Kompakt AI-Knappmeny

Prov. Svenska / Livskunskap / Samhällskunskap. Viljan att skydda sin vän, sin familj och mod. [Åk. 4 – 6]

Prov: Viljan att skydda sin vän, sin familj och mod samt Gruppuppgift om film

Prov: Viljan att skydda sin vän, sin familj och mod

Årskurs: Åk 4–6

Ämne: Svenska / Livskunskap / Samhällskunskap

Tema: Viljan att skydda sin vän, sin familj och mod

Syfte

Denna övning syftar till att stimulera elevernas förmåga att reflektera, diskutera och uttrycka sina tankar kring viktiga värden som vänskap, familj och mod. Diskussionerna hjälper till att utveckla elevernas empati, samarbetsförmåga och muntliga kommunikation.

Diskussionsfrågor

  1. Vad betyder det att skydda någon man tycker om?
  2. Kan man alltid skydda sina vänner och familj? Varför eller varför inte?
  3. Vad är mod enligt dig? Kan mod betyda olika saker för olika personer?
  4. Har du varit med om en situation där du eller någon annan visade mod? Berätta!
  5. Hur kan man visa att man bryr sig om en vän utan att behöva riskera sig själv?
  6. Är det alltid rätt att göra allt för att skydda sin familj? Finns det situationer där det kan vara svårt?
  7. Hur kan man hjälpa en vän som är i fara? Vad kan man göra om man själv är rädd?
  8. Tror du att mod kan tränas eller läras? Hur skulle man kunna göra det?
  9. Vad kan familj och vänner göra för att hjälpa varandra att känna sig trygga?
  10. Kan du tänka dig att stå upp för någon som blir mobbad? Hur skulle du göra det?

Gruppuppgift: Skapa en poster om en film

Årskurs: Åk 6

Ämne: Svenska / Bild

Tema: Poster om en film

Syfte

Denna gruppuppgift syftar till att utveckla elevernas förmåga att samarbeta, sammanfatta och presentera information visuellt och skriftligt. Eleverna får också öva sin förmåga att analysera film och uttrycka sina tankar kreativt.

Gruppuppgift: Skapa en poster om en film

Uppgift

  1. Bilda grupper: Arbeta i grupper om 3–4 elever.
  2. Välj en film: Välj en film som ni har sett tillsammans eller individuellt.
  3. Samla information:
    • Skriv ner filmens titel och regissör.
    • Beskriv kort handlingen utan att avslöja allt.
    • Ta med huvudkaraktärer och vad som är viktigt med dem.
    • Berätta om filmens tema eller budskap.
    • Lägg till bilder, teckningar eller klipp ur filmen (om möjligt).
  4. Designa postern:
    • Använd färger och bilder för att göra postern intressant.
    • Skriv tydliga rubriker och korta texter.
    • Använd punktlistor eller andra sätt att göra informationen lättläst.
  5. Presentera:
    • Varje grupp presenterar sin poster för klassen.
    • Berätta vad ni tycker om filmen och varför ni valde den.

Bedömning

  • Kreativitet och design av postern.
  • Innehåll och hur väl ni sammanfattat filmen.
  • Samarbete inom gruppen.
  • Presentationens tydlighet och engagemang.

Modern Tillbaka-knapp