Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 7
Ämne: Svenska
Tema: Minoritetsspråk
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper om minoritetsspråk i Sverige samt deras förmåga att reflektera över och analysera språksituationer och språkens betydelse för identitet och kultur.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Eleverna ska kunna beskriva och ge exempel på minoritetsspråk i Sverige och deras historiska och kulturella betydelse. | Eleven kan ge exempel på minoritetsspråk och beskriva deras betydelse. |
Källa: (Lgr 22. Svenska, åk. 7-9)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande är ett minoritetsspråk i Sverige?
- A) Svenska
- B) Samiska
- C) Engelska
- Vilken av följande grupper tillhör romska minoriteten?
- A) Tornedalingar
- B) Judar
- C) Roma
- Vad är det svenska ordet för “minority language”?
- A) Majoritetsspråk
- B) Minoritetsspråk
- C) Dialekt
- Vilket av följande är ett kännetecken för ett minoritetsspråk?
- A) Det talas av en stor del av befolkningen
- B) Det har officiell status i Sverige
- C) Det talas av en liten befolkning
- Vad kallas det dokument som skyddar minoritetsspråken i Sverige?
- A) Språklagen
- B) Minoritetsskyddslagen
- C) Diskrimineringslagen
- Vilket av följande språk talas främst av samer?
- A) Finska
- B) Samiska
- C) Meänkieli
- Vad betyder termen “språkförlust”?
- A) Att ett språk får fler talare
- B) Att ett språk dör ut eller förlorar talare
- C) Att ett språk utvecklas
- Vilken av följande grupper får stöd för sitt språk av den svenska staten?
- A) Samer
- B) Svenskar
- C) Norrmän
- Vilket av följande språk är inte ett av Sveriges minoritetsspråk?
- A) Jiddisch
- B) Katalanska
- C) Romani
- Vad är en dialekt?
- A) Ett språk som talas i ett land
- B) En variant av ett språk som talas i ett specifikt område
- C) Ett skriftspråk
- Vilket av följande språk är nära besläktat med finskan?
- A) Estiska
- B) Svenska
- C) Engelska
- Vad innebär “språklig mångfald”?
- A) Att det finns flera språk inom ett område
- B) Att alla talar samma språk
- C) Att språk är enahanda
- Vilket av följande språk har en officiell status i Finland men inte i Sverige?
- A) Finska
- B) Meänkieli
- C) Samiska
- Vad är “språkpolitik”?
- A) Regler för hur språk ska användas
- B) Studiet av språkets ursprung
- C) En typ av litteratur
- Vilken organisation arbetar för att skydda och främja minoritetsspråk i Sverige?
- A) Svenska Akademien
- B) Språkrådet
- C) Institutet för språk och folkminnen
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Minoritetsspråk | Ett språk som talas av en majoritet | Ett språk som talas av en minoritet | Ett språk utan skriftspråk |
Språklig identitet | Hur man identifierar sig med ett språk | Språkets grammatik | En språkvariant |
Kulturell mångfald | Mångfalden av kulturer i ett samhälle | Olika språk i världen | En typ av litteratur |
Diskrimineringslagar | Lagar som skyddar mot diskriminering | Lagar om språk | Lagar för att skydda djur |
Språkförlust | Att ett språk talas mer | Att ett språk dör ut | Att ett språk blir mer populärt |
Dialekt | En regional variant av ett språk | Ett helt nytt språk | En skriven form av ett språk |
Romska | Ett minoritetsspråk | En typ av språk | En dialekt av svenska |
Samiska | Ett språkområde | Ett minoritetsspråk | En majoritetsspråk |
Jiddisch | Ett minoritetsspråk | Ett nytt språk | Ett språk som är försvunnet |
Språkpolitik | Regler för språkets användning | Studiet av språk | En typ av litteratur |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur minoritetsspråk kan påverka en persons identitet. Ge exempel på hur språkval kan spegla kulturell tillhörighet.
- Reflektera över varför det är viktigt att bevara minoritetsspråk. Vilka konsekvenser kan det få för kulturen om dessa språk försvinner?
- Analysera hur språklig mångfald kan berika ett samhälle. Vilka fördelar kan det medföra för både individer och samhället i stort?
- Resonera kring hur skolan kan arbeta för att stödja och främja minoritetsspråk. Vilka metoder kan användas för att öka medvetenheten om dessa språk bland elever?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 | 17 |
D | 50 | 27 |
C | 60 | 33 |
B | 80 | 45 |
A | 90 | 50 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- Word – Skapar ett dokument
- Svårare – Gör provet svårare
- Enklare – Gör provet enklare
- Facit – Ta fram facit
- Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna