[Prov]. Svenska. Novellanalys och bedömning. [Åk 9]

Assistant: Hej! Jag kan kan bistå med att bedöma, ta fram matriser och genomföra plagiatkontroller.

Uppge först aktuellt stadie och ämne.

User: bedöm denna text utifrån betygskriterier för åk 9. det är en novell.Det var en lördag som började dåligt men slutade ganska bra. Anton (14 år) och hans storebror Tim (18 år ) hade bestämt sedan tidigare att de skulle besöka Card Expo, som är ett konvent för kort. Folk som vill köpa, sälja eller bara titta kommer på konventet. I år gick konventet på Fryshuset i Stockholm.

Anton har samlat på Pokemon kort i flera år och har en stor samling. Han är väldigt förväntansfull den här dagen och hoppas kunna köpa några kort han gillar. Han är glad att hans bror följer med efter som att hans bror har varit på ett kort event tidigare.

Eventet hålls i fryshusets sporthall och eftersom det är en sport hall så luktar det svett och det är packat med folk i hallen. Direkt när Anton kommer in så hörs ett skrik, någon har öppnat ett pack och lyckats få sitt favorit kort. Anton tänker hoppas att jag också får ett bra kort idag Anton börjar med att köpa två stycken white flare booster bundles helt plötsligt har han gjort av med 1300 kronor. Anton och hans bror går och sätter sig vid ett bord för att öppna korten. Han öppnar pack efter pack men han får inte det han hade hoppades på först blir han ledsen men sen arg eftersom han nästan inte har några pengar kvar. Anton är förtvivlad och ber sin bror om ett lån. Tim blir förvånad och säger nej. Anton lovar även att göra tjänster för Tim som att städa hans rum och ta hand om diskmaskinen året ut. Tim går med på att låna ut pengarna om han även får ett av korten som Anton precis fått ur lådorna. Tim plockar ut ett Zorua kort och ser väldigt nöjd ut.

Anton har nu tillräckligt mycket pengar för att köpa en till white flare booster bundles. Han köper den och springer tillbaka till Tim som sitter vid bordet med alla kort framför sig. Tyst för sig själv säger han “snälla, snälla”. Anton inser att han har inga pengar kvar och är skyldig Tim pengar. Mamma kommer inte bli glad! Hon tjatar om att man ska vara ekonomisk, det här är nog tvärtom.

Anton börjar öppna pack efter pack tills han bara har ett kvar och inget riktigt bra kort ännu. Med skakiga fingrar öppnar han det sista och kollar snabbt igenom korten. Han känner sig helt tom och vill egentligen gråta, men det går ju inte. Inte ett enda av de kort han ville ha fanns i någon av alla pack.

Tim ser att han är ledsen och säger att de kanske ska gå och äta något så kommer han känna sig bättre. Tim köper hamburgare med läsk med matpengar från mamma. De går ett varv i sporthallen och besöker utställare. De ser andra öppna pack de har köpt, vissa blir glada och skriker rakt ut.

Innan stängning går de ett sista varv och då ser Tim en utställare han känner sedan tidigare. Utställaren erbjuder Tim och Anton varsitt gratis pack för att det strax är stängning av eventet. De går mot spårvagnen och Tim retar Anton att han ska hem och tömma diskmaskinen. På spårvagnen öppnar Anton upp sitt gratispack och får Mega Charizard X Ex som är värd 6300 kr. Anton vill skrika men inser att det inte funkar på spårvagnen.

Anton lägger ut kortet på Tradera så fort han kommer hem för 6300 kr och en timme senare är den såld. Han betalar tillbaka pengarna han är skyldig Tim men får hålla sitt löfte om att städa hans rum och tömma diskmaskinen året ut.

Tim lovar sig själv att inte låna pengar till något han vill köpa. Om man vill ha något är det ok att vänta tills man har egna pengar.

Assistant: God morgon!

Jag ska nu bedöma din novelltext utifrån betygskriterier för årskurs 9. Jag utgår från Lgr22 (den aktuella läroplanen för årskurserna 7–9 i grundskolan) med fokus på svenskaämnets betygskriterier för berättande texter och sammansatta texter.

Jag återkommer med en sammanfattande bedömning, styrkor och svagheter, formativ feedback samt en analys mot tydliga betygskriterier.

Återkommer strax med bedömningen!# Bedömning av novell

**Årskurs:** 9
**Ämne:** Svenska
**Tema:** Novell
**Omfattning:** Ca 700 ord, cirka 1,5 A4-sidor

## Sammanfattning

Du har skrivit en novell som skildrar en dag på Card Expo genom huvudpersonen Antons perspektiv. Novellen beskriver både situationer och känslor i ett vardagligt sammanhang med inslag av spänning och förväntan. Texten följer en kronologisk berättarstruktur med en tydlig början, mitt och slut och rymmer både dialog, miljöbeskrivningar och inre tankar.

