body {
font-family: Inter, -apple-system, BlinkMacSystemFont, “Segoe UI”, Roboto, sans-serif;
line-height: 1.6;
color: #333333;
max-width: 800px;
margin: 0 auto;
background-color: #ffffff;
}
h2 {
color: #2c3e50;
border-bottom: 2px solid #3498db;
padding-bottom: 5px;
font-size: 24px;
font-weight: bold;
}
h3 {
color: #82895b;
font-size: 20px;
font-weight: bold;
}
h4 {
font-weight: bold;
font-size: 18px;
}
.highlight {
background-color: #f0f8ff;
padding: 15px;
border-left: 4px solid #4CAF50;
margin: 15px 0;
}
.table-container {
margin: 20px 0;
overflow-x: auto;
border-radius: 8px;
box-shadow: 0 2px 4px rgba(0, 0, 0, 0.1);
}
table {
width: 100%;
border-collapse: collapse;
background-color: #ffffff;
font-size: 14px;
}
th {
background: linear-gradient(135deg, #82895b 0%, #4A7C59 100%);
color: white;
font-weight: bold;
padding: 12px 8px;
text-align: left;
border: 1px solid #82895b;
}
td {
padding: 10px 8px;
border: 1px solid #dee2e6;
vertical-align: top;
}
tr:nth-child(even) td {
background-color: #f8f9fa;
}
Ämne: Svenska som andraspråk
Årskurs: åk 6
Tid: Ej specificerad
Bedömningsmatris för återberättande text (nyhetsartikel)
Bedömningsområde | E (Godkänt) | C (Mer än godkänt) | A (Högsta nivå) |
---|---|---|---|
Innehåll | Eleverna återger huvuddragen i händelsen med enkla och begripliga formuleringar. | Eleverna återger händelsen med relativt god helhet och relevans, inklusive några detaljer. | Eleverna redogör för händelsen med god helhet och nyanserade detaljer som fördjupar förståelsen. |
Struktur | Texten har en enkel och till viss del fungerande struktur med tydlig början, mitt och slut. | Texten visar god struktur med logisk ordning och tydliga styckeindelningar. | Texten är välstrukturerad med välbalanserad styckeindelning och fungerande övergångar mellan delar. |
Språk | Eleven använder ett enkelt språk med begränsat ordförråd och enkla meningar som förmedlar det mesta av innehållet. | Eleven använder ett varierat ordförråd och mer komplexa meningar som i huvudsak fungerar och stödjer förståelsen väl. | Eleven använder ett varierat och nyanserat ordförråd samt komplexa meningsbyggnader som tydligt förstärker textens budskap och läsbarhet. |
Stavning och grammatik | Eleven har en språklig nivå med enkla ord och meningar där stavning och grammatik till viss del är korrekt så att texten är begriplig. | Stavning och grammatik är i huvudsak korrekt med några få fel som inte stör förståelsen. | Stavning och grammatik är mycket god med små eller inga fel som påverkar läsbarhet och tydlighet minimalt eller inte alls. |