Språkglosor
Stadie: Åk 4–6
Ämne: Tyska
Tema: Zahlen und Rechnen
Att behärska grundläggande ord och begrepp inom matematik och siffror ger eleverna en solid grund för att klara av undervisningen i ämnet. Genom att kunna siffror och relaterade fraser på tyska förbereds de för att delta aktivt i lektioner, samarbeta med andra och lösa uppgifter. Det hjälper dem också att förstå matematiska koncept på ett tydligare sätt, vilket är viktigt i deras fortsatta språkinlärning.
Zahlen
-
eins
Översättning: ett
Exempelmening: Ich habe eins Apfel. (Jag har ett äpple.) -
zwei
Översättning: två
Exempelmening: Er hat zwei Hunde. (Han har två hundar.) -
drei
Översättning: tre
Exempelmening: Ich sehe drei Vögel. (Jag ser tre fåglar.) -
vier
Översättning: fyra
Exempelmening: Sie hat vier Freunde. (Hon har fyra vänner.) -
fünf
Översättning: fem
Exempelmening: Wir haben fünf Stunden Schule. (Vi har fem timmars skola.)
Rechnen
-
plus
Översättning: plus
Exempelmening: Zwei plus zwei ist vier. (Två plus två är fyra.) -
minus
Översättning: minus
Exempelmening: Fünf minus zwei ist drei. (Fem minus två är tre.) -
mal
Översättning: gånger
Exempelmening: Drei mal vier ist zwölf. (Tre gånger fyra är tolv.) -
geteilt durch
Översättning: delat med
Exempelmening: Acht geteilt durch zwei ist vier. (Åtta delat med två är fyra.) -
gleich
Översättning: lika med
Exempelmening: Eins plus eins ist gleich zwei. (Ett plus ett är lika med två.)
Mathematik
-
das Quadrat
Översättning: kvadrat
Exempelmening: Ein Quadrat hat vier gleiche Seiten. (En kvadrat har fyra lika sidor.) -
der Kreis
Översättning: cirkel
Exempelmening: Ein Kreis hat keinen Anfang oder Ende. (En cirkel har ingen början eller slut.) -
die Rechnung
Översättning: räkning
Exempelmening: Ich mache die Rechnung für das Mathe-Test. (Jag gör räkningen för matematikprovet.) -
die Zahl
Översättning: tal
Exempelmening: Die Zahl fünf ist ungerade. (Talet fem är udda.) -
das Ergebnis
Översättning: resultat
Exempelmening: Das Ergebnis ist korrekt. (Resultatet är korrekt.)