Prov i Svenska, åk 9 – Litteraturhistoria: Muntlig framställning om epok
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Litteraturhistoria – muntlig framställning om epok
Syfte
Syftet med uppgiften är att träna elevernas förmåga att muntligt redogöra för och analysera en litteraturhistorisk epok. Det handlar om att utveckla elevernas kunskaper om litteraturens utveckling, viktiga kännetecken och författare, samt att öva deras muntliga framställning och förmåga att strukturera en presentation. Uppgiften kopplar till centralt innehåll i Svenska för åk 7–9, där litteraturhistoria och muntlig framställning ingår.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Litteraturens utveckling och olika epoker i litteraturhistorien | Eleven kan med viss säkerhet redogöra för innehållet i en epok och dess kännetecken | Eleven kan med relativt god säkerhet redogöra för en epok och ge exempel på viktiga författare och verk |
Muntliga presentationer med tydlig struktur och anpassning till syfte och mottagare | Eleven kan med viss anpassning och struktur framföra en muntlig presentation | Eleven kan med viss säkerhet framföra en muntlig presentation med tydlig struktur och viss anpassning till mottagare |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9
Huvudrubriker för muntlig framställning om epok
- Introduktion till epoken
- Vilken epok ska du presentera?
- När ägde epoken rum?
- Vad kännetecknar epoken övergripande?
- Historisk och kulturell bakgrund
- Vilka historiska händelser påverkade epoken?
- Hur såg samhället och kulturen ut under epoken?
- Litteraturens kännetecken
- Vilka teman och motiv är typiska för epoken?
- Vilken stil och språkbruk är vanligt?
- Finns det särskilda genrer som är typiska?
- Viktiga författare och verk
- Vilka är några av de mest kända författarna från epoken?
- Nämn några viktiga verk och deras betydelse.
- Epokens betydelse för litteraturhistorien
- Hur har epoken påverkat senare litteratur?
- Kan du se spår av epoken i dagens litteratur?
- Egna reflektioner
- Vad tyckte du var intressant med epoken?
- Skulle du rekommendera någon bok från epoken? Varför?
Förenklad version av huvudrubriker för muntlig framställning om epok
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Litteraturhistoria – muntlig framställning om epok (förenklad version)
Syfte
Syftet är att eleverna ska kunna berätta muntligt om en litteraturhistorisk epok på ett enkelt sätt. De ska få förståelse för epokens tid, kännetecken och viktiga författare. Samtidigt tränar de sin muntliga förmåga att prata inför andra.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Berättelser om olika tider och epoker i svensk litteratur | Eleven kan på ett enkelt sätt berätta om en epok och dess viktiga delar | Eleven kan med viss säkerhet berätta om en epok och ge exempel på författare och böcker |
Muntliga presentationer med enkel struktur | Eleven kan på ett enkelt sätt berätta muntligt | Eleven kan med viss säkerhet tala tydligt med enkel struktur |
Källa: Lgr22, Svenska, Åk 7-9
Förenklade huvudrubriker för muntlig framställning om epok
- Vilken epok?
- Vad heter epoken?
- När var den?
- Vad hände då?
- Vad hände i samhället?
- Hur är litteraturen?
- Vad handlar böckerna ofta om?
- Hur skriver man i epoken?
- Kända författare och böcker
- Nämn några viktiga författare.
- Vilka böcker är kända?
- Varför är epoken viktig?
- Varför är epoken viktig för litteraturen?
- Vad tycker du?
- Vad gillar du med epoken?
- Skulle du vilja läsa en bok från epoken? Varför?
Bedömningsstöd för muntlig framställning om litteraturhistorisk epok (förenklad version)
Årskurs: 9
Ämne: Svenska
Tema: Litteraturhistoria – muntlig framställning om epok (förenklad version)
Betyg | Beskrivning av muntlig framställning |
---|---|
E | Eleven berättar med enkel tydlighet om epoken, nämner tid och några kännetecken. Kan nämna minst en författare eller bok. Presentationen är enkel men begriplig. |
C | Eleven ger en tydlig och ganska detaljerad redogörelse för epoken, tid, kännetecken, författare och verk. Presentationen har viss struktur och ett tydligt språk. |
A | Eleven ger en utförlig och välstrukturerad muntlig framställning om epoken med flera exempel på författare och verk. Reflekterar också över epokens betydelse och visar personlig koppling. |
Bedömningskriterier att använda
- Innehåll: Hur väl eleven kan berätta om epokens tid, kännetecken, författare och böcker.
- Språk och tydlighet: Hur tydligt och enkelt eleven talar.
- Struktur: Om presentationen har en tydlig början, mitt och slut.
- Reflektion: Om eleven kan ge egna tankar kring epoken.