggande grammatiska strukturer. Eleven följer regler för språkriktighet med viss säkerhet och använder språkliga strukturer på ett varierat sätt.

Källa: Läroplan för grundskolan Lgr22, Svenska, Åk 7-9.

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

Svara på följande frågor genom att välja det rätta alternativet.

  1. Vad innebär det att analysera en texts budskap?
    a) Att bara läsa texten utan att tänka
    b) Att försöka förstå vad texten vill säga och varför
    c) Att skriva om texten med egna ord
  2. Vilken typ av text är en dikt?
    a) Epik
    b) Lyrik
    c) Dramatik
  3. Vad menas med textens tema?
    a) Textens titel
    b) Det centrala ämnet eller tanken i texten
    c) Textens författare
  4. Vilket ord är ett exempel på en verbform?
    a) Snabb
    b) Springa
    c) Bok
  5. Vad är en synonym?
    a) Ett ord som har motsatt betydelse
    b) Ett ord som betyder ungefär samma sak som ett annat ord
    c) Ett ord som stavar likadant men betyder olika saker
  6. (… fortsätt till 18 frågor med varierad svårighetsgrad och olika svarsalternativ)

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp med tre alternativa förklaringar. Ring in det rätta alternativet.

Ord 1 2 3
Analys En sammanfattning av texten En noggrann undersökning av textens delar En berättelse om textens innehåll
Budskap Textens huvudidé Textens titel Textens avsändare
Tema Textens miljö Textens huvudämne Textens språk
Motiv En återkommande idé eller symbol En texttyp En persons namn
Epik Berättande texter Dikter Teaterpjäser
Ordförråd Alla ord en person kan En typ av text En grammatisk regel
Satsdel En del i en mening Ett ord som betyder mycket En texttyp
Stil Hur en text är skriven Textens tema Textens längd
Metafor Ett bildligt uttryck En texttyp Ett stavfel
Kontext Textens sammanhang Textens författare Textens titel
Retorik Konsten att övertyga En slags text Ett grammatiskt fel
Referat En kort sammanfattning En lång berättelse En dikt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva på baksidan.

  • Varför är det viktigt att kunna analysera olika typer av texter? Ge exempel.
  • Hur kan språkliga normer och regler påverka hur vi uppfattar en text?
  • Beskriv skillnaden mellan att sammanfatta och att analysera en text.
  • Diskutera hur digitala verktyg kan hjälpa dig att förbättra ditt skrivande.
  • Etiskt dilemma: En text innehåller ett budskap som du inte håller med om. Hur kan du resonera kring att respektera andras åsikter samtidigt som du uttrycker din egen uppfattning?

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

Betyg Andel rätt Poäng
E 30 % 15
D 45 % 23
C 60 % 30
B 75 % 38
A 90 % 45

Poängfördelningen är gjord för att ge en tydlig differentiering mellan olika nivåer av kunskap och förmåga. Provtiden uppskattas till cirka 60 minuter.

Facit till prov i Svenska för Åk 7–9

Faktafrågor – rätt svar

  1. b) Att försöka förstå vad texten vill säga och varför
  2. b) Lyrik
  3. b) Det centrala ämnet eller tanken i texten
  4. b) Springa
  5. b) Ett ord som betyder ungefär samma sak som ett annat ord
  6. (… fortsätt med svar för samtliga 18 frågor)

Ordkollen – rätt svar

Ord Rätt svar
Analys 2
Budskap 1
Tema 2
Motiv 1
Epik 1
Ordförråd 1
Satsdel 1
Stil 1
Metafor 1
Kontext 1
Retorik 1
Referat 1

Resonerande frågor – bedömningsanvisningar och exempel på svar

  • Varför är det viktigt att kunna analysera olika typer av texter?
    E-nivå: Eleven ger enkla exempel på varför textanalys är viktigt, t.ex. för att förstå budskap.
    C-nivå: Eleven ger utvecklade resonemang om textanalysens betydelse för att kunna tolka olika perspektiv och göra egna tolkningar.
  • Hur kan språkliga normer och regler påverka hur vi uppfattar en text?
    E-nivå: Eleven beskriver på ett enkelt sätt att språkliga regler gör texten tydligare.
    C-nivå: Eleven ger exempel på hur språkliga val kan påverka läsarens uppfattning och textens stil.
  • Beskriv skillnaden mellan att sammanfatta och att analysera en text.
    E-nivå: Eleven kan kortfattat skilja mellan att återge och att tolka.
    C-nivå: Eleven gör mer komplexa jämförelser och använder exempel.
  • Diskutera hur digitala verktyg kan hjälpa dig att förbättra ditt skrivande.
    E-nivå: Eleven nämner enklare verktyg som stavningskontroll.
    C-nivå: Eleven beskriver hur digitala verktyg kan användas för struktur, språkvariation och respons.
  • Etiskt dilemma: En text innehåller ett budskap som du inte håller med om. Hur kan du resonera kring att respektera andras åsikter samtidigt som du uttrycker din egen uppfattning?
    E-nivå: Eleven visar en grundläggande förståelse för respekt och uttryck.
    C-nivå: Eleven för resonemang kring yttrandefrihet, respekt och hur man kan argumentera sakligt.

Modern Tillbaka-knapp