## Styrkor och svagheter

| **Styrkor** | **Svagheter** |
|————-|————–|
| Din text har en tydlig och kronologisk struktur som är lätt att följa. | Språket är delvis vardagligt och skulle må bra av större variation i meningsbyggnad och ordförråd. |
| Du lyckas fånga Antons känslor väl, särskilt besvikelsen och frustrationen, vilket ger texten känslomässig tyngd. | Vissa formuleringar och formuleringar är anspråkslösa och kunde utvecklas för att ge mer levande och målande bildspråk. |
| Du har inkluderat dialog som bidrar till att gestalta karaktärerna och deras relation. | vissa språkliga fel eller otydligheter finns, t.ex. grammatikfel och mindre tydliga formuleringar. |
| Berättelsen innehåller en tydlig konflikt (pengaproblem och förhoppningar) som driver handlingen framåt. | Texten skulle vinna på en mer varierad interpunktion för bättre flyt och tydlighet. |

## Formativ bedömning

– Din text har en tydlig struktur med början, mitt och slut, vilket är viktigt i en novell. För att höja nivån kan du arbeta med mer komplexa berättartekniska grepp som återblickar eller parallella handlingar.
– Försök att variera meningslängd och meningsbyggnad mer för att ge ett mer levande och dynamiskt språk.
– Du kan utveckla miljöbeskrivningarna så att läsaren lättare kan föreställa sig platserna och stämningen runt Anton och timern.
– Formuleringar som “det gick ju inte” eller “han vill skrika men inser att det inte funkar” kan bytas ut till mer uttrycksfulla och målande beskrivningar för att skapa större inlevelse.
– Arbeta med att stävja upprepningar, exempelvis orden “pack” och “booster bundles” används ofta, försök hitta variation i ordval.
– Dialogen fungerar bra men kan utvecklas för att ytterligare ge karaktärerna röst och distinktion.
– Arbeta med språkliga detaljer som stavning, kommatering och grammatik, till exempel bör meningar delas upp vid längre partier.
– Överväg att utveckla gestaltningen, dvs visa mer istället för att bara berätta, t.ex. visa Antons känslor genom handling eller miljö.

## Anmärkningar

| Felaktighet / Otydlighet | Förklaring | Alternativ / Förbättringsförslag |
|———————————————-|—————————————————————————|————————————————————–|
| “efter som att hans bror har varit…” | Stavfel: borde vara “eftersom” | “eftersom hans bror har varit…” |
| “fryshusets sporthall och eftersom det är en sport hall” | Upprepad och omständlig formulering | “fryshusets sporthall, som luktar svett…” |
| “han får inte det han hade hoppades på” | Grammatiskt fel (“hade hoppats”) | “han får inte det han hade hoppats på” |
| Flertalet meningar är sammansatta utan skiljetecken | Svårt flyt, kräver delning med punkt eller kommatecken | Del upp med punkt och använd kommatecken där det behövs |
| “Anton vill skrika men inser att det inte funkar på spårvagnen” | Vardagligt och direkt språk | Mer målande: “Anton vill skrika av glädje, men vet att det är omöjligt på spårvagnen” |
| “Tim retar Anton att han ska hem och tömma diskmaskinen” | Otydlig formulering, borde vara “retar Anton genom att säga att…” | “Tim retar Anton och säger att han får åka hem och tömma diskmaskinen” |

## Bedömning enligt Lgr22 för svenska, År 9

| Kriterium | E | C | A |
|———————————-|———————————————————-|———————————————————-|—————————————————————–|
| Berättande texter – Innehåll | Texten innehåller enkla och tydliga berättelserarrangemang. | Berättelsen har utvecklad handling med tydliga beskrivningar. | Texten har komplex handling med nyanserade beskrivningar och god gestaltning. |
| Berättande texter – Språk och stil | Språket är förståeligt men med viss enkel stil och ordval. | Språket är varierat med ett gott ordförråd och måttlig variation. | Språket är välutvecklat, varierat och följer stilistiska normer. |
| Berättande texter – Form och struktur | Texten har enkel struktur med grundläggande sammanhang. | Texten har god struktur med inledning, utveckling och avslutning. | Texten har genomarbetad och välstrukturerad form som stärker innehållet. |

**Källa:** Lgr22, Svenska, år 9

**Allgot bedömer underlaget till betyg:** C

Din novell har en tydlig och fungerande struktur, med en klar händelseutveckling och gestaltar känslor på ett trovärdigt sätt. Språket är gott och begripligt, men för att nå högsta betyg skulle texten behöva mer variation i både språk och stil, samt utvecklad gestaltning och miljöbeskrivning. Texten innehåller vissa språkliga och formella brister som drar ner helhetsintrycket, men den fungerande dialogen och berättelsen gör att du uppfyller kriterierna för betyget C.

Vill du kan jag hjälpa dig att skapa en bedömningsmatris för novellskrivning i år 9, eller skapa denna bedömning i en professionell Word-fil som du kan spara och använda tillsammans med dina elever?


Modern Tillbaka-knapp