Provkonstruktion
Årskurs: Åk. 6
Ämne: Teknik
Tema: Hållbar teknikutveckling
Syfte
Syftet med provet är att bedöma elevernas förståelse för begreppet hållbar utveckling och dess betydelse för teknikutveckling. Provets frågor syftar till att stimulera tankar kring hur teknik kan stödja en hållbar framtid.
Centralt innehåll | Betygskriterium (E) |
---|---|
Hållbar utveckling och tekniska lösningar som påverkar miljön. | Eleven kan ge exempel på hur tekniska lösningar kan bidra till hållbar utveckling. |
Källa: (Lgr 22, Teknik, åk. 4-6)
Prov
Faktafrågor
Antal poäng: 15
- Vad betyder hållbar utveckling?
- A) Att vi ska spara på resurser för framtiden
- B) Att vi ska använda så mycket resurser som möjligt
- C) Att vi inte behöver tänka på miljön
- Vilka tre delar ingår i hållbar utveckling?
- A) Ekonomi, miljö och socialt ansvar
- B) Teknik, ekonomi och skola
- C) Natur, djur och människor
- Ge ett exempel på en god teknisk lösning för miljön.
- A) Solenergi
- B) Koldioxidutsläpp
- C) Plastprodukter
- Vad är en negativ effekt av teknik?
- A) Den kan förstöra miljön
- B) Den skapar jobb
- C) Den gör livet enklare
- Varför är det viktigt att bevara naturen?
- A) För att djur och växter ska överleva
- B) För att bygga fler städer
- C) För att använda mer resurser
- Vilken naturresurs är mest hotad idag?
- A) Vatten
- B) Luft
- C) Solenergi
- Vad tror du kommer hända med jorden om 100 år?
- A) Den kommer att vara mer förorenad
- B) Den kommer att vara renare och grönare
- C) Inga förändringar kommer att ske
- Hur kan teknik hjälpa till att lösa miljöproblem?
- A) Genom att skapa förnybara energikällor
- B) Genom att öka utsläppen
- C) Genom att ignorera problemen
- Nämn en fördel med att använda återvunna material.
- A) Det sparar på resurser
- B) Det kostar mer pengar
- C) Det ger sämre kvalitet
- Vilken typ av energi är förnybar?
- A) Solenergi
- B) Kolkraft
- C) Kärnkraft
Ordkollen
Antal poäng: 10
Beskrivning: Nedan listas ord och begrepp som följs av tre alternativa förklaringar. Du ska ringa in det alternativ som är korrekt.
Ord/Begrepp | 1 | 2 | 3 |
---|---|---|---|
Hållbar utveckling | Att spara resurser för framtiden | Att använda så mycket resurser som möjligt | Att förstöra naturen |
Förnybar energi | Energi som kan återställas | Energi som inte går att förnya | Energi från fossila bränslen |
Ekologisk balans | Balans i naturen mellan arter | Endast växter i ett ekosystem | Ingen påverkan från människor |
Utsläpp | Avfall som släpps ut i naturen | Energi som används i produktionen | Ingen påverkan på miljön |
Biologisk mångfald | Mångfalden av livsformer | Endast växter i ett ekosystem | Enbart djurarter |
Återvinning | Att göra om avfall till nya produkter | Att slänga skräp | Att bränna avfall |
Resursförbrukning | Användning av naturresurser | Ingen användning av resurser | Återvinning av material |
Klimatförändringar | Långsiktiga förändringar i klimatet | Kortvariga väderförändringar | Ingen påverkan av människan |
Teknologisk utveckling | Förbättring av teknik | Ingen förändring av teknologi | Återanvändning av gammal teknik |
Hållbarhet | Att bevara och skydda miljön | Enbart ekonomisk tillväxt | Att ignorera naturen |
Resonerande frågor
Antal poäng: 20
Beskrivning: Besvara nedanstående frågor så bra du kan. Du kan skriva dina svar på baksidan.
- Diskutera hur teknik kan påverka hållbar utveckling. Ge både positiva och negativa exempel.
- Reflektera över varför det är viktigt att skydda naturen. Vilka konsekvenser kan det få om vi inte gör det?
- Hur kan vi som individer bidra till en mer hållbar framtid? Ge exempel på konkreta åtgärder.
- Vad tror du är de största utmaningarna för hållbar utveckling i framtiden? Diskutera möjliga lösningar.
Bedömning
Totalt antal poäng:
Betyg | Andel rätt (%) | Antal poäng |
---|---|---|
E | 30% | 9 |
D | 50% | 12 |
C | 70% | 15 |
B | 85% | 18 |
A | 90% | 20 |
Uppföljning
Uppge ett av nyckelorden så utför jag det.
- 📄 Word – Skapar ett dokument
- 📈 Svårare – Gör provet svårare
- 📉 Enklare – Gör provet enklare
- ✅ Facit – Ta fram facit
- 📚 Provförberedelser – Text med studieinstruktioner till eleverna