Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 7

Ämne: Svenska

Tema: Minoritetsspråk

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om minoritetsspråk i Sverige samt deras förmåga att reflektera över och analysera språksituationer och språkens betydelse för identitet och kultur.

Centralt innehållBetygskriterium (E)
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på minoritetsspråk i Sverige och deras historiska och kulturella betydelse.Eleven kan ge exempel på minoritetsspråk och beskriva deras betydelse.

Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 7-9)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vilket av följande är ett minoritetsspråk i Sverige?
    • A) Svenska
    • B) Samiska
    • C) Engelska
  2. Vilken av följande grupper tillhör romska minoriteten?
    • A) Tornedalingar
    • B) Judar
    • C) Roma
  3. Vad är det svenska ordet för “minority language”?
    • A) Majoritetsspråk
    • B) Minoritetsspråk
    • C) Dialekt
  4. Vilket av följande är ett kännetecken för ett minoritetsspråk?
    • A) Det talas av en stor del av befolkningen
    • B) Det har officiell status i Sverige
    • C) Det talas av en liten befolkning
  5. Vad kallas det dokument som skyddar minoritetsspråken i Sverige?
    • A) Språklagen
    • B) Minoritetsskyddslagen
    • C) Diskrimineringslagen
  6. Vilket av följande språk talas främst av samer?
    • A) Finska
    • B) Samiska
    • C) Meänkieli
  7. Vad betyder termen “språkförlust”?
    • A) Att ett språk får fler talare
    • B) Att ett språk dör ut eller förlorar talare
    • C) Att ett språk utvecklas
  8. Vilken av följande grupper får stöd för sitt språk av den svenska staten?
    • A) Samer
    • B) Svenskar
    • C) Norrmän
  9. Vilket av följande språk är inte ett av Sveriges minoritetsspråk?
    • A) Jiddisch
    • B) Katalanska
    • C) Romani
  10. Vad är en dialekt?
    • A) Ett språk som talas i ett land
    • B) En variant av ett språk som talas i ett specifikt område
    • C) Ett skriftspråk
  11. Vilket av följande språk är nära besläktat med finskan?
    • A) Estiska
    • B) Svenska
    • C) Engelska
  12. Vad innebär “språklig mångfald”?
    • A) Att det finns flera språk inom ett område
    • B) Att alla talar samma språk
    • C) Att språk är enahanda
  13. Vilket av följande språk har en officiell status i Finland men inte i Sverige?
    • A) Finska
    • B) Meänkieli
    • C) Samiska
  14. Vad är “språkpolitik”?
    • A) Regler för hur språk ska användas
    • B) Studiet av språkets ursprung
    • C) En typ av litteratur
  15. Vilken organisation arbetar för att skydda och främja minoritetsspråk i Sverige?
    • A) Svenska Akademien
    • B) Språkrådet
    • C) Institutet för språk och folkminnen

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp123
MinoritetsspråkEtt språk som talas av en majoritetEtt språk som talas av en minoritetEtt språk utan skriftspråk
Språklig identitetHur man identifierar sig med ett språkSpråkets grammatikEn språkvariant
Kulturell mångfaldMångfalden av kulturer i ett samhälleOlika språk i världenEn typ av litteratur
DiskrimineringslagarLagar som skyddar mot diskrimineringLagar om språkLagar för att skydda djur
SpråkförlustAtt ett språk talas merAtt ett språk dör utAtt ett språk blir mer populärt
DialektEn regional variant av ett språkEtt helt nytt språkEn skriven form av ett språk
RomskaEtt minoritetsspråkEn typ av språkEn dialekt av svenska
SamiskaEtt språkområdeEtt minoritetsspråkEn majoritetsspråk
JiddischEtt minoritetsspråkEtt nytt språkEtt språk som är försvunnet
SpråkpolitikRegler för språkets användningStudiet av språkEn typ av litteratur

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Diskutera hur minoritetsspråk kan påverka en persons identitet. Ge exempel på hur språkval kan spegla kulturell tillhörighet.
  2. Reflektera över varför det är viktigt att bevara minoritetsspråk. Vilka konsekvenser kan det få för kulturen om dessa språk försvinner?
  3. Analysera hur språklig mångfald kan berika ett samhälle. Vilka fördelar kan det medföra för både individer och samhället i stort?
  4. Resonera kring hur skolan kan arbeta för att stödja och främja minoritetsspråk. Vilka metoder kan användas för att öka medvetenheten om dessa språk bland elever?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

BetygAndel rätt (%)Antal poäng
E3017
D5027
C6033
B8045
A9050

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • Word – Skapar ett dokument
  • Svårare – Gör provet svårare
  • Enklare – Gör provet enklare
  • Facit – Ta fram facit
  • Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna