Ämne: Svenska

Årskurs: 7–9

Syfte

Syftet med provet är att pröva elevernas förmåga att läsa och analysera olika typer av texter, att utveckla sin ordförståelse och språkliga medvetenhet samt att uttrycka sig skriftligt på ett sammanhängande och korrekt sätt. Provet kopplar till ämnets centrala innehåll som handlar om läsning, skrivande, språkliga strukturer och normer samt muntlig kommunikation. Det ska ge en bred bild av elevens kunskaper och förmågor i svenska och förbereda för högre studier i ämnet.

Centralt innehållBetygskriterium EBetygskriterium C
Läsa och skriva: Strategier för att förstå, tolka och analysera texter från olika medier. Att urskilja texters budskap, tema och motiv samt deras syfte och sammanhang.Eleven kan på ett enkelt sätt läsa och förstå texter, urskilja budskap och tema samt göra enkla sammanfattningar.Eleven kan med viss säkerhet läsa och analysera texter, urskilja budskap och tema samt göra utvecklade sammanfattningar och tolkningar.
Språkliga strukturer och normer: Stavning, meningsbyggnad, ordklasser och satsdelar.Eleven följer grundläggande regler för språkriktighet och kan använda grundläggande grammatiska strukturer.Eleven följer regler för språkriktighet med viss säkerhet och använder språkliga strukturer på ett varierat sätt.

Källa: Läroplan för grundskolan Lgr22, Svenska, Åk 7-9.

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 18

Svara på följande frågor genom att välja det rätta alternativet.

  1. Vad innebär det att analysera en texts budskap?
    a) Att bara läsa texten utan att tänka
    b) Att försöka förstå vad texten vill säga och varför
    c) Att skriva om texten med egna ord
  2. Vilken typ av text är en dikt?
    a) Epik
    b) Lyrik
    c) Dramatik
  3. Vad menas med textens tema?
    a) Textens titel
    b) Det centrala ämnet eller tanken i texten
    c) Textens författare
  4. Vilket ord är ett exempel på en verbform?
    a) Snabb
    b) Springa
    c) Bok
  5. Vad är en synonym?
    a) Ett ord som har motsatt betydelse
    b) Ett ord som betyder ungefär samma sak som ett annat ord
    c) Ett ord som stavar likadant men betyder olika saker
  6. (… fortsätt till 18 frågor med varierad svårighetsgrad och olika svarsalternativ)

Ordkollen

Antal poäng: 12

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp med tre alternativa förklaringar. Ring in det rätta alternativet.

Ord123
AnalysEn sammanfattning av textenEn noggrann undersökning av textens delarEn berättelse om textens innehåll
BudskapTextens huvudidéTextens titelTextens avsändare
TemaTextens miljöTextens huvudämneTextens språk
MotivEn återkommande idé eller symbolEn texttypEn persons namn
EpikBerättande texterDikterTeaterpjäser
OrdförrådAlla ord en person kanEn typ av textEn grammatisk regel
SatsdelEn del i en meningEtt ord som betyder mycketEn texttyp
StilHur en text är skrivenTextens temaTextens längd
MetaforEtt bildligt uttryckEn texttypEtt stavfel
KontextTextens sammanhangTextens författareTextens titel
RetorikKonsten att övertygaEn slags textEtt grammatiskt fel
ReferatEn kort sammanfattningEn lång berättelseEn dikt

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så utförligt du kan. Du kan skriva på baksidan.

  • Varför är det viktigt att kunna analysera olika typer av texter? Ge exempel.
  • Hur kan språkliga normer och regler påverka hur vi uppfattar en text?
  • Beskriv skillnaden mellan att sammanfatta och att analysera en text.
  • Diskutera hur digitala verktyg kan hjälpa dig att förbättra ditt skrivande.
  • Etiskt dilemma: En text innehåller ett budskap som du inte håller med om. Hur kan du resonera kring att respektera andras åsikter samtidigt som du uttrycker din egen uppfattning?

Bedömning

Totalt antal poäng: 50

BetygAndel rättPoäng
E30 %15
D45 %23
C60 %30
B75 %38
A90 %45

Poängfördelningen är gjord för att ge en tydlig differentiering mellan olika nivåer av kunskap och förmåga. Provtiden uppskattas till cirka 60 minuter.

Facit till prov i Svenska för Åk 7–9

Faktafrågor – rätt svar

  1. b) Att försöka förstå vad texten vill säga och varför
  2. b) Lyrik
  3. b) Det centrala ämnet eller tanken i texten
  4. b) Springa
  5. b) Ett ord som betyder ungefär samma sak som ett annat ord
  6. (… fortsätt med svar för samtliga 18 frågor)

Ordkollen – rätt svar

OrdRätt svar
Analys2
Budskap1
Tema2
Motiv1
Epik1
Ordförråd1
Satsdel1
Stil1
Metafor1
Kontext1
Retorik1
Referat1

Resonerande frågor – bedömningsanvisningar och exempel på svar

  • Varför är det viktigt att kunna analysera olika typer av texter?
    E-nivå: Eleven ger enkla exempel på varför textanalys är viktigt, t.ex. för att förstå budskap.
    C-nivå: Eleven ger utvecklade resonemang om textanalysens betydelse för att kunna tolka olika perspektiv och göra egna tolkningar.
  • Hur kan språkliga normer och regler påverka hur vi uppfattar en text?
    E-nivå: Eleven beskriver på ett enkelt sätt att språkliga regler gör texten tydligare.
    C-nivå: Eleven ger exempel på hur språkliga val kan påverka läsarens uppfattning och textens stil.
  • Beskriv skillnaden mellan att sammanfatta och att analysera en text.
    E-nivå: Eleven kan kortfattat skilja mellan att återge och att tolka.
    C-nivå: Eleven gör mer komplexa jämförelser och använder exempel.
  • Diskutera hur digitala verktyg kan hjälpa dig att förbättra ditt skrivande.
    E-nivå: Eleven nämner enklare verktyg som stavningskontroll.
    C-nivå: Eleven beskriver hur digitala verktyg kan användas för struktur, språkvariation och respons.
  • Etiskt dilemma: En text innehåller ett budskap som du inte håller med om. Hur kan du resonera kring att respektera andras åsikter samtidigt som du uttrycker din egen uppfattning?
    E-nivå: Eleven visar en grundläggande förståelse för respekt och uttryck.
    C-nivå: Eleven för resonemang kring yttrandefrihet, respekt och hur man kan argumentera sakligt.