Prov. Teknik. Datorer och programmering. [Åk. 6]

Provkonstruktion

Årskurs: Åk. 6

Ämne: Teknik

Tema: Datorer och programmering

Syfte

Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för datorns komponenter, dess funktion och hur programmering fungerar. Eleverna ska kunna förklara hur olika delar av en dator samverkar och vad ett operativsystem är.

Centralt innehåll Betygskriterium (E)
Datorns uppbyggnad och funktion samt grundläggande programmering och programmeringsspråk. Eleven kan beskriva datorns olika delar och deras funktioner samt grundprinciper för programmering.

Källa: (Lgr 22, Teknik, åk. 4-6)

Prov

Faktafrågor

Antal poäng: 15

  1. Vad är en processor?
    • a) En del av datorn som lagrar information
    • b) En enhet som utför beräkningar
    • c) En typ av program
  2. Vilken enhet används för att mata in information till datorn?
    • a) Skärm
    • b) Tangentbord
    • c) Skrivare
  3. Vad används skärmen till?
    • a) För att skriva dokument
    • b) För att visa information
    • c) För att lagra filer
  4. Vad kallas det språk som program skrivs i?
    • a) Dataskript
    • b) Programmeringsspråk
    • c) Operativspråk
  5. Vilket av följande är ett operativsystem?
    • a) Microsoft Word
    • b) Windows
    • c) Photoshop
  6. Vad gör operativsystemet?
    • a) Det lagrar dokument
    • b) Det ger datorn ett visst utseende på skärmen
    • c) Det programmerar appar
  7. Vad händer om det finns fel i programmet?
    • a) Datorn fungerar som vanligt
    • b) Datorn kan frysa eller ge felmeddelanden
    • c) Datorn blir snabbare
  8. Vad kallas en dator som kan bäras med sig?
    • a) Stationär dator
    • b) Laptop
    • c) Server
  9. Hur läser datorn program?
    • a) Fram och tillbaka
    • b) Uppifrån och ner
    • c) I cirklar
  10. Vad innebär det att ett program är skrivet i kommandon?
    • a) Det är enkelt att förstå för alla
    • b) Datorn följer instruktionerna rad för rad
    • c) Det är skrivet i ett bildformat
  11. Vad kan en mus användas till?
    • a) Att skriva text
    • b) Att navigera och klicka
    • c) Att skriva program
  12. Vad är en tangentplatta?
    • a) En typ av skärm
    • b) En mus med knappar
    • c) En pekskärm på en bärbar dator
  13. Vad är skillnaden mellan en bärbar dator och en stationär dator?
    • a) Bärbara datorer har alltid färgade skärmar
    • b) Stationära datorer är mer kraftfulla
    • c) Bärbara datorer kan användas utan att kopplas in till el
  14. Vad händer med datorns funktioner när den laggar?
    • a) Den fungerar bättre
    • b) Den går långsammare
    • c) Den stänger av sig själv
  15. Vad innebär det att datorn “tänker” inte?
    • a) Den gör alltid rätt
    • b) Den följer bara de instruktioner som ges i programmet
    • c) Den kan ta egna beslut

Ordkollen

Antal poäng: 10

Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.

Ord/Begrepp 1 2 3
Processor Lagrar data Utför beräkningar Visar information
Operativsystem Hårdvara i datorn Ger datorn funktionalitet Ett program som lagrar filer
Programmering Att skapa program Att radera filer Att installera appar
Tangentbord Används för att visa Används för att skriva Används för att koppla in
Laptop En stationär dator En bärbar dator En typ av skärm
Kod Skrift på papper Instruktioner för datorn Ett språkligt uttryck
Kommandon Enkelt språk Instruktioner i program En typ av hårdvara
Skärm Visar data Lagrar information En del av programmet
Mus Pekdon för datorn En typ av program En del av tangentbordet
Tangentplatta En pekskärm En typ av mus Används för att lagra information

Resonerande frågor

Antal poäng: 20

Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.

  1. Förklara varför det är viktigt att förstå hur en dator är uppbyggd och hur den fungerar. Vilka fördelar ger det?
  2. Diskutera skillnaderna mellan olika operativsystem. Vilka är de vanligaste och hur skiljer de sig från varandra?
  3. Reflektera över hur programmering kan påverka vår vardag. Ge exempel på hur vi använder programmering dagligen.
  4. Resonera kring vikten av att ha ett bra program och hur det kan påverka datorns prestanda. Vad kan hända om programmet har buggar?

Bedömning

Totalt antal poäng: 55

Betyg Andel rätt (%) Antal poäng
E 30% 17 (10+5+2)
D 50% 28 (15+10+3)
C 65% 36 (20+10+6)
B 80% 44 (25+10+9)
A 90% 50 (30+10+10)

Uppföljning

Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.

  • 📄 Word – Skapar ett dokument
  • 📈 Svårare – Gör provet svårare
  • 📉 Enklare – Gör provet enklare
  • ✅ Facit – Ta fram facit
  • 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna

Modern Tillbaka-knapp