Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Teknik
Tema: Datorer och programmering
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för datorns komponenter, dess funktion och hur programmering fungerar. Eleverna ska kunna förklara hur olika delar av en dator samverkar och vad ett operativsystem är.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Datorns uppbyggnad och funktion samt grundläggande programmering och programmeringsspråk. | Eleven kan beskriva datorns olika delar och deras funktioner samt grundprinciper för programmering. |
Källa: (Lgr 22, Teknik, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad är en processor?
- a) En del av datorn som lagrar information
- b) En enhet som utför beräkningar
- c) En typ av program
- Vilken enhet används för att mata in information till datorn?
- a) Skärm
- b) Tangentbord
- c) Skrivare
- Vad används skärmen till?
- a) För att skriva dokument
- b) För att visa information
- c) För att lagra filer
- Vad kallas det språk som program skrivs i?
- a) Dataskript
- b) Programmeringsspråk
- c) Operativspråk
- Vilket av följande är ett operativsystem?
- a) Microsoft Word
- b) Windows
- c) Photoshop
- Vad gör operativsystemet?
- a) Det lagrar dokument
- b) Det ger datorn ett visst utseende på skärmen
- c) Det programmerar appar
- Vad händer om det finns fel i programmet?
- a) Datorn fungerar som vanligt
- b) Datorn kan frysa eller ge felmeddelanden
- c) Datorn blir snabbare
- Vad kallas en dator som kan bäras med sig?
- a) Stationär dator
- b) Laptop
- c) Server
- Hur läser datorn program?
- a) Fram och tillbaka
- b) Uppifrån och ner
- c) I cirklar
- Vad innebär det att ett program är skrivet i kommandon?
- a) Det är enkelt att förstå för alla
- b) Datorn följer instruktionerna rad för rad
- c) Det är skrivet i ett bildformat
- Vad kan en mus användas till?
- a) Att skriva text
- b) Att navigera och klicka
- c) Att skriva program
- Vad är en tangentplatta?
- a) En typ av skärm
- b) En mus med knappar
- c) En pekskärm på en bärbar dator
- Vad är skillnaden mellan en bärbar dator och en stationär dator?
- a) Bärbara datorer har alltid färgade skärmar
- b) Stationära datorer är mer kraftfulla
- c) Bärbara datorer kan användas utan att kopplas in till el
- Vad händer med datorns funktioner när den laggar?
- a) Den fungerar bättre
- b) Den går långsammare
- c) Den stänger av sig själv
- Vad innebär det att datorn “tänker” inte?
- a) Den gör alltid rätt
- b) Den följer bara de instruktioner som ges i programmet
- c) Den kan ta egna beslut
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Processor | Lagrar data | Utför beräkningar | Visar information |
Operativsystem | Hårdvara i datorn | Ger datorn funktionalitet | Ett program som lagrar filer |
Programmering | Att skapa program | Att radera filer | Att installera appar |
Tangentbord | Används för att visa | Används för att skriva | Används för att koppla in |
Laptop | En stationär dator | En bärbar dator | En typ av skärm |
Kod | Skrift på papper | Instruktioner för datorn | Ett språkligt uttryck |
Kommandon | Enkelt språk | Instruktioner i program | En typ av hårdvara |
Skärm | Visar data | Lagrar information | En del av programmet |
Mus | Pekdon för datorn | En typ av program | En del av tangentbordet |
Tangentplatta | En pekskärm | En typ av mus | Används för att lagra information |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Förklara varför det är viktigt att förstå hur en dator är uppbyggd och hur den fungerar. Vilka fördelar ger det?
- Diskutera skillnaderna mellan olika operativsystem. Vilka är de vanligaste och hur skiljer de sig från varandra?
- Reflektera över hur programmering kan påverka vår vardag. Ge exempel på hur vi använder programmering dagligen.
- Resonera kring vikten av att ha ett bra program och hur det kan påverka datorns prestanda. Vad kan hända om programmet har buggar?
Bedömning
Totalt antal poäng: 55
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 17 (10+5+2) |
D | 50% | 28 (15+10+3) |
C | 65% | 36 (20+10+6) |
B | 80% | 44 (25+10+9) |
A | 90% | 50 (30+10+10) |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna