Provkonstruktion
Årskurs:
Åk. 6
Ämne:
Svenska
Tema:
Ordklasserna verb, substantiv och adjektiv
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas kunskaper och förståelse för ordklasserna verb, substantiv och adjektiv. Genom att svara på provet ska eleverna visa sin förmåga att identifiera och använda dessa ordklasser i olika sammanhang.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
“Ordklasser och deras funktion i språket.” | “Eleven kan med viss säkerhet identifiera verb, substantiv och adjektiv i texter.” |
Källa: (Lgr 22, Svenska, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Snabb
B) Springer
C) Bil - Vilket av följande ord är ett verb?
A) Vacker
B) Löpa
C) Skola - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Bok
B) Grön
C) Skriva - Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Simma
B) Hund
C) Snabb - Vilket av följande ord är ett verb?
A) Glad
B) Läsa
C) Appel - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Åker
B) Röd
C) Bord - Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Sova
B) Flicka
C) Klok - Vilket av följande ord är ett verb?
A) Snygg
B) Dansa
C) Skog - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Skriva
B) Trött
C) Katt - Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Läsa
B) Fönster
C) Lång - Vilket av följande ord är ett verb?
A) Snabb
B) Prata
C) Blå - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Bil
B) Vacker
C) Springa - Vilket av följande ord är ett substantiv?
A) Fina
B) Äta
C) Apelsin - Vilket av följande ord är ett verb?
A) Stjärna
B) Gå
C) Grön - Vilket av följande ord är ett adjektiv?
A) Katt
B) Snabb
C) Sitta
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Verb | En plats | En handling | En egenskap |
Substantiv | En händelse | Ett namn på något | En känsla |
Adjektiv | En sak | En beskrivning | En åtgärd |
Adverb | En tid | En plats | En omständighet |
Pronomen | Ett namn | Ett ersättningsord | En handling |
Preposition | En riktning | En plats | En känsla |
Konjunktion | En koppling | En åtgärd | En beskrivning |
Interjektion | En fråga | Ett uttryck | En åtgärd |
Substantiv | En känsla | Ett namn på något | En handling |
Verb | En känsla | En åtgärd | En plats |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara skillnaden mellan verb och adjektiv. Ge exempel på tre ord i varje kategori och beskriv deras funktion i en mening.
- Beskriv hur substantiv kan delas in i olika grupper (exempelvis konkreta och abstrakta substantiv) och ge exempel på var och en.
- Diskutera varför det är viktigt att förstå ordklasserna i svenska språket. Hur kan detta hjälpa i kommunikationen?
- Ge exempel på hur man kan använda adjektiv för att göra en text mer levande. Skriv en mening med ett substantiv och två adjektiv som beskriver det.
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30 – 49 | 16 (30%) |
D | 50 – 69 | 21 (38%) |
C | 70 – 84 | 31 (56%) |
B | 85 – 94 | 46 (84%) |
A | 95 – 100 | 55 (100%) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna