Prov. Svenska som andraspråk. Vattnets kretslopp och användning. [Åk. 4]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 4

Ämne: Svenska som andraspråk

Tema: Vattnets kretslopp och användning

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av texten om vattnets kretslopp och hur vi använder vatten i vår vardag. Eleverna ska visa sin förmåga att förstå och bearbeta information samt använda språket på ett korrekt sätt.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Berättande och informativa texter Eleven kan återge och förstå innehållet i kortare texter och annan information.

Källa: (Gy11, Kursplan Svenska som andraspråk)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är dricksvatten?
  2. Varifrån kommer allt vatten vi använder?
  3. Vad är en vattentäkt?
  4. Hur renas vattnet i ett vattenverk?
  5. Vad gör ett vattentorn?
  6. Vad händer med vattnet efter att du har använt det?
  7. Vad får vattnet rinna genom först i reningsverket?
  8. Varför blåser man ner luft i vattnet i reningsverket?
  9. Hur återgår vattnet till naturen?
  10. Vad kan hända med vattnet om vi inte är rädda om det?
  11. Hur får vi vatten från en egen brunn?
  12. Vad kallas vattnet vi använder för att diska och duscha?
  13. Hur renas vattnet när det rinner genom en brunn?
  14. Vad är syftet med ett avloppsreningsverk?
  15. Vad innehåller avloppsvattnet?

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp. Skriv en kort förklaring av vad varje ord betyder.”

Ord/Begrepp Förklaring
Dricksvatten
Vattentäkt
Avloppsreningsverk
Kretslopp
Vattenverk
Grundvatten
Vattentorn
Toalettpapper
Filter
Bakterier

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara varför det är viktigt att rena avloppsvattnet innan det släpps ut i naturen. Diskutera vad som kan hända om vi inte gör det.
  2. Beskriv hur vattnets kretslopp fungerar och varför det är viktigt för oss människor.
  3. Resonera kring hur vi kan spara vatten i vår vardag. Ge exempel på åtgärder.
  4. Diskutera skillnaden mellan dricksvatten och avloppsvatten, och varför vi inte ska blanda dem.

Bedömning

Totalt antal poäng:

Betyg Procent Poäng
E 30% 9
D 50% 15
C 70% 20
B 85% 25
A 90% 27

Uppföljning

Välj ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp