Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 4
Ämne: Svenska som andraspråk
Tema: Vattnets kretslopp och användning
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse av texten om vattnets kretslopp och hur vi använder vatten i vår vardag. Eleverna ska visa sin förmåga att förstå och bearbeta information samt använda språket på ett korrekt sätt.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Berättande och informativa texter | Eleven kan återge och förstå innehållet i kortare texter och annan information. |
Källa: (Gy11, Kursplan Svenska som andraspråk)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är dricksvatten?
- Varifrån kommer allt vatten vi använder?
- Vad är en vattentäkt?
- Hur renas vattnet i ett vattenverk?
- Vad gör ett vattentorn?
- Vad händer med vattnet efter att du har använt det?
- Vad får vattnet rinna genom först i reningsverket?
- Varför blåser man ner luft i vattnet i reningsverket?
- Hur återgår vattnet till naturen?
- Vad kan hända med vattnet om vi inte är rädda om det?
- Hur får vi vatten från en egen brunn?
- Vad kallas vattnet vi använder för att diska och duscha?
- Hur renas vattnet när det rinner genom en brunn?
- Vad är syftet med ett avloppsreningsverk?
- Vad innehåller avloppsvattnet?
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: “Nedan listas ord och begrepp. Skriv en kort förklaring av vad varje ord betyder.”
Ord/Begrepp | Förklaring |
---|---|
Dricksvatten | |
Vattentäkt | |
Avloppsreningsverk | |
Kretslopp | |
Vattenverk | |
Grundvatten | |
Vattentorn | |
Toalettpapper | |
Filter | |
Bakterier |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara varför det är viktigt att rena avloppsvattnet innan det släpps ut i naturen. Diskutera vad som kan hända om vi inte gör det.
- Beskriv hur vattnets kretslopp fungerar och varför det är viktigt för oss människor.
- Resonera kring hur vi kan spara vatten i vår vardag. Ge exempel på åtgärder.
- Diskutera skillnaden mellan dricksvatten och avloppsvatten, och varför vi inte ska blanda dem.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Procent | Poäng |
---|---|---|
E | 30% | 9 |
D | 50% | 15 |
C | 70% | 20 |
B | 85% | 25 |
A | 90% | 27 |
Uppföljning
Välj ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna