Ämne: Svenska
Årskurs: åk 5
Tema: Språkhistoria
Syfte
Syftet med provet är att eleverna ska visa sin förståelse för språkhistoria och hur det svenska språket har utvecklats över tid. De ska kunna beskriva viktiga händelser och personer som påverkat språket, samt kunna använda och förklara begrepp kopplade till språkhistoria. Provet syftar också till att bedöma elevernas förmåga att resonera kring språkets förändring och dess betydelse för samhället.
Centralt innehåll | Betygskriterium E | Betygskriterium C |
---|---|---|
Språkets ursprung och utveckling, samt ord och uttryck som finns i äldre tiders texter och som används idag. | Eleven kan på ett enkelt sätt beskriva språkets utveckling och ge exempel på ord och uttryck från äldre tid och deras betydelse idag. | Eleven kan utförligt beskriva språkets utveckling och resonera om varför och hur ord och uttryck från äldre tid används idag. |
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 18
- Vad kallas det språk som talades i Sverige för ungefär 1000 år sedan?
- Vilket alfabet användes i Sverige innan det latinska alfabetet?
- Vad betyder ordet “runor”?
- Nämn en känd runsten i Sverige.
- Vad hände med det svenska språket under medeltiden?
- Vad är fornsvenska?
- Vilken betydelse hade boktryckarkonsten för det svenska språket?
- Vilket språk har påverkat svenskan mest under 1600-talet?
- Ge ett exempel på ett ord från fornsvenskan som används idag.
- Vad är en dialekt?
- Hur har engelskan påverkat svenskan?
- Vad är ett lånord?
- Ge ett exempel på ett lånord från engelskan.
- Vad betyder ordet “språkhistoria”?
- Vad är skillnaden mellan äldre svenska och modern svenska?
- Varför är det viktigt att studera språkhistoria?
- Vad betyder “språkförändring”?
- Vilka faktorer kan påverka språkets utveckling?
Ordkollen
Antal poäng: 12
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Runor | Ett gammalt skriftsystem | En typ av träd | En sorts djur |
Fornsvenska | Det svenska språket under medeltiden | En dialekt från Norge | Ett nytt språk från 1900-talet |
Lånord | Ord som lånats in från andra språk | Ord som är helt nya | Ord som är felstavade |
Dialekt | En variant av ett språk på en viss plats | Ett helt nytt språk | Ett språk som bara barn kan förstå |
Alfabet | Bokstäver som används för att skriva ett språk | En sorts bok | En typ av bokstavslek |
Boktryckarkonsten | Teknik för att trycka böcker snabbt | En sorts bok | En typ av skrivstil |
Språkhistoria | Hur språk har förändrats och utvecklats | En lista på svåra ord | En bok om språkets regler |
Språkförändring | Hur språk ändras över tid | När man glömmer ett språk | När man lär sig ett nytt språk |
Låneord | Ord som lånats från engelska | Ord som är felstavade | Ord som bara är i ordböcker |
Runsten | En sten med inskriptioner i runor | En sorts träd | En sten som används för att bygga hus |
Fornsvenska | Språket som talades i Sverige på 1900-talet | Språket under medeltiden | Språket som talas i Norge |
Dialekt | En särskild uttalssätt i ett språk | En sorts bok | Ett språk som används i hela världen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva ILLA dina svar på baksidan.
- Varför tror du att språket förändras över tid?
- Hur kan språkhistoria hjälpa oss att förstå människor som levde förr?
- Vilka fördelar och nackdelar finns det med att använda låneord från andra språk?
- Hur tror du att framtidens svenska språk kommer att se ut?
- Tänk dig att alla språk försvann och alla människor bara kunde kommunicera med tecken. Vad skulle vara bra och vad skulle vara svårt med det?
Bedömning
Totalt antal poäng: 50
Betyg | Andel rätt | Poäng |
---|---|---|
E | 30 % | 15 |
D | 45 % | 22,5 |
C | 60 % | 30 |
B | 75 % | 37,5 |
A | 90 % | 45 |
Poängfördelning: Faktafrågorna och Ordkollen är värda 30 poäng tillsammans, medan de resonerande frågorna är värda 20 poäng, vilket betonar vikten av både kunskap och förmåga att resonera.
Tidsuppskattning: Cirka 60 minuter.