Lektionsplanering
Årskurs: Förskoleklass
Ämne: Svenska
Tema: Blåbär och Lingon
Koppling till styrdokument
Centralt innehåll:
Lektionen avser att täcka centrala innehåll som rör språkutveckling och ordförråd, där barnen får utforska och använda olika ord kopplade till bär och natur. Eleverna kommer att delta i både muntligt och praktiskt arbete.
Kunskapskrav:
Eleverna ska kunna använda sitt språk på ett varierat sätt och förstå grundläggande ord och begrepp knutna till natur och bär.
Lärarledda instruktioner
Introduktion till bären
– Presentera och visa bilder på blåbär och lingon.
– Diskutera var i naturen dessa bär växer och när man plockar dem.
– Berätta om skillnaderna mellan blåbär och lingon och deras smak.
Språklekar med bärnamn
– Använda rim och ramsor som innehåller bärnamnen.
– Låt barnen komma på egna rim med hjälpord som “blåbär” och “lingon”.
– Spela språkspel som involverar dessa ord för att förstärka ordförrådet.
Skapande aktivitet
– Låt barnen måla eller rita sina egna bär eller något som är kopplat till blåbär eller lingon.
– Diskutera färger och former på bären under skapandet.
– Visa och berätta om bilderna för varandra efteråt.
Sammanfattning och reflektion
– Samla barnen och fråga vad de lärt sig och vilken bär de tyckte var roligast.
– Sammanfatta lektionen och ge exempel på nya ord som dykt upp.
Aktivitet
Barnen får gå ut i skolgården och leta efter ”skatter” som kan likna blåbär och lingon (t.ex. små bollar, blå och röda objekt). De ska samla dessa i sina korgar och sedan diskutera vad de har funnit. Aktiviteten kopplar till temat genom att barnen praktiskt får interagera med naturen.
Beräknad tidsåtgång: 15 minuter
Exit-ticket
– Vilka färger har blåbär och lingon?
Svar: Blåbär är blå och lingon är röda.
– Var växer blåbär?
Svar: I skogen.
– Hur smakar lingon?
Svar: Surt.
– Nämn en aktivitet vi gjorde idag kopplad till bären.
Svar: Vi målade bär.
– Vad tyckte du var roligast i lektionen?
Svar: (Elevens egen åsikt)
Hemläxa
Rita en bild av ett bär (blåbär eller lingon) och skriv tillsammans med en vuxen vad bären heter och var de växer. Längd: 1 bild och 1-2 meningar.
Fördjupningsuppgift
Eleverna kan få möjlighet att tillsammans med föräldrarna plocka bär under sommaren och skapa ett litet bildalbum där de dokumenterar bärens färger och vart i naturen de hittade dem. De ska sedan visa albumet för klassen och berätta om sina erfarenheter.
Förslag för nästa lektion
Tema: Andra bär och frukter
I nästa lektion kan vi fokusera på andra bär och frukter, som jordgubbar och hallon. Vi kommer att diskutera deras egenskaper, smaker och aktiviteter kring att plocka och äta dem. Kunskapskravet för nästa lektion kan bygga vidare på ordförråd och jämförelser mellan bären.
Förberedelser
– Samla bilder på olika bär.
– Förbereda material för skapande aktivitet (papper, färgpennor).
– Planera utomhusaktivitetens område och skatter att leta efter